چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
«توپخانه سپاه پاسداران» روایتی صادقانه، مؤمنانه و محققانه‌ای است

سردار محمدعلی نایینی بیان کرد: سپاه پاسداران در رسته توپخانه و در دوران دفاع مقدس ۱۴۰۲ شهید داشته که ۸۵ نفر از این شهدا سرداران شهید آتش باشند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سردار علی‌محمد نائینی مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ضمن قدردانی از حاضران در مراسم رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی سردار یعقوب زهدی فرمانده توپخانه سپاه در دوران دفاع مقدس به شهدای سپاه پاسداران در رسته توپخانه و در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: سپاه پاسداران در رسته توپخانه و در دوران دفاع مقدس ۱۴۰۲ شهید داشته که ۸۵ نفر از این شهدا سرداران شهید آتش باشند.

وی افزود: شهید حسن تهرانی مقدم بنیان‌گذار توپخانه سپاه و بعد از او شهید حسن شفیع‌زاده این دو عزیز فرماندهان توپخانه سپاه در دوران دفاع مقدس بوده‌اند. علاوه بر این دو شهید والامقام، سپاه پنج فرمانده شهید گروه توپخانه در دوران دفاع مقدس دارد. شهید غلامرضا یزدانی فرمانده توپخانه نیروی زمینی سپاه، شهید مصطفی تقی جراح، شهید حبیب‌الله کریمی، شهید حسن غازی و شهید عباس جان‌نثاری باشند.

در جنگ‌های گذشته بخش اصلی پشتیبانی آتش، توپخانه بوده است / توپخانه پنجاه‌درصد توان رزم را شامل می‌شود

مشاور فرمانده کل سپاه با بیان این‌که در جنگ‌های گذشته بخش اصلی پشتیبانی آتش، توپخانه بوده است، اظهار کرد: توپخانه پنجاه‌درصد توان رزم را شامل می‌شود و بقیه توان رزم مربوط به یگان‌های پیاده و زرهی است. در جنگ‌های امروزی نقش پشتیبانی آتش و سلاح‌های دورایستا و آتش پهپادها و موشک‌ها افزایش یافته است. در دوران دفاع مقدس مسئولیت هماهنگی آتش هم بر عهده فرماندهی توپخانه بود.

وی با اشاره به این‌که سپاه در اواخر دفاع مقدس دارای ۶ گروه توپخانه بود، افزود: علاوه بر این استعداد توپخانه برخی از لشکرهای سپاه ۴-۵ گردان و در حد یک گروه بود.

«توپخانه سپاه پاسداران» روایتی صادقانه، مؤمنانه و محققانه‌ای است

در ادامه سردار نائینی با اشاره به کتاب تاریخ شفاهی سردار زهدی با عنوان «توپخانه سپاه پاسداران» گفت: این کتاب روایت صادقانه، مؤمنانه و محققانه یکی از پاسداران تربیت شده در مکتب امام خمینی رضوان‌الله علیه است.

وی با بیان این‌که سردار زهدی یک فرمانده نام‌آشنا در یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تخصصی سپاه در دوران دفاع مقد، است گفت: او همرزم شهیدان تهرانی مقدم و شفیع‌زاده بودند و بعد از شهادت شهید شفیع‌زاده به‌عنوان فرمانده توپخانه سپاه با مجاهدت خودش سازمان رزم توپخانه سپاه را توسعه و ارتقاء داد.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به نقش‌آفرینی‌های سردار زهدی بعد از جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: سردار زهدی در دوره پس از جنگ همواره در مسئولیت مهم در سپاه و ستاد کل نقش‌آفرین بوده است.

۴۰ درصد تاریخ شفاهی جنگ مربوط به حوزه‌های تخصصی است

وی با بیان این‌که ۴۰ درصد تاریخ شفاهی جنگ مربوط به حوزه‌های تخصصی است، اظهار کرد: حدود ۲۰ حوزه تخصصی داریم که ۸۰ درصد تاریخ شفاهی فرماندهان رسته‌ها و واحدهای تخصصی جنگ تاکنون گرفته شده است.

سردار نائینی با تأکید بر این‌که تولید روایت و تجربه مستند و معتبر از حوزه‌های تخصصی به نسبت حوزه فرماندهی جنگ مشکل‌تر است، تصریح کرد: چون راوی جنگی که در کنار فرمانده بوده می‌تواند مکمل روایت شفاهی فرماندهان جنگ باشد، ولی فرماندهان یگان‌های تخصصی و واحدهای قرارگاه‌ها راوی نداشتند. از این‌جهت خلأ اسنادی وجود دارد. در تدقیق روایت شفاهی حوزه‌های تخصصی عمدتاً از اسناد و سایر روایت‌های شفاهی استفاده می‌شود.

دو سال آینده بیش از صد اثر تاریخ شفاهی در رسته‌های تخصصی انتشار خواهد یافت

وی با بیان این‌که بعد از جنگ از تاریخ شفاهی بخش تخصصی جنگ غفلت شده است و تمرکز بر تاریخ شفاهی فرماندهان جنگ بوده است، گفت: در تحولات چند سال اخیر در مرکز حداقل از هر حوزه تخصصی تاریخ شفاهی ۱۰ نفر در دستور کار مرکز قرار گرفته است و ان‌شاءالله تا دو سال آینده بیش از صد اثر تاریخ شفاهی در رسته‌های تخصصی انتشار خواهد یافت.

مشاور فرمانده سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: تاریخ شفاهی حوزه‌های تخصصی جنگ دانش افزا و یک بخش جدی از تجربه نگاری و مستند کردن تجربیات عملی است. کتب تخصصی تاریخ شفاهی می‌تواند به متون تخصصی دانشگاه‌های کشور تبدیل شود و همچنین می‌توان صدها پژوهش و رساله‌های دکتری را به حوزه‌های تخصصی دفاع مقدس اختصاص داد.

یگان‌های توپخانه از کلیدی‌ترین حوزه تخصصی در زمان دفاع مقدس بوده است

وی با بیان این‌که یگان‌های توپخانه از کلیدی‌ترین حوزه تخصصی در زمان دفاع مقدس بوده است، اظهار کرد: فرماندهان جوان توپخانه سپاه ابتدا با تجهیزات غنیمت گرفته در صحنه نبرد با دشمن یگان‌های سپاه را مجهز به توپخانه کردند و به‌تدریج یگان‌های تخصصی توپخانه را راه‌اندازی کردند و دانش و تجهیزات توپخانه در دوران جنگ کاملاً بومی شد.

وی ضمن بیان این‌که حدود ۳۰۰ پروژه تحقیقاتی در حوزه‌های تخصصی توسط پژوهشگران در مرکز فعال است، به آثار در رسته توپخانه اشاره و عنوان کرد: پژوهش کارنامه توپخانه سپاه در دوران دفاع مقدس تمام شده و این اثر در حال ویراستاری و آماده‌سازی است که ان‌شاءالله اوایل سال آینده به چاپ خواهد رسید.

سردار نائینی افزود: پژوهش اطلس توپخانه سپاه در دوران دفاع مقدس در حال انجام است و تا پایان سال آینده منتشر می‌شود. کتاب نبرد شاخص توپخانه در والفجر ۸ در حال اتمام است. شناسنامه گروه‌های توپخانه ۴۰ رسالت، ۶۳ خاتم، ۱۵ خرداد، ۶۱ محرم و ۵۶ یونس به چاپ رسیده یا در حال آماده‌سازی برای چاپ است و حداکثر تا سال آینده همه گروه‌های توپخانه کتاب شناسنامه و اطلس نبردهای خود را خواهند داشت.

۱۲ نفر از فرماندهان رسته تخصصی توپخانه در برنامه جامع مرکز تعریف شده است

وی با اشاره به این‌که در حوزه تاریخ شفاهی ۱۲ نفر از فرماندهان رسته تخصصی توپخانه در برنامه جامع مرکز تعریف شده است، گفت: تاکنون با ۸ نفر از فرماندهان توپخانه سپاه در دوران دفاع مقدس سرداران یعقوب زهدی، محمود چهارباغی، رضا صادقی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین زین‌العابدین احمدی، نورالله کریمی، غلامعلی سپهری و حمید سرخیلی جمعاً ۱۳۷ جلسه و ۳۵۰ ساعت گفتگو انجام شده است.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس افزود: جلد اول کتاب تاریخ شفاهی سردار یعقوب زهدی اولین اثر از این مجموعه است که امروز از این اثر رونمایی می‌شود.

وی با اشاره به این‌که کتاب تاریخ شفاهی سردار یعقوب زهدی در دو جلد منتشر شده است، اظهار کرد: جلد اول کتاب سردار زهدی، روایت فرمانده توپخانه سپاه در دوران دفاع تا عملیات بدر می‌باشد و جلد دوم آن در حال آماده‌سازی و از عملیات والفجر ۸ تا پایان جنگ است.

سردار نائینی متذکر شد: ترجیح ما در مصاحبه با فرماندهان حوزه‌های تخصصی انتخاب یک همرزم و مجری آشنا با آن حوزه تخصصی است. اجرای و گفتگوی تاریخ شفاهی سردار زهدی بر عهده همرزم ایشان که خودش از فرماندهان شاخص توپخانه است سردار محمود چهارباغی بوده است.

وی افزود: تدوین این اثر توسط امیرمحمد حکمتیان و ویراستاری اثر توسط دکتر الله کرم عباسی انجام شده است.

آتش مختصر توپخانه و خمپاره‌ها اندک بود، اما دقیق می‌زدند

سردار دکتر صفوی با اشاره به شجاعت رزمندگان جبهه حق گفت: رزمندگان هیچ‌گاه از کشته شدن و کشتن در راه خداترسی ندارند. جنگ شجاعت می‌خواهد و ترسوها در خانه می‌مانند.

وی با اشاره به این‌که در سپاه پاسداران بیش از ۱۴۰۰ شهید در واحد توپخانه تقدیم کرده‌ایم، اظهار کرد: تعداد ۶۰ گردان توپخانه در سپاه ایجاد شده بود. آموزش و ساماندهی این گردان‌ها بسیار دشوار بود و این نشان‌دهنده برتری قدرت فکری، استعداد جوانان ایران و عشق به خدا و امام (ره) بود.

دستیار ویژه مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه جنگ از عناصر پایدار و تکرارشونده جهان است، تصریح کرد: هیچ نهادی تاکنون نتوانسته از وقوع جنگ پیشگیری کند. در همین جنگ غزه شاهدیم که چگونه حدود ۲۳ هزار انسان توسط رژیم صهیونیستی با حمایت دولت‌مردان آمریکا، انگلیس و کشورهای اروپایی کشته شده‌اند. جنگ‌ها را انسان‌ها آغاز می‌کنند و طمع آن‌ها باعث ادامه آن می‌شود.

وی افزود: در قرن بیستم ۱۲۰میلیون نفر در جنگ‌ها کشته شده‌اند. توصیه می‌کنم که جوانان تاریخ جنگ جهانی اول و دوم را مطالعه کنند. سپس کشور و تمدن و رهبران و حاکمان خودمان را بشناسیم تا بدانیم کدام حاکمان از ملت خود دفاع کردند و توانستند که ایرانی بودن و مسلمان بودن را به دنیا نشان بدهند. در جنگ جهانی دوم حدود هفت یا هشت هزار از نیروهای ایرانی به مقابله با ۲۰ هزار نفر از انگلیسی‌ها پرداخت. اساس کار غربی‌ها نیرنگ و فریب دادن است.

سرلشکر صفوی با اشاره به دوران دفاع مقدس یادآور شد: اوایل جنگ، ارتش مسئولیت دفاع از کشور را داشت و ما سلاح‌های سبک داشتیم. راه‌اندازی واحد تخصصی توپخانه کار مشکلی است. شاید نخستین قبضه‌های توپخانه را در شکست حصر آبادان، دومین قبضه‌ها را در عملیات طریق‌القدس به غنیمت گرفتیم. فرمانده عراقی‌ها تصور می‌کرد فرمانده توپخانه خواب می‌بیند که ایرانی‌ها به عمق نفوذ کرده‌اند. بیشترین قبضه‌های توپخانه را در عملیات فتح‌المبین به دست آوردیم.

وی با اشاره به مشکلات موجود در آن مقطع پیش روی سپاه پاسداران گفت: در آغاز کار مشکل ما این بود که برخی فرماندهان سپاه اعتقاد نداشتند که در سپاه سلاح سنگین داشته باشیم. این اراده الهی است که رهبری و نسلی را به او داد که جنگ را به پیروزی برساند.

رئیس پژوهشگاه شهید سلیمانی یادآور شد: نخستین حکم را برای حسن تهرانی‌مقدم صادر کردم. راه‌اندازی توپخانه در مرکز انرژی اتمی اهواز انجام شد و همان‌جا آموزش می‌دادیم و سلاح‌های غنیمتی علیه خود عراقی‌ها استفاده می‌شد. پس‌ازآن در اصفهان نیروها آموزش دیدند. ۶ گروه آموزش دیدند. در بخش آموزش توپخانه عزیزان ارتشی و شهید صیاد شیرازی به ما کمک می‌کردند. همچنین در بخش تعمیر و نگهداری توپ‌ها هم ارتش به ما کمک می‌کرد.

وی از تأثیر نقش توپخانه در پیروزی رزمندگان بیان کرد: در برخی از پیروزی‌ها ضمن در نظر گرفتن مجاهدت نیروها، واحدهای تخصصی نقش اثرگذاری داشتند و نقش توپخانه هم بسیار مهم بود. آتش مختصر توپخانه و خمپاره‌ها اندک بود، اما دقیق می‌زدند.

روایت‌های سردار زهدی از توپخانه بکر و خواندنی هستند

سردار محمود چهارباغی مجری تاریخ شفاهی سردار یعقوب زهدی با اشاره به کتاب «توپخانه سپاه پاسداران» گفت: زمانی که به بنده پیشنهاد شد تا مجری تاریخ شفاهی سردار زهدی شوم، با افتخار قبول کردیم. انصافاً این سی جلسه برای خود من که حدود ۴۱ سال با آقای زهدی همرزم و همکار بودیم خیلی جالب بود چراکه نکات خیلی جدیدی مطرح شد.

وی اظهار کرد: سردار زهدی در کتاب خود مطرح می کند ما در کرمانشاه بودیم. جلسه‌ای بود که خبر دادند دشمن به فاو حمله کرده است. رحیم صفوی ما را به سمت فاو سوار هلیکوپتر کرد و مستقیم به فاو رفتیم. هواپیماهای عراقی بالای سر ما بودند و می خواستند هلی کوپتر را بزنند. خلبانان نگران بودند و مدام گفتند زیر نخل‌ها بنشینیم و آقا رحیم گفت نه برو نه بر. کجا بروم؟! برو فاو. رفتیم فاو. در خط درگیری بود. ما با هلیکوپتر نشستیم. خدا رحم کرد که هواپیماهایی عراقی نتوانستند هلیکوپتر را بزنند.

سردار چهارباغی به روایت دیگری از کتاب «توپخانه سپاه پاسداران» اشاره کرد و گفت: آقای تهرانی مقدم و آقای شیخی زاده به ما دستور دادند که در این عملیات باید حمله کنید و توپهای عراقی را بگیرید و همان جا هم علیه دشمن استفاده کنید؛ و این اتفاق هم افتاد. بچه ها قبل از عملیات بدون اینکه توپ داشته باشند آموزش توپ دیدند. حمله که شد رفتند توپ‌های عراقی را گرفتند و علیه عراق استفاده کردند. آن روزها جوک درست کرده بودند گفتند وزیر دفاع عراق رفته بود توپ بخرد. اروپایی‌ها به آن گفتند این‌همه تجهیزات برای چی می‌خواهی؟! می‌گوید ما که تنها نیستیم. یک سپاهی در ایران درست شده است احتیاج به سلاح دارند و کسی به آن‌ها نمی‌دهد ما برای آن‌ها هم می‌خریم. این جوک بود ولی واقعیت داشت.

وی گفت: سردار صفوی به شهید حسن تهرانی مقدم دستور داده بودند تا بُرد موشکی را راه بیندازد. شهید تهرانی مقدم رفت و یک سال بعد اولین موشک‌ها به بانک رافدین خورد و رفته‌رفته توان موشکی به وجود آمد که آلان مشت محکم مقام معظم رهبری شد.

مجری تاریخ شفاهی سردار یعقوب زهدی افزود: همچنین شهید یزدانی انصافاً خیلی تلاش کردند. افتخارم این است که شاگرد آقای یزدانی بودم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها