یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
امام خمینی‌(ره) درس تاریخ‌نگاری به ما آموختند/  نگذارید تاریخ انقلاب به دست دشمن نوشته شود

حجت‌الاسلام سید حمید روحانی گفت: نکته‌ای که امام نسبت به تاریخ به آن توجه داشت نگارش تاریخ به درستی و به دست اهلش بود که نااهلان نتوانند در این زمینه نقشی ایفا کنند. این سخن امام سبب شد که من شروع به تاریخ‌نگاری کنم. تاریخ در گذشته غالباً به دست دشمن نوشته شده نگذارید تاریخ انقلاب به دست دشمن نوشته شود. امام درس تاریخ‌نگاری به ما آموختند.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): حجت‌الاسلام سید حمید روحانی در دومین همایش تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی که در مرکز اسناد و کنابخانه ملی ایران برگزار شد، گفت: روز تاریخ‌نگاری را گرامی می‌داریم و امیدواریم این روز ارزشمند باعث شود تا ملت ما با تاریخ آشنایی پیدا کنند و بتوانیم بسیاری از خطرها را کنار بزنیم.

وی افزود: بزرگترین مشکل ملت ما این است که با تاریخ بیگانه هستند. دشمن از این مساله بسیار سوءاستفاده کرده است و این افراد بیگانه با تاریخ مانند درختی بی ریشه هستند. آنهایی که از تاریخ بیگانه‌اند آلت دست قرار می‌گیرند. دشمن می‌تواند با تحریف تاریخ را به تباهی و تاریکی بکشاند.

روحانی ادامه داد: اگر تاریخ به درستی بیان شود جلوی بسیاری از شکست‌ها را می‌گیرد. تاریخ نمایانگر فرجام و عاقبت بداندیشان و گمراهان و طاغوتیان است. دشمن می‌تواند خیلی راحت نقشه‌های خود را پیاده کند.

وی افزود: رمز موفقیت حضرت امام این بود که یک تاریخ‌شناس به تمام معنا بود. نخستین درس این بود که از اشتباهاتی که گذشتگان داشتند، دوری کرد. بسیاری از بزرگان قبل از اینکه بتوانند اهداف را به ثمر برسانند نقشه‌ها را بازگو می‌کردند و دشمن از آن‌ها سوءاستفاده می‌کرد.

روحانی ادامه داد: امام این گونه نبود. از روز اول فرمود اسلام در خطر است. انجمن‌های ایالتی و ولایتی وقتی مطرح شد امام فرمود غلط است، دولت حق قانونگذاری ندارد. امام بلافاصله نقطه ضعف را اعلام کرد رفراندم پیش‌بینی نشد و این خلاف قانون است. امام با این شیوه رژیم را تحت فشار قرار داد و گام به گام جلو رفت.

وی افزود: در قدم اول سعی کرد رفتارهای شاه را به مردم بشناساند. روشنگری‌های امام گام به گام به ثمر رسید. امام به ملت آگاهی داد. مردم کاملاً آگاهی داشتند. اصولاً اسلام با شاهنشاهی مخالف است. شاهنشاهی از ننگین‌ترین مظاهر ارتجاع است.

روحانی ادامه داد: این سخنان را در روزی بیان کرد که ملت آگاه شده بودند. اولین روش امام امت این بود که با خردمندی نهضت را شروع کرد. دومین درسی که از تاریخ گرفته بود اتکا به ملت بود. هیچ جامعه‌شناسی از ملت این گونه شناخت نداشت. امام ۱۶ مهر ۱۳۴۱ در جمع علما و مراجع فرمود اگر می‌خواهیم اسلام و ملت از اضمحلال نجات پیدا کند باید این خاندان پهلوی را به پاسخ بکشیم.

شریعتمداری گفت ما با کدام قدرت می‌توانیم چنین کاری بکنیم. امام فرمود ما قدرت ملت را داریم. یعنی آگاهی سیاسی ملت می‌تواند از همان ابتدا کار را به سرانجام برساند. امام با شعار نه شرقی نه غربی در دهان بیگانگان زد. دوری گزینی از لیبرال‌منش‌ها درس دیگری بود که از تاریخ گرفته بود.

وی افزود: امام درس‌هایش را از تاریخ گرفته بود لذا از هرگونه همکاری با گروه‌ها و لیبرال‌ها دوری گزیدند و اجازه ندادند به نهضت وارد شوند. امام در پیام تاریخی ۵ مردادماه ۵۷ به ملت رهنمود می‌دهند که در زمینه نگارش تاریخ بکوشید و اجازه ندهید که تاریخ به دست کسانی نوشته شود که نه اسلام را قبول دارند و نه ملت را.

درس دیگری که از تاریخ گرفته بود الهام و اتکا به اسلام بود. گروهی اعتقاد داشتند اسلام به تنهایی نمی‌تواند نهضت را به پیش ببرد اما امام با اتکا به اسلام انقلاب را به پیروزی رساند. آخرین نکته‌ای که امام نسبت به تاریخ به آن توجه داشت نگارش تاریخ به درستی و به دست اهلش بود که نااهلان نتوانند در این زمینه نقشی ایفا کنند. این سخن امام سبب شد که من شروع به تاریخ‌نگاری کنم. تاریخ در گذشته غالباً به دست دشمن نوشته شده است، نگذارید تاریخ انقلاب به دست دشمن نوشته شود. امام درس تاریخ‌نگاری به ما آموختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها