دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴
کتابخانه‌های عمومی پیشگام در حوزه فرهنگی شهر بهار هستند

همدان - فرماندار بهار گفت: کتابخانه‌های عمومی شهرستان با برگزاری انواع برنامه‌ها و اقدامات فرهنگی پیشگام در حوزه فرهنگی سطح شهرستان هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بهار، مجتبی فیض‌اللهی ظهر دوشنبه در انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار ضمن تبریک به مناسبت ولادت با سعادت دخت نبی اکرم حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن و مادر و سالروز شهادت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد: کتابخانه‌های عمومی شهرستان با برگزاری انواع برنامه‌های ملی، مذهبی و اقدامات فرهنگی پیشگام در حوزه فرهنگی سطح شهرستان هستند و با اقدامات فرهنگی می‌توانند تاثیرات فوق العاده‌ای در نسل‌های آینده داشته باشند.

فرماندار بهار افزود: با توجه به پیش رو بودن جریان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری که چهار عنصر سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت است برنامه‌هایی در دستور کار داریم که بهره و نتیجه همه این برنامه‌ها و جلسات از جمله جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان باید مشارکت حداکثری مردم جامعه در انتخابات باشد.

معرفی مفاخر از دغدغه‌های کتابخانه‌های عمومی است

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار نیز اظهار کرد: در حال حاضر ۱۲ کتابخانه عمومی شامل پنج کتابخانه شهری و ۷ کتابخانه روستایی در شهرستان بهار فعال است که ۳ هزار و ۴۰۴ متر مربع زیربنا داشته که سرانه زیربنایی به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت ۸۶ صدم درصد است.

معصومه فزونی بیان کرد: این کتابخانه‌ها دارای ۱۱۶ هزار و ۵۰۴ نسخه کتاب (به ازای هر نفر یک کتاب) است و تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی شهرستان ۵ هزار و ۵۱۱ نفر است که ۴.۶۳ درصد جمعیت شهرستان را در برمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اداره کتابخانه‌ها عمومی شهرستان بهار، معرفی مفاخر بومی است که در سطح ملی، افتخارآفرین هستند گفت: در همین راستا، مراسم نکوداشت و یادبود دکتر سلیم سلیمی موید از پژوهشگران حوزه مردم شناسی با همکاری دستگاه‌های متولی و کانون کهن میراث بهار برگزار شد.

فزونی به فعالیت‌های فرهنگی هفته کتاب امسال اشاره کرد و گفت: در هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار امسال ۶۳۷ نفر عضو جذب شده و ۱۲۶۵ کتاب به کتابخانه اهدا شد که از این شمار، ۸۰۰ جلد از سوی خانواده مرحوم سلیم سلیمی موید بوده است.

وی ادامه داد: برگزاری ۲۴۸ برنامه فرهنگی، ۶۷ مورد بازدید مدارس، اجرای طرح کاروان دانایی و اجرای ۲۹ برنامه خلاقانه از دیگر برنامه‌های هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار در شهرستان بهار بوده است.

توسعه کتابخانه‌های عمومی بهار در دستور کار است

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار تأکید کرد: در حال حاضر توسعه کتابخانه عمومی امام حسن مجتبی (ع) شهر مهاجران، تعمیر و تجهیز سالن آمفی تئاتر کتابخانه آیت‌الله بهاری، تعمیر و تجهیز سالن آمفی تئاتر کتابخانه عمومی فجر صالح آباد از جمله اقدامات عمرانی کتابخانه‌های عمومی در شهرستان بهار است.

وی بیان کرد: همچنین تصمیماتی در خصوص احداث کتابخانه در روستاهای سیمین، لتگاه و حسن قشلاق گرفته شد که پس از تامین زمین مناسب یا مکان مناسب اقدامات بعدی از سوی اداره کتابخانه‌ها انجام می‌شود.

کتابخانه‌های عمومی پیشگام در حوزه فرهنگی شهر بهار هستند

فزونی افزود: برای توسعه شهر و سرمایه‌گذاری مطلوب در حوزه فرهنگی، شهرداری‌ها می‌توانند با پرداخت نیم درصد سهم کتابخانه‌ها از محل درآمد شهرداری کمک کنند تا فضاسازی مناسب و شاداب، منابع به روز و برنامه مطلوب در کتابخانه‌ها انجام شود و افراد به کتابخانه‌ها جذب شوند.

وی تصریح کرد: در صورت آماده سازی زیرساخت‌ها و ایجاد و توسعه کتابخانه‌ها، افراد بیشتری عضو کتابخانه‌های عمومی خواهند شد زیرا علاقه‌مندان بسیاری در این حوزه وجود دارند.

در ادامه کتاب «الغارات» نوشت ابراهیم بن محمد ثقفی و ترجم سید محمود زارعی با مقدمه علیرضا پناهیان که از سوی انتشارات نشر بیان معنوی منتشر شده است، توسط مریم عباسی استاد زبان و ادبیات فارسی، به حاضرین معرفی شد.

مریم عباسی اظهار کرد: کتاب «الغارات»، روایت‌گر سال‌های روایت نشده از حکومت امیرالمومنین (ع) است، سال‌هایی که به دوره غارات مشهور هستند.

وی تصریح کرد: مطالعه این کتاب و فهم حوادث پیچیده و دردناک آن دوران می‌تواند ما را به درک فلسفه مظلومیت اولیای خدا و فهم راه‌های رفع این مظلومیت رهنمون کند و از مشهوراتی که گاه دقیق نیستند، عبور داده و متن وقایع تاریخ را برای ما به نمایش بگذارد.

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در یکی از سخنرانی‌های خود به مطالعه کتاب «الغارات» اثر ابراهیم بن محمد ثقفی توصیه کرده بود، این کتاب از کهن‌ترین متون تاریخی شیعه محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها