جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹
تاریخ و سیاست در هفته‌ای که گذشت/ از شناخت مکتب حاج قاسم تا چالش‌های روایتگری تاریخ انقلاب اسلامی

هفته گذشته کتاب محورترین موضوع در نشست‌ها، بررسی شخصیت‌های متفاوت و رویدادهای تاریخی و سیاسی گوناگون بود. در این گزارش مهم‌ترین رویدادهای تاریخ و سیاست را مرور می‌کنیم.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): هفته گذشته نیز اهالی کتاب با هدف بررسی کتاب‌های گوناگون و شخصیت‌های متفاوت و رویدادهای تاریخی و سیاسی گرد هم آمدند. در این نشست‌ها کتاب محوری‌ترین موضوع بود. در این هفته شاهد رویدادها و گفت‌وگوهایی همچون «یادآوری حماسه ۸۸ به عنوان یک نقطه عطف تاریخی»، «روایت صدام در کتاب‌ها»، «بررسی ضرورت انعکاس وقایع تاریخی در کتاب‌های کودک و نوجوان»، «گله عبدالمجید ارفعی از میراث فرهنگی»، «شناخت مکتب حاج قاسم»، «چه کتاب‌هایی در تاریخ به منقبت حضرت فاطمه (س) پرداخته‌اند؟»، نشست ««چالش‌های روایتگری تاریخ انقلاب در رسانه» در آستانه روز تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی و پیام تسلیت «خانه کتاب و ادبیات ایران شهادت زائران شهدا و پاسبانان نام و یاد شهید حاج قاسم سلیمانی در کرمان» بودیم.

حماسه ۸۸ یک نقطه عطف تاریخی در سال‌های پس از انقلاب است

احمد امامی، مدیر مجموعه «دائره‌المعارف فتنه ۸۸» گفت: از میان تحولات هر سال و یا هر مقطع مورد بررسی، وقایعی یافت می‌شوند که به دلیل نوع، ماهیت، گستره، بازیگران، ابعاد و پیامدها از اهمیت خاصی برخودار هستند و برخی از آنها از جهات یادشده به نوعی، یک نقطه عطف تاریخی تلقی می‌شوند. سال ۱۳۸۸ از این نظر بسیار با اهمیت و متمایز از تحولات سال‌های پس از پیروزی انقلاب است.

صدام در کتاب‌ها چگونه روایت شده است؟

بازار کتاب کشورمان را که جستجو کنیم، سه عنوان کتاب درباره صدام، چهره بدنامی که حدود بیست‌وچهار سال با دیکتاتوری بر عراق حکومت کرد و آسیب شرارت‌هایش تقریباً به همه کشورهای منطقه رسید، وجود دارد. نخستین کتاب، کاری از جان نیکسون آمریکایی و با عنوان «بازجویی از صدام» به کوشش هوشنگ جیرانی (نشر کتاب پارسه) به فارسی ترجمه شده است. در این کتاب، چنان که از عنوانش هم برمی‌آید بازجویی از دیکتاتور سرنگون‌شده موضوع محوری است، اما روایتی از زندگی شخصی و سیاسی‌اش نیز ارائه می‌شود و تاریخ عراق – و منطقه آسیای غربی – در دوران حکومت او نیز از نظر دور نمی‌ماند.

دوری از روایت‌ها یعنی ناتوانی در هدایت نسل جدید

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) در نشست «بررسی ضرورت انعکاس وقایع تاریخی در کتاب‌های کودک و نوجوان» گفت: انسان‌ها رویداد و روایت هستند. اتفاقات سال ۱۳۸۸ هم یک رویداد بود که باید روایت شود. ما روایت‌های زیادی داریم که به تصویر کشیده نشده‌اند. هر چقدر از روایت‌ها دور باشیم، نمی‌توانیم نسل جدید را هدایت کنیم.

شهید بهشتی ۳۱ سال از عمرش را صرف فعالیت‌های تشکیلاتی کرده است

برنامۀ گفت‌وگومحور جلد دوم از شبکه کتاب با حضور محمدعلی عباسی اقدم، روزنامه نگار و نویسندۀ کتاب «بهشتی در این حوالی» و با اجرای میثم رشیدی مهرآبادی پخش شد.

گله عبدالمجید ارفعی از میراث فرهنگی برای دعوت نکردن از وی برای شناسایی الواح هخامنشی

عبدالمجید ارفعی که الواح هخامنشی را قبلاً دیده و در خوانش بخشی از آن نقش داشته است، گفت: زمانی که الواح جدید به ایران رسید، وزارت میراث فرهنگی هیچ از من نخواست که برای شناسایی این الواح بیایم، آیا غیر از من کس دیگری در ایران هست که این‌ها را بشناسد؟ غیر از چند شاگردی که من تربیت کرده‌ام چه کسان دیگری هستند؟

شناخت مکتب حاج قاسم شناخت اهداف، باورها و آرمان‌هاست / میراث‌فرهنگی، تاریخ، هویت و تمدن ماست

علی دارابی، قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی در مراسم گرامیداشت شهید حاج قاسم سلیمانی و تجلیل از مادران شهدا که با حضور خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران، معاونان، مدیران و کارکنان وزارت میراث‌فرهنگی، مدیران و کارکنان سازمان آتش‌نشانی تهران که در سالن نگین غرب تهران برگزار شد، اظهار کرد: در آستانه میلاد با سعادت بانوی صاحب تسبیح، دخت گرامی پیامبر اکرم (ص)، همسر امام بر حق، علی (ع) و مادر امامان معصوم علیهم السلام، حضرت فاطمه زهرا (س) هستیم و چه زیباتر که سخن را بعد از نام خدای بزرگ در تکریم آن بانوی عظیم الشأن آغاز کنیم. همچنین عرض سلام و احترام دارم خدمت همه شما خانواده معظم شهیدان و ایثارگران و میهمانان و حاضران در این مجلس. به همه شهیدان راه خدا و شهید حاج قاسم سلیمانی سرباز فداکار انقلاب و مردم که حاضرند و ناظر تقدیم سلام داریم.

چه کتاب‌هایی در تاریخ به منقبت حضرت فاطمه (س) پرداخته‌اند؟

حبیب‌الله عظیمی، عضو هیئت علمی پژوهشی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و نسخه‌پژوه به مناسبت زادروز حضرت فاطمه (س) گفت: در مجموع کتاب‌های خطی و قدیمی مرتبط با زندگانی حضرت زهرا (س) را می‌توان به سه دسته کلی تقسیم کرد: متون حدیثی مشتمل بر فضایل و مناقب آن حضرت از لسان ائمه معصومین و مشتمل بر فرمایشات آن حضرت، متون تاریخی شامل شرح زندگانی آن حضرت و کتاب‌هایی در شرح زندگانی و فضایل و مناقب آن حضرت.

۵ بانوی تاثیرگذار در حفظ و معرفی میراث تمدن ایرانی- اسلامی تجلیل شدند

کتابخانه و موزه ملی ملک، از بانوان واقف و خادم فرهنگ ایرانی- اسلامی، هم‌زمان با برپایی آیین گرامی‌داشت میلاد حضرت فاطمه سلام‌الله علیها تجلیل کرد. در این آیین که روز سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ برگزار شد، بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران از خدمات و کوشش‌های فرهنگی دکتر هایده لاله (پیشکسوت باستان‌شناسی)، دکتر سوسن اصیلی (پیشکسوت کتاب‌داری و نسخه‌شناس)، فرزانه قایینی (پیشکسوت موزه‌داری)، دکتر میترا اعتضادی (پیشکسوت مرمت آثار تاریخی) و زنده‌یاد ایران دست‌غیب بهشتی (واقف آثار تاریخی) در زمینه حفظ و معرفی میراث تمدن ایرانی- اسلامی تجلیل و تقدیر کرد.

۸۰۰ سند اهدایی به کتابخانه رضوی رونمایی شد

یکصدو نودوپنجمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در آستانه فرخنده زادروز صدیقه طاهره، حضرت فاطمه زهرا (س) به رونمایی از «اسناد اهدایی خانواده معتمدی موسوی» از صرافان قدیمی شهر مشهد اختصاص یافت.

درنگی بر زندگی چریک خستگی‌ناپذیر / مرضیه حریرچی دباغ

معمولاً ساختار زندگی خانوادگی و اجتماعی به کنشگری زن ایرانی معنا می‌بخشد. این موضوع در دهۀ چهل و پنجاه شمسی به‌دلیل مرزبندی آشکار میان جامعۀ سنتی و مدرن به‌نحو اعلا جریان داشت. اما دراین‌میان، زن‌هایی بودند که از کلیشه‌های سنتی و مدرن پیروی نمی‌کردند. آن‌ها خودشان را مسئول می‌دانستند و با تکیه بر آموزه‌های اصیل اعتقادی پا به میدان مبارزه با رژیم ستم‌شاهی گذاشتند. بانوانی همچون شهید محبوبه دانش، مرضیه دباغ، مریم بهروزی، طیبه واعظی و پروین سلیحی، قدم به راهی گذاشتند که پایانی نداشت جز دستگیری و شکنجه و حبس و شهادت یا فرار. مرضیه دباغ بانوی شاخص تاریخ انقلاب اسلامی است. او زندگی سیاسی‌نظامی بی‌نظیری را پشت‌سر گذاشت. شیوۀ زندگی او در تعاریف متداول زنان هم‌عصرش نمی‌گنجد و در بسیاری جهات، فعالیت‌های سیاسی او حتی از بانوان سال‌های بعد از پیروزی انقلاب برجسته‌تر است. هرچند سبک زندگی و مبارزۀ خانم دباغ، منحصربه‌فرد ماند و تکثیر نشد، اما نقش این زن در تاریخ انقلاب به‌قدری درخشان است که الگویی از زن انقلابی مبارز را به جامعه ارائه می‌کند.

قصد مرکز اسناد انقلاب اسلامی جابجایی، حذف و بزرگنمایی در روایت تاریخ نیست

در آستانه روز تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی نشست «چالش‌های روایتگری تاریخ انقلاب در رسانه؛ مسئولیت مراکز تاریخی - اسنادی» چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ با حضور مدیران مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری در مرکز اسناد انقلاب اسلامی برگزار شد. حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با بیان اینکه قصد ما جابجایی، حذف و بزرگنمایی در روایت تاریخ نیست، افزود: تاریخ را اگر درست و خوب بازگو کنیم مورد اقبال قرار می‌گیرد.

حقیقت روشن است / حاج قاسم عامل سرافکندگی خفت‌بار استکبار بود

خانه کتاب و ادبیات ایران شهادت زائران شهدا و پاسبانان نام و یاد شهید حاج قاسم سلیمانی در کرمان را تسلیت گفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها