یکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۶
داستان‌های کودک و نوجوان باید برای بزرگسالان جذاب باشد/ تصور نادرست از ادبیات کودک

کرمان- نویسنده ادبیات کودک و نوجوان گفت: داستان‌های کودک و نوجوان در همه جای دنیا باید برای بزرگسالان جذاب باشد و از خواندن آن لذت ببرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمان، تماشاخانه پارس یکشنبه شب در نشست تخصصی فانتزی در ادبیات کودک میزبان شاعران، قصه‌گویان و نویسندگانی از سراسر کرمان شد.

احمد اکبرپور، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان افزود: داستان‌های خوب کودک و نوجوان در همه جای دنیا باید برای بزرگسالان جذاب باشد و از خواندن آن لذت ببرند.

وی با اشاره به داستان لیلی و مجنون گفت: چرا داستان لیلی و مجنون ماندگار شد؟ چرا این همه داستان عاشقی ماندگار نشد؟ چون موانع این داستان خاص زیاد بود.

داستان‌های خوب کودک و نوجوان باید برای بزرگسالان جذاب باشد/ تصور نادرست از ادبیات کودک

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان با بیان اینکه دنیای کودک را معصوم مطلق در نظر نگیریم، گفت: موقع نوشتن باید آدم سنگدلی باشید، هرچه جلادتر، نویسنده تر، چون به نفع داستان است و در جریان کار مانع پیش رو بیشتر و داستان جذاب‌تر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای کودکان دنیای پاک و معصومی را پیش فرض نگیریم، تاکید کرد: کودکان با توجه به سنشان گاهی دروغ می‌گویند، علاقه‌مندان به نویسندگی باید به این نکته توجه داشته باشند.

این نویسنده با بیان اینکه ۸۰ الی ۹۰ درصد کتاب‌هایی که به نام ادبیات کودک منتشر می شوند ادبیات کودک نیستند، ادامه داد: این بخاطر پیش فرض و پیش زمینه غلط نویسنده است.

به گفته وی، گاهی این پیش فرض‌ها به آثار منتشر شده آسیب می‌زنند.

وی با اشاره به داستان کودک و داستان بزرگسال افزود: داستان کودک ابتدا «داستان» است با تمام ابعاد و تمام قواعد داستانی، درحالیکه برخی‌ها فکر می‌کنند داستان کودک باید خیلی ساده و بدون قاعده باشد که اینطور نیست.

به گفته وی، داستان کودک تنها چیزی نباشد که یک کودک دوست داشته باشد.

این نویسنده تصریح کرد: برخی‌ها تصورشان از کودک و داستان نادرست است تمام کتاب‌هایی که برای کودک نوشته می شود و قوانین کلی را رعایت نکند داستان کودک نیست چراکه داستان کودک باید شخصیت پردازی، گره افکنی، تعلیق، کشش و موانع و همه را دارد.

اکبرپور با اشاره به ساختار داستان اظهار کرد: همانگونه که فیلم کودک و فیلم بزرگسال قواعد خود را دارند کشش خود را دارند داستان کودک هم همینگونه است.

به گزارش خبرگزاری ابینا، نشست ادبی «فانتزی در ادبیات کودک» با حضور احمد اکبرپور نویسنده ادبیات کودک و نوجوان شامگاه یکشنبه با حضور جمعی از نویسندگان و اهالی فرهنگ کرمان در تماشاخانه پارس، هتل پارس کرمان برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها