دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۵
«فراکتاب» سبدی کامل از کتاب است

خراسان‌رضوی - مدیر اپلیکیشن کتابخوان فراکتاب گفت: ما در فراکتاب، یک سبد کامل از کتاب را داریم یعنی هم کتاب‌الکترونیک و صوتی، و هم کتاب‌چاپی و این اتفاق جدیدی است که فراکتاب آن را رقم زد.

احسان جوانشیر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، در تشریح چگونگی شکل‌گیری فراکتاب گفت: ما از سال ۹۰ استارت‌آپ «آوا بوک» را خریداری کردیم که هدف آن تولید کتاب صوتی بود، دو سال بعد اسم آن را با هدف ترویج کتابخوانی به فراکتاب تغییر دادیم به این دلیل که نمی‌خواستیم صرفاً کتاب صوتی تولید کنیم بلکه می‌خواستیم کتابفروشی باشیم و دوم اینکه تمایل داشتیم با نامی فارسی به مسیرمان ادامه دهیم.

وی افزود: ما اولین نرم‌افزار بستر کتاب دیجیتال در ایران هستیم که نسخه الکترونیکی کتاب‌ها را شروع به تولید کردیم، این موضوع به زمانی برمی‌گردد که تازه گوشی‌های اندرویدی وارد بازار شده‌بودند، این اولین‌بودن باعث شده بود ابتدای کار چالش‌های بسیاری در مسیر راه ما باشد یکی از بزرگترین سختی‌های کارمان این بود که تهران نبودیم و بودجه حمایت کننده نداشتیم و باید با هزینه شخصی از پس این کار بر می‌آمدیم.

جوانشیر ادامه داد: پس از آن کتابخوان‌های الکترونیکی و فروشگاه‌های اینترنتی دیگری نیز روی کار آمدند که حامی مالی داشتند و تهران هم بودند و مسیر برای‌شان هموار بود. ما حدود سال ۹۱ با یکی از اپراتورهای دیجیتال تلفن همراه قرارداد بستیم تا نسخه اپلیکیشن کتابخانه‌ی این اپراتور را تأمین کنیم و این اتفاق افتاد اما پس یک سال و نیم این همکاری از سوی آنان قطع شد و علت آن این بود که آن‌ها متوجه شده بودند فروش کتاب درآمد ندارد.

مدیر فروشگاه فراکتاب ادامه داد: پس از آن ما همین فرآیند تولید و تبدیل کتاب‌ها به نسخه الکترونیک را ادامه می‌دادیم منتها در در رقابت با دیگر سایت‌ها و اپلیکیشن‌های کتابخوان، کمی عقب ماندیم و نفر چهارم شدیم اما از همان زمان با بودجه شخصی در همین مسیر ماندیم و سعی کردیم به مرور با ناشرها قرارداد ببندیم.

احسان جوانشیر اظهار کرد: اما هر روز سطح توقع از بستر فروش کتاب الکترونیک بالاتر می‌رفت و ناشر از از ما توقع داشت و به خاطر فروش بیشترِ دیگر کتابخوان‌ها تمایلی به همکاری با ما نداشت تا اینکه سال گذشته فروش نسخه چاپی را هم به محصولات‌مان اضافه کردیم که این اتفاق برای‌مان کمی درآمدزا شد. بنابراین با دو مجموعه پخش کتاب قرارداد بستیم که این تامین‌کنندگان ۳۵ هزار کتاب به کتاب‌های ما اضافه کردند.

وی افزود: اکنون یک سبد کامل از کتاب داریم یعنی هم کتاب الکترونیک و صوتی و هم کتاب‌چاپی داریم و این اتفاق جدیدی بود چراکه دیگر کتابخوان‌ها این گزینه را نداشتند پس ناشرها تصمیم گرفتند که محدود به یک سکو نباشند تا در صورت تعطیلی یکی از مجموعه‌های فروش اینترنتی، از فروش خود باز نمانند، لذا اغلب ناشران به فراکتاب کوچ کردند.

این فعال فرهنگی توضیح داد: پس از آنکه فراکتاب در میان ناشران دیده شد، ما پویش‌های کتابخوانی را شروع کردیم نظیر «پویش کتابخوانی مرا با خودت ببر» که تحت حمایت به‌نشر برگزار شد و حدود چهار هزار شرکت کننده داشت همچنین «پویش کتابخوانی من میترا نیستم».

احسان جوانشیر تصریح کرد: امسال هم با نهاد کتابخانه‌های کل کشور همکاری داشتیم و آن‌ها صد نسخه از کتاب‌های الکترونیک فراکتاب را در پایتخت تبلیغ کردند.

مدیر اپلیکیشن کتابخوان فراکتاب کرد: همچنین اینکه با پویش‌های مختلف شیرازه نظیر قهرمان من و.. همکاری داشته‌ایم و الان قراردادهای بسیار خوبی داریم و امیدوارم بتوانیم در همین مسیر بمانیم و به ترویج کتابخوانی بپردازیم.

جوانشیر در خصوص دسته‌بندی محتوایی محصولات کتابخوان‌ها توضیح می‌دهد: الان هم تقریباً یکی از کتابخوان‌ها بیشتر به کتابخوان‌های موفقیت می‌پردازد و یکی دیگر از این کتابخوان‌ها به کتاب‌های روانشناسی و رمان و فراکتاب هم در این میان جایگاه خود را در میان دوست‌داران کتاب پیدا کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها