شنبه ۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲
پیش‌نویس‌ها و یادداشت‌های زنده‌یاد حسن دانشفر همدانی به آرشیو ملی غرب کشور اهدا شد

همدان - مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور گفت: مجموعه پیش‌نویس‌ها و یادداشت‌های زنده‌یاد حسن دانشفر همدانی به آرشیو ملی غرب کشور اهدا شد.

میثاق گودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، اظهار کرد: به همت حامد الوندی پرتو از فرهنگ دوستان و یاوران اسناد همدان، مجموعه یادداشت‌ها، دست‌نوشته‌ها و پیش نویس کتاب‌های زنده یاد حسن دانشفر همدانی به مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور اهدا شد.

مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور افزود: این مجموعه شامل پیش نویس کتاب‌های استاد حسن دانشفر، نمونه خطاطی‌ها و سیاه مشق خوشنویسی، نکته برداری‌ها برای تحقیقات و پژوهش‌ها و یادداشت‌های پراکنده برای تالیف کتاب‌ها و مقالات است که به این مدیریت اهدا شده است.

وی افزود: اسناد مذکور پس از طبقه‌بندی، در سامانه تخصصی آرشیو ملی ایران به ثبت خواهد رسید تا در دسترس علاقمندان و پژوهشگران قرار گیرد.

حسن دانشفر از ادبا، محققین برجسته و استادان خوشنویس پیرو شیوه میرزا غلامرضا اصفهانی بود که در همدان زندگی و فعالیت می‌کرد، او در حافظ‌شناسی و بیشتر در خیام‌شناسی نیز تبحری استادانه داشت و مؤلف پنج کتاب است که با خط خود او نوشته و منتشر شده‌اند.

از جمله خصوصیات خط دانشفر قلم‌هایی بود که استفاده می‌کرد؛ زبانه تراشیده شده این قلم‌ها جزم و زاویه زبانه قلم تقریباً ۱۸۰ درجه بود.

مورب نبودن قلم، قدرت مانور را تا حد زیادی از نویسنده می‌گیرد و نشاندن شش دانگ قلم بر روی کاغذ سخت‌تر می‌شود. به همین دلیل قدرت خط او بیشتر در دو دانگ مشقی متبلور شده است.

از تالیفات وی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

چند نکته درباره عین‌القضات همدانی عارف و مجاهد بزرگ اوایل قرن ششم هجری، درباره رباعیات عمر خیام با مقدمه‌ای از مجتبی مینوی، اسپیده‌باز: سیری در احوال و اشعار باباطاهر همدانی، از پندار تا یقین: مروری بر خیام هدایت، ذکاءالملک فروغی و دشتی، مفتون همدانی، سیری در اشعار حافظ: کشف و استخراج سی و هشت غزل الحاقی و چهل و سه بیت بیگانه در حافظ.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها