دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۴
«اسم تو مصطفاست» به عنوان یک طرح‌واره برای زندگی باید مطالعه شود

لرستان - مدرس دانشگاه فرهنگیان لرستان با اشاره به اینکه در کتاب «اسم تو مصطفاست» منیت وجود ندارد، افزود: مطالعه این کتاب به عنوان یک طرح‌واره برای زندگی به جوانان توصیه می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خرم‌آباد محسن اصلانی روز دوشنبه در محفل نور و انگور با موضوع طرحی از یک زندگی با نگاهی به کتاب «اسم تو مصطفاست» گفت: این کتاب یک زندگی‌نامه داستانی است؛ زندگینامه، یعنی اینکه خطوط اصلی تحریف نمی‌شود و اصل ماجراها و اتفاقات سر جای خودشان هستند و در جریان کتاب از عناصر خیال، نثر، تلمیح و آرایه‌های داستانی و فضاسازی استفاده می‌شود.

وی گفت: روایت شفاهی در سنت ما بسیار قوی است.

اصلانی با بیان اینکه در فرهنگ عامه لری، کردی و لکی پاچا به معنای داستان رواج داشته است افزود: سنت شاهنامه‌خوانی در این دیار نیز بسیار قوی است.

مدرس دانشگاه فرهنگیان لرستان با اشاره به اینکه روایت باعث می‌شود دیگری به رسمیت شناخته شود و قوه تخیل انسان تقویت شود، افزود: زندگی‌نامه و روایت «اسم تو مصطفاست» عبور از خود و درباره دیگری فکر کردن است.

وی با اشاره به اینکه این کتاب زندگی‌ایی را روایت می‌کند که خیلی مدت زمان زیادی طول نکشیده است؛ اما عمق داشته است افزود: در سفر بودن آنها در این کتاب نشان از سبک‌بار بودن آنها دارد و استعاره‌ای از این است که زندگی را سفر می‌بینند.

«اسم تو مصطفاست» به عنوان یک طرح‌واره برای زندگی باید مطالعه شود

در ادامه اصلانی طرحواره‌ای درباره خانواده متعادل و دارای ساختار و ویژگی‌های خانواده متعادل بیان کرد.

وی اولین مساله در خانواده متعادل و دارای ساختار در فرهنگ دینی و اسلامی را قداست خانواده عنوان کرد و افزود: خانواده به عنوان یک ارزش بنیادین باید دارای وحدت اعتباری و واقعی باشد.

اصلانی با بیان اینکه در خانواده متعادل، مصالح خانواده بر فرد ترجیح دارد افزود: در روایت «اسم تو مصطفاست» وحدت در عین کثرت وجود دارد به گونه‌ای که دنبال سلیقه‌های درست خود رفته‌اند و با توجه به اینکه در تمام خانواده‌ها اختلاف نظر وجود دارد؛ اما کنش مناسب مهم است که در کتاب به این کنش‌ها اشاره شده است و با وجود اختلاف نظر و دعواها، اما عنصر تمام شدن این‌ها ادب و احترام بوده است.

مدرس دانشگاه فرهنگیان استان لرستان با اشاره به برخی از ویژگی‌های زندگی شهید صدرزاده گفت: قناعت‌پیشه بودن، توکل عمیق داشتن، مهمان‌پذیر بودن، سخاوتمند بودن و نگران فردا نبودن از ویژگی‌هایی است که زندگی شهید داشته است که به خوبی در کتاب نیز اشاره شده است.

وی با اشاره به اینکه در کتاب «اسم تو مصطفاست» منیت وجود ندارد، افزود: در زندگی زناشویی نباید منیت وجود داشته باشد از این رو این کتاب به عنوان یک الگو و طرحواره زندگی مطالعه آن برای جوانان توصیه می‌شود.

به گزارش ایبنا، «اسم تو مصطفاست» زندگی‌نامه داستانی شهید مدافع حرم مصطفی صدرزاده به روایت سمیه ابراهیم‌پور همسر شهید است که به قلم راضیه تجار از سوی انتشارات روایت فتح منتشر شده است.

شهید مصطفی صدرزاده، شهید مدافع حرم، در تاریخ ۱ آبان سال ۱۳۹۴ در حلب سوریه به شهادت رسید و این کتاب روایتی داستانی از ویژگی‌های برجسته اخلاقی و رفتاری شهید صدرزاده است.

نویسنده در کتاب ضمن معرفی مصطفی و خانواده او، به بیان فعالیت‌های شهید در بسیج در دوران جوانی و دفاع از انقلاب و حضورش در جریان فتنه سال ۸۸ و مجروحیتی که در این خصوص برایش به وجود آمده پرداخته، سپس نحوه آشنایی مصطفی با فتنه داعش در عراق، سوریه و تلاش مصطفی برای حضور به منظور دفاع از حریم آل‌الله را بیان می‌کند.

محفل «نور و انگور» به همت مجتمع فرهنگی آموزشی دلسا و قرارگاه فرهنگی اجتماعی صاحب‌الامر (عج) استان لرستان برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها