پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۰
یلدا فرصتی برای عمق بخشی به فرهنگ‌های مشترک است/ سنت‌های مردم افغانستان در شب یلدا

خراسان جنوبی- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: شب یلدا فرصتی مغتنم برای عمق بخشی و افزایش پیوندهای فرهنگی مشترک است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بیرجند، محمود حاجی ظهر پنج‌شنبه در نشست برنامه یلدای پارسی زبان‌ها با حضور جمعی از فرهنگ‌پژوهان خراسانی و کانون فرهنگی و هنری دهکده «دانشجویان افغانستانی» اظهار داشت: شب یلدا و یا همان چله خراسان جنوبی در اواخر سال گذشته به عنوان شبی که ملت ایران و افغانستان به صورت مشترک گرامی می‌دارد، در یونسکو ثبت جهانی شده است.

وی با بیان اینکه شب یلدا شبی است که مردم در ایران و افغانستان سنت‌های مشترکی در برگزاری آن دارند، افزود: این شب فرصتی مغتنم برای افزایش پیوندهای فرهنگی به شمار می‌رود.

همچنین استاد رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند نیز گفت: مرزبندی‌های بین کشورها هرچند بیشتر جنبه سیاسی دارد اما از نظر فرهنگی ما یک درخت با ریشه‌های مشترک هستیم.

محمد بهنام با بیان اینکه شب چله و همان شب آغاز چله زمستان یکی از سنت‌های فرهنگی مهم در ایران به شمار می‌رود، افزود: همه سنت‌های شب یلدا از جمله خواندن اشعار شاعران برجسته‌ای چون حافظ و بی دل و شاهنامه‌خوانی نقش مهمی در تقویت پایه‌های فرهنگی دارد.

مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی نیز بر ترویج فرهنگ‌های کهن تاکید کرد و گفت: اگر فرهنگ خود را پاس نداریم دچار بی‌هویتی می‌شویم.

حسین‌رضا نخعی افزود: دشمن از طریق فضای مجازی می‌خواهد توکل و تعهد به فرهنگ و خودباوری را از کشورهایی چون ایران و افغانستان بگیرد که موفق نخواهد شد.

دبیرکانون فرهنگی و هنری دهکده دانشجویان افغانستانی در ایران نیز با بیان اینکه مشاعر و به محلی افغانستان «شعر جنگی» از مهمترین سنت‌های مردم افغانستان در شب یلدا است، گفت: البته هر ولایت افغانستان مراسم ویژه خود را دارد.

حسیب الله کریمی، با بیان اینکه مردم کشور ما نیز از اولین شب سال به عنوان «شب چله» یاد می‌کنند، گفت: ایران و افغانستان ریشه‌های فرهنگی مشترکی دارند که باید قدر آن را دانست.

وی اذعان کرد: در افغانستان نیز مردم در این شب دور هم جمع می‌شوند و تکریم بزرگترها را دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها