پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳
تولید و انتشار ۲۷۰۰ مقاله و کتاب از سوی طلاب و روحانیون بوشهری

بوشهر - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر با اشاره به نقش‌تحول‌آفرین جشنواره علامه بلادی بوشهری در حوزۀ پژوهش استان بوشهر، از تولید و انتشار دو هزار و ۷۰۰ مقاله و کتاب به همت طلاب و روحانیون این استان در جریان ۹ دورۀ برگزاری جشنواره علامه بلادی بوشهری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، آیت‌الله در دیدار با معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور گفت: این جشنواره موجب رشد و توسعۀ پژوهش در میان طلاب بوشهری شده تا جایی که بسیاری از افرادی که در جشنواره خوارزمی قم برتر می‌شوند، از همین طلاب بوشهر هستند.

وی سپس با اشاره به اهمیت پژوهش در توسعۀ علمی استان توضیح داد: اگر پژوهش نباشد، تولید علم متوقف می‌شود؛ پژوهش در این استان متحول شده است. خوشبختانه در تاریخ استان بوشهر، با علمایی مواجه می‌شویم که دارای تالیفات فوق‌العاده و نوآوری زیادی بوده‌اند.

امام جمعه بوشهر تأکید کرد: تولید محصولات پژوهشی کاری است که در چند سال اخیر از سوی طلاب بوشهری انجام شده است. نمونۀ این کارهای ارزنده تألیف کتاب‌های «اعلام العلماء» و «تصانیف العلماء» است که در شرف چاپ هستند. همچنین کتاب الاسناد که همه اسناد علمای استان در آن جمع‌آوری شده است، در دست تدوین است. البته پیش از این هم در این حوزه، کتاب علمای بوشهر با عنوان «علما الابرار» چاپ شده است.

آیت‌الله صفایی‌بوشهری سپس به تدوین کتاب تاریخچه نماز جمعه بوشهر اشاره و تصریح کرد: در این استان ۲۶۰ سال است که نماز جمعه اقامه می‌شود که به‌زودی با انتشار کتابی تاریخچۀ آن در اختیار شهروندان بوشهری قرار خواهد گرفت.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه بوشهر افزود: پژوهش مقوله مبارکی است و از ویژگی‌های علمای اهل شیعه توجه به مقوله پژوهش و تولید آثار و باز کردن پنجره موضوعات و گزاره‌های جدید و تولید مسئله و حل مسئله است.

وی با اشاره به اینکه پژوهش مایه حیات منظومه علمی است و به‌صورت رسمی در حوزه پایگاه و جایگاهی نداشته است، گفت: در استان جشنواره علامه بلادی‌بوشهری، استان را در عرصه پژوهش متحول کرده‌است.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه محصولات پژوهشی خوبی در حوزه وجود داشته اما چون جایگاهی حوزه در عرصه پژوهش نداشته، چندان مورد توجه واقع نشده‌است، گفت: علما و بزرگان در سالیان گذشته خود به تنهایی پژوهش می‌کردند؛ اما هیچ‌گونه حمایتی نمی‌شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها