شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
برگزاری سالگرد شهادت شهید صادق گنجی با حضور وزیر ارشاد/ شهید گنجی نماد وحدت حوزه و دانشگاه است

بوشهر - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر از برگزاری سی و سومین سالگرد شهید صادق گنجی، شهید شاخص فرهنگی استان بوشهر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برازجان خبر داد و تأکید کرد: شهید گنجی نماد وحدت حوزه و دانشگاه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، عبدالرحیم افروغ در بخش نخست نشست خبری سی و سومین سالگرد شهادت شهید صادق گنجی شامگاه جمعه با تسلیت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: حضرت زهرای مرضیه (س) اسوه‌ای حسنه است که امام عصر (عج) ایشان را الگوی خود قرار دادند. ایشان مبنای سعادت و اعتلای انسانیت هستند و بر ما واجب است که در روزگاری که قدرت‌طلبان و استکبار جهانی به دنبال چپاول و شکستن حریم انسانیت و جنایت کردن هستند، با تاسی از شخصیت والای حضرت زهرا (س) و شهدای اسلام انسانیت را در جهان احیاء کنیم.

وی ادامه داد: در این راستا، در شهرستان‌های دهگانه استان بوشهر با شناسایی دو هزار شهید به دنبال شکل‌گیری اتفاقات خوبی در حوزه‌های فرهنگی هنری هستیم؛ چراکه این عزیزان پاسدار امنیت ایران و اسلام بودند و به سهم خود نقش‌آفرینی کردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر افزود: البته در این حوزه و در بُعد محتواسازی باید با تامل و تفکر گام برداریم و محتوایی تولید کنیم که هم جهت‌ده و هم راهبر باشد. از این‌رو، تمرکز خود را بر ارزش‌های ویژه این چهره‌های فاخر و تاثیرگذار گذاشتیم تا به تولیدات فاخری دست بیابیم و حرف تازه‌ای بزنیم.

افروغ یادآور شد: از میان دو هزار شهید شناسایی شده در استان، برخی از چهره‌ها به دلیل نقش و تاثیری که در عرصه‌های مختلف داشته‌اند، قابلیت تمرکز بیشتری دارند نظیر شهید صادق گنجی.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر تاکید کرد: بر حسب تکلیفی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به انقلاب اسلامی و تفکر انقلابی و اشاعه این فرهنگ دارد، ما بر خود واجب دانستیم که به نحو مطلوبی تفکر و شخصیت شهدایی چون شهید صادق گنجی را بازشناسی کنیم. در این راستا، سی و سومین سالگرد شهادت شهید گنجی با حضور و سخنرانی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه، ۲۷ آذر در سالن شهید شاهینی برازجان برگزار می‌شود.

افروغ گفت: شهید صادق گنجی نخبه‌ای معمم و نماد وحدت حوزه و دانشگاه است و دُر نایابی که رسالت بین‌المللی خود را در تبیین منظومه امام خمینی (ره) به نحو مطلوبی به سرانجام رساند. او در نقطه‌ای که تحت حملۀ افکار متهجرانه قرار داشت، مبارزۀ نرم خود را آغاز کرد و چنان موفقیت‌آمیز پیش رفت که جهان استکبار نتوانست تحمل کند و او را به شهادت رساند.

وی سپس از راه‌اندازی موسسه شهید صادق گنجی با هدف تبیین شخصیت و تفکر این شهید بزرگ در عرصه فرهنگ کشور خبر داد و افزود: با همکاری رسانه‌های استان درصدد هستیم تا مفاخری چون شهید صادق گنجی، ابوتراب عاشوری، رئیسعلی دلواری، شهید نادر مهدوی را فراتر از جغرافیای استان معرفی کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر تاکید کرد: شهید صادق گنجی نه تنها در جغرافیای استان و کشور، بلکه در سطح بین‌المللی قابلیت معرفی شدن دارد. او کسی بود که با جریان تهاجر و استکبار در پشت مرزها مقابله کرد تا به شهادت رسید ولی متاسفانه شخصیت گرانقدر شهید در لایه‌های جامعه جهانی آن‌گونه که باید بازنمایی نشده است. اینک درصدد هستیم تا با ارائه محصولات فرهنگی و پردازش دقیق شخصیت این شهید جهان اسلام، صادق گنجی را به نحو مطلوبی بازشناسی و معرفی کنیم.

شهید گنجی سرمایه‌ای ماندگار است

دبیر ستاد یادآوره شهید صادق گنجی نیز در ادامه این نشست با مروری بر زیست فردی و سیاسی این شهید و نقشی که در توسعه فرهنگ و تفکر انقلابی در پاکستان در طول چهار سال ماموریت فرهنگی که در این کشور داشته است، گفت: شهید گنجی شخصیتی بزرگ و انقلابی بود. او در حالی که در زمان پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۱۷ سال داشت، خانه محقر خود را به مقری برای نشست‌های نیروهای انقلابی مبدل کرده بود. وی همچنین در دوران دفاع مقدس حدود ۲۰ ماه در جبهه‌های جنگ حاضر شد. سپس در سال ۱۳۶۵ به لاهور پاکستان رفت و به‌عنوان مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران مشغول به خدمت شد.

عباس دهقان ادامه داد: طبق گفته معلمان و دوستان شهید، او دانش‌آموزی نخبه و باذکاوت بود که در همان سال‌های مدرسه، کتب شهید بهشتی، شهید مطهری و دکتر شریعتی را می‌خواند. او در هشت سالگی پدر خود را از دست داد ولی در همان سن کم هم به مادر خود که زن برازنده و بسیار کاردانی بود، کمک کرد و هم درس ‎خواند و به شخصی با اراده و جریان‌ساز تبدیل شد.

وی افزود: شهید گنجی در سال ۱۳۶۵ که به لاهور رفت، در کمتر از ۴ ماه زبان اردو را یاد گرفت و به این زبان مقالات علمی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی متعددی را به رشته تحریر درآورد که در روزنامه‌های پاکستان بدون سانسور منتشر شدند. هم‌اینک مجموعه این مقالات که به ۳۵ مقاله می‌رسد، جمع‌آوری شده و قرار است به‌زودی در قالب مجموعه‌های مستند منتشر شوند.

دهقان تاکید کرد: شهید گنجی شخصیتی ماندگار و تاثیرگذار بود تا بدان‌جا که مقام معظم رهبری در دیدار با دست‌اندرکاران کنگره ۲۰۰۰ شهید استان بوشهر در سال ۹۸ درباره وی گفتند: «همین شهید صادق گنجی که اشاره کردند که در لاهور به شهادت رسید؛ خب اینها واقعاً خیلی برجسته است؛ یعنی در محیط فرهنگی، در محیط نظامی، در محیط‌های گوناگون یک شخصیت‌های برجسته‌ی این‌جوری وجود داشته‌اند؛ خب اینها سرمایه‌اند. آنچه من به‌‎عنوان توصیه عرض می‎‏کنم [این است که] این کارهایی که ذکر شد - [مثل] سردیس و تندیس و جلسه و تشکیلات و مانند اینها- کارهای خیلی خوبی است، منتها کاری کنید که یاد این شهدا، یاد این اشخاص، این شخصیت‌ها در ذهن نسل‌های جدید ماندگار بشود.»

دبیر ستاد یادآوره شهید صادق گنجی گفت: در این راستا، باید محتواهای موثری تولید شود اما در سال‌های گذشته کارهای معدودی انجام شده به‌ویژه در حوزه کتاب! پیرامون شهید گنجی شاید ۲ یا ۳ کتاب پدید آمده که یکی از آن‌ها شاعر باران بود که مجموعه مصاحبه‌هایی پیرامون شهید گنجی است و دیگری هم کتاب سفیر بود که باز هم مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها و خاطرات را درباره وی در برمی‌گیرد.

به گفته وی، از دو سال پیش تاکنون تلاش کردیم تا ضمن محتواسازی، محصولات فرهنگی را درباره شهید صادق گنجی توسعه بدهید. در این زمینه یک رمان را با نویسندگی حامد عسکری در گفت‌وگو با مادر شهید گنجی برنامه‌ریزی کردیم که بخشی از کار پیش رفته است. همچنین کتاب مستند دیگری هم درباره شهید در حال نگارش است که به همت خانم گلچمن نویسنده هم‌استانی در حال انجام است.

دهقان همچنین از تولید مستندهای تلویزیونی پیرامون زندگی و شخصیت شهید گنجی و حضور وی در پاکستان در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: درصدد هستیم تا یک مستند بلند و یک فیلم سینمایی درباره شهید صادق گنجی تولید کنیم که در این زمینه رایزنی هم شده است و در حال حاضر مشغول گردآوری مکتوبات و اسناد درباره او در ایران و پاکستان هستیم.

دبیر ستاد یادآوره شهید صادق گنجی یادآور شد: افزون بر این، یک جشنواره سرود با نام شهید صادق گنجی در سال گذشته در دو بخش عمومی و تخصصی برگزار شد که ۱۵ گروه سرود استان در آن شرکت کردند و خروجی این جشنواره تولید سه کار فاخر از جمله سرود مادرانه بود که به مادر شهید گنجی اهدا شد. این جشنواره امسال با ساز و کار بهتری برپا خواهد شد.

وی سپس به ویژه‌برنامه‌هایی که برای بزرگداشت سی و سومین سالگرد شهادت شهید صادق گنجی در استان برنامه‌ریزی شده، اشاره و تصریح کرد: ۲۷ آذر همایشی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برازجان برگزار می‌شود. برگزاری ویژه‌برنامه در مدرسه شهید گنجی، برگزاری نمایشگاه دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی، غبارروبی مقبره شهید، دیدار با خانواده شهید گنجی و… دیگر برنامه‌هایی است که این هفته برگزار می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها