پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶
«دارچین و دختر ماچین» منتشر شد

هرمزگان - مجموعه پنجم قصه‌ها و افسانه‌های مردم هرمزگان تحت عنوان«دارچین و دختر ماچین»، با ۱۸ قصه شگفت‌انگیز چاپ و منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، قصه‌های عامیانه بخش وسیعی از فرهنگ و ادبیات شفاهی هر منطقه است که از دوران کهن تا به امروز همچنان جذاب و اثرگذار باقی مانده است و گواه هویت بومی و محلی آن منطقه است. افسانه‌ها نیز یکی از مهمترین ژانرهای فولکلور کودکان است به همین دلیل با علاقه خاص گوش داده، یاد گرفته و بارها و بارها برای همدیگر نقل می‌کنند.

قصه‌گویی و افسانه سرایی یکی از هنرهای قدیمی است که علاوه بر والدین افراد ماهر هم آن را روایت می‌کردند و امروزه هم می‌تواند وسیله‌ای برای خلق لحظات لذت بخش باشد و مخاطب را در بخشی از میراث ادبی سرزمینش سهیم کند. قصه‌ها ساخته و پرداخته ذهن آدمیان گمنام و بی‌نام و نشان است و سینه به سینه منتقل شده تا به امروز به دست ما رسیده است. این قصه‌ها و افسانه‌ها صحنه‌هایی وسیع از زندگانی قدیم مردمان را در مقابل چشم ما روشن می‌کنند.

در این کتاب پس از مقدمه مفصل ۱۸ قصه شامل فقیر و دختر پادشاه؛ مامای محلی و جن‌ها؛ ملک محمد، سیب‌ها و دُرنج‌ها؛ دو برادر (غلام و قنبر)؛ جوان و دختر شاه؛ پادشاه، پسرک فقیر و دختر قاضی؛ مرد مکار و مردم ساده؛ پیرمرد خارکن و دخترش؛ نه شاهی آمد و نه شاهی رفته؛ وزیر و چوپان؛ دو همسایه؛ حسن سال بصرائی؛ ملکه گل‌ها؛ محمدک و اسب پریان؛ اژدها و قصر؛ چوپان و بخت و اقبال؛ محمدک و پدر پیرش و پیاده و سواره آمده است.

این کتاب به قلم سهراب سعیدی در ۹۴ صفحه، قطع رُقعی، صفحه آرایی پرستو امیری، حروف چینی ندا جلیلی، طراحی جلد یونس دهقانی، با شمارگان هزار نسخه، به قیمت ۷۰ هزار تومان و به همت انتشارات اسماعیلیان سال ۱۴۰۲ برای نخستین‌بار چاپ و منتشر شد.

سهراب سعیدی متولد سال ۱۳۵۸ شهرستان میناب است. وی مدرس دانشگاه، مدیر مسئول و صاحب امتیاز پژوهشنامه اورمزد، شاعر و مولف پرکار با بیش از ۵۰ اثر مکتوب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها