جمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۰
ضرورت تولیدات مناسب اسلامی-ایرانی برای کودکان

بیست و دومین پویش کتاب‌خوانی پویا با عنوان «مثل ما، مثل ماه» توسط مرکز رسانه‌ای شیرازه با همکاری نشر جمال از تاریخ ۱۵ آذر ماه آغاز به‌کار کرد.

‌مسلم ناصری نویسندۀ مجموعۀ ۵ جلدی «مثل ما، مثل ماه» در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اشاره به ضروررت تولیدات مناسب در حوزۀ کودک و نوجوان اظهار کرد: خوشحالی من در این دنیا است که برای کودکان می‌نویسم و هیچ کار دیگری، به این اندازه برای من با ارزش نیست.

ناصری در بخش دیگری از سخنان خود در مورد مجموعه کتاب‌های «مثل ما و مثل ماه» که درباره پیامبران اولوالعزم نوشته است، اظهار کرد: من تلاش کردم این کتاب‌ها را با زبانی که برای مخاطب امروز قابل درک باشد، بنویسم و خوشبختانه مورد قبول مخاطبان واقع شد البته این مجموعه با کتابی در مورد حضرت ابراهیم (ع) کلید خورد که داوران جشنواره کانون از آن به عنوان یک نوآوری در این حوزه یاد کردند و دو سال پیش تا مرحله نامزدی کتاب سال نیز پیش رفت.

وی عنوان کرد: وقتی این کتاب با اقبال مواجه شد، مجموعه را تکمیل کردم زیرا می خواستم یک اثر متفاوت با نگاه به آموزه های انسانی و بشری از منظر پیامبران را به گونه ای متفاوت و متناسب با زبان روز و سلیقه مخاطب تولید کنم.

سردبیر مجلات ماهک و ملیکا با اشاره به کتابی که در مورد حضرت موسی (ع) نوشته در پاسخ به سئوال خبرنگار در مورد تفاوت صهیونیست و یهود و نوع پرداخت آن در این کتاب، افزود: صهیونیست یک تفکر است و یک دین نیست، یک اندیشه همه چیزخواه و برتری‌جو است و در زمان حضرت موسی (ع) نیز فرعون صهیونیست زمان بوده است.

ناصری ادامه داد: امروز نیز بخشی از یهودیان از طبقه سرمایه‌داران و ثروتمندان، این تمامیت خواهی را تا به اشغال سرزمین فلسطین پیش بردند و به گفته خود به سرزمین موعود آمدند و خود را قوم برتر خواندند و اتفاقات امروز را رقم زدند.

وی تصریح کرد: صهیونیست یک اندیشه جهان خواری است و ارتباطی با یهودیت ندارد ما حتی در مسیحیت نیز ممکن است صهیونیست داشته باشیم.

این نویسنده کودک و نوجوان عنوان کرد: همه ادیان الهی ما همه از یک آبشخور هستند و اندیشه های اصیل آنها منشأ الهی دارند گرچه در برخی از آنها تحریفاتی ایجاد شده اما اگر همه آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم، می بینیم که حاوی اندیشه های اصیل انسانی هستند.

وی تصریح کرد: یهودیت با صهیونیست بسیار تفاوت دارد، صهیونیست‌ها همه چیز را برای خود می دانند اما یهودی های اصیل مطلقاً این اندیشه را ندارند و به دنبال زندگی مسالمت آمیز هستند.

ناصری با اشاره به کتاب خود با عنوان «اژدهای چوبی» که مربوط به حضرت موسی است، افزود: حضرت موسی در قصر فرعون بزرگ می شود اما چون با اندیشه های فرعون مخالف بود، با طرفدارهای فرعون درگیر شد و از آنجا که یکی از طرفداران فرعون کشته شد، او ناچار به هجرت می شود و به کوه و بیابان پناه می برد و در مواجهه خود با انسانها، طبیعت و حیوانات کرامت انسانی و حتی کرامت حیوانی آنها را حفظ می کند و با آنها رفتار کریمانه ای داشته است که این رفتارها در کتاب ترسیم شده است.

وی افزود: حتی در تصویرگری کتاب نیز حیات بخشی موسی و غرق شدن ظواهر زندگی فرعون به نمایش گذاشته شده است.

نویسنده کتاب «شیر پیروز خدا» در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ماموریت اهل قلم در جنگ فرهنگی گفت: به نظر من جنگ فرهنگی همواره وجود داشته و قومی که قدرت بیشتری دارد توانسته فرهنگ خود را غالب کند، امروز هم قوم غالب با توجه به رسانه هایی که در اختیار دارند، ابزار و تجهیزاتی که دارند، غربی ها هستند بی‌شک ما نمی توانیم بگوییم ما قوم غالب هستیم که اگر بودیم، تا این حد تاثیرپذیر نبودیم.

ناصری عنوان کرد: بخشی از مردم ما خودآگاه یا ناخودآگاه تاثیر فرهنگی گرفته اند چون غربی ها تلاش کرده اند با هژمونی، بخشی از فرهنگ خود را قالب کنند.

ناصری با اشاره به اتفاقات سال گذشته و فضاسازی رسانه های غربی گفت: بخشی از این فضاسازی‌های رسانه‌ای با هدف تخریب نظام خانواده شکل می‌گیرد که اوج آن سال گذشته منجر به فریب عده ای شد و ماموریت نویسندگان، مدیران و تمامی فعالین فرهنگی پیگیری و تولیدات مناسب اسلامی-ایرانی در خور کودک امروزی است.

مسلم ناصری با اشاره به فجایعی که در غزه برای زنان و کودکان رخ داد، اظهار کرد: آن شب که بمباران بیمارستان رخ داد، بی‌آنکه بدانم چنین فاجعه به وقوع پیوسته، نتوانستم بخوابم و این آثار و تشعشاتی است که از اتفاقات پیرامونی بر ما اثر می گذارد.

وی تصریح کردبیانیه‌ای برای کودکان غزه نوشته شده و بنده آن را امضا کردم زیرا وظیفه اسلامی و انسانی من حکم می کند، همچنین افزود: قصد و غرضم از هر بیانیه ای که امضا کرده ام، حمایت از کودکان بوده آن طومار کذایی را هم از آنجا که گفته بودند برای حمایت از کودکان آسیب دیده در ناآرامی‌ها نوشته شده، امضا کردم. بنده سال‌هاست در حوزۀ کودک و نوجوان فعالیت می‌کنم، تحصیلات حوزوی و دانشگاهی داشتم و تولیدات زیادی داشتم و در آثار بنده همیشه دغدغه ترویج فرهنگ اسلامی دیده شده‌است. حال اگر تعبیر و برداشت دیگری از این اقدام شده، صحیح نیست. شاید اگر جمهوری اسلامی‌ای نبود، آدم‌هایی مثل من فرصت رشد پیدا نمی‌کردند و به‌جای فعالیت فرهنگی، کشاورز بودند. هیچ جایگزینی برای جمهوری اسلامی وجود ندارد ما دلمان برای انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی می‌سوزد و اعتقاد بر رشد و تعالی بیشتر این نظام مقدس داریم.

ناصری تاکید کرد: باید هوای کودکان را داشته باشیم همانطو که کودکان هوای دل ما را دارند. در جهان امروز، علت زیستن انسان‌ها حضور کودکان است و اگر در این دنیا کودک نباشد، زندگی ارزش زیستن ندارد.

ناصری در بخش پایانی سخنانش با اشاره بر ضرورت ذائقه‌سنجی و نیازسنجی درست تصریح کرد: در تولیدات فرهنگی و به‌خصوص تولیدات برای کودک و نوجوان، نگاهمان نباید کمی باشد، باید تولیدات با کیفیت و خوب روانۀ بازار بشود تا نسل‌های آینده هم بتوانند از این کتاب استفادۀ لازم را ببرند. یکی از اتفاقات خوب برگزاری پویش‌های کتاب‌خوانی است و امیدوارم این پویش‌ها به اثرگزاری این کتاب‌ها کمک شایسته‌ای بکنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها