شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۵
آزمایشگاه تئاتر؛ نقطه آغاز رابطه پژوهش‌ هنر و گفتمان درحال رشد

کتاب «آزمایشگاه تئاتر» نوشته تاتیانا چمی و ترجمهٔ میرعلیرضا دریابیگی و امیرحسین رضایی توسط انتشارات نیماژ به چاپ رسیده است. این کتاب از ۸ فصل تشکیل شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «آزمایشگاه تئاتر؛ روش - رویکردی به تعلیم / تربیت و خلاقیت» به نویسندگی تاتیانا چمی و ترجمهٔ میرعلیرضا دریابیگی و امیرحسین رضایی توسط انتشارات نیماژ به چاپ رسیده است. این کتاب به‌عنوان کتاب پژوهشی و آموزشی برای علاقه‌مندان یادگیری در حوزه تئاتر گردآوری شده و از ۸ فصل تخصصی یادگیری، به‌خصوص یادگیری گروهی تشکیل شده است.

آن‌چه در این کتاب تکرار شده است واژه «یادگیری» است. نویسنده، تئاتر را به‌مثابهٔ یک آزمایشگاه تلقی می‌کند و یادگیری را در تمام حوزه‌ها مثال می‌زند.

کتاب «آزمایشگاه تئاتر» در ۴۶۳ صفحه به بحث یادگیری، آگاهی و آموختن پرداخته است. مخاطب در اوایل کتاب گفتاری از مترجمین، ویراستار و دبیر مجموعه انتشارات را مطالعه خواهد کرد و پس از آن فصول اصلی آغاز می‌شود.

در قسمتی از این کتاب آمده این مجموعه یک نقطهٔ آغاز برای روابط متقابل میان پژوهش‌های هنر بنیان و گفتمان روبه‌رشد است. همچنین هدف از این کتاب را به‌منظور توسعهٔ پژوهش و خلاقیت، در جهت یادگیری تمام حوزه‌ها بیان کرده است.

تاتیانا چمی نویسنده کتاب آزمایشگاه تئاتر به برخی از تعاریف مربوط به تئاتر و تاریخچهٔ تئاتر به طور مختصر اشاره‌ای داشته و پس از آن مراحل یادگیری تئاتر برای یک بازیگر را به زبان ساده و عناوین مربوط به حوزهٔ بازیگری را به زبان ساده شرح داده است.

زبان سادهٔ نویسنده در مسیر گفتمان، آموزش یادگیری همراه با متن‌های تخصصی حوزه تئاتر و مرور تاریخ توسعهٔ آزمایشگاه تئاتر از ویژگی‌های این کتاب است. از جمله نقاط قوت این کتاب زبان ساده و قابل‌فهم متونی است که تنها با یادگیری و آگاهی از احولات نویسنده قابل‌درک است.

در بخشی از کتاب «آزمایشگاه تئاتر روش - رویکردی به تعلیم / تربیت و خلاقیت به تئاتر اودین و یادگیری گروهی» آمده، ساختار آزمایشگاه تئاتر در یک دورهٔ آموزشی خاص در دانشگاه اوراسیا با حضور دانشجویان و اساتید به جهت فرآیندهای خلاقیت در گروه یادگیری هنرآموزان تدریس شده است.

بنابراین به گفتهٔ نویسنده، مخاطب این کتاب در درجهٔ اول، کارشناسان تئاتر آکادمیک و غیرآکادمیک و افرادی که می‌خواهند مادام‌العمر در حوزهٔ تئاتر دانش کسب کنند، هستند.

نویسنده در نهایت این نکته را یادآوری می‌کند که هدف از نگارش این کتاب با تأکید بر تئاتر اودین، شیوهٔ جدید در تفکر، آموزش، تحقیق، خلاقیت و یادگیری است.

کتاب «آزمایشگاه تئاتر؛ روش - رویکردی به تعلیم / تربیت و خلاقیت» به نویسندگی تاتیانا چمی و ترجمهٔ میر علیرضا دریابیگی و امیرحسین رضایی در ۴۶۳ صفحه با قیمت ۳۲۰ هزار تومان، توسط نشر نیماژ برای اولین‌بار با تیراژ ۵۰۰ نسخه به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها