شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶
«آفتابگردان‌ها» میهمان اصفهان شدند/ رخ‌نمایی شعر در دل آهن

اصفهان – اردوی چهارروزه آموزشی‌ادبی شعر جوان آفتابگردان با همکاری حوزه هنری در اصفهان پایان یافت.

مدیر دفتر شعر مؤسسه شهرستان ادب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، درباره سابقه رویداد آموزشی‌ادبی شعر جوان آفتابگردان و نحوه شکل‌گیری این رویداد گفت: با توجه به تعداد کم برنامه‌های ادبی کشور در سطح نوجوانان و جوانان، به خصوص در حوزه‌های استعدادیابی و پرورش و آموزش، سال ۸۹ به این فکر افتادیم که در مؤسسه تازه‌تأسیس شهرستان ادب و دفتر شعر این مؤسسه، در خصوص جبران این خلأ اقدامی صورت دهیم و برنامه جامع‌تری نسبت به دیگر برنامه‌های اجراشده در شعر کشور با هدف استعدادیابی و آموزش شکل بگیرد. بر همین اساس، تجربیات گذشته را در جشنواره‌های دانش‌آموزی و امثالهم بررسی کردیم. از سوی دیگر، درباره عوامل کمک‌کننده به پیشرفت شاعر و رشد ادبی او در دوره نوجوانی پژوهش کردیم و در این خصوص، با شعرای بزرگ مشورت کردیم تا از تجربیات دوران نوجوانی خود بگویند. حاصل آن پژوهش در این برنامه‌ریزی به کار آمد و توانستیم دوره‌های آموزشی شعر جوان کشور را به نام آفتابگردان‌ها برنامه‌ریزی و آغاز کنیم.

میلاد عرفان‌پور ادامه داد: این دوره‌ها جامع‌ترین برنامه‌های آموزشی در سطح کشور برای نوجوانان و جوانان کشور است. در این خصوص، هر سال فراخوانی در کشور منتشر می‌شود. از میان کسانی که جذب فراخوان می‌شوند، هر سال حدود ۱۰۰ نفر عضو دوره‌ها می‌شوند و به مدت یک سال و به‌صورت رایگان از برنامه‌های آموزشی آفتابگردان‌ها استفاده می‌کنند.

او درباره روند برگزاری این دوره آموزشی بیان کرد: از جمله این برنامه‌ها سه دوره آموزشی جامع و چهارروزه در طول یک سال، شامل سه اردو برای خانم‌ها و سه اردو برای آقایان است. مابین این اردوها، اشعار اعضای هر دوره به‌صورت مرتب زیر نظر اساتید شعر و کارشناسان نقد و بررسی شده و مشاوره‌های تلفنی و مکتوب به شاعران داده می‌شود و جلسات مجازی هم به صورت منظم برقرار است. حاصل این فرایند که از سال ۸۹ آغاز شده است، برگزاری ده دوره آموزشی است.

مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با بیان اینکه یکی از نتایج این ده دوره، تربیت بیش از ۱۳۰۰ شاعر نوجوان و جوان بوده و هر دوره شامل ۱۰۰ ساعت آموزش است، اظهار کرد: از برکات این دوره این بوده که بسیاری از این شاعران در سال‌های بعد جزو شاعران خوب نسل جوان شده‌اند و در زمینه شعر درخشیده‌اند. این افراد کتب اثرگذاری منتشر کرده یا میان‌دار ادبیات در منطقه خودشان شده‌اند و همچنین در حوزه‌های فرهنگی تاثیرگذار و چهره شده‌اند.

آفتابگردان‌ها در دیار شعرخیز اصفهان

او توضیحات بیشتری درباره دوره اخیر که در اصفهان برگزار شد، ارائه داد و گفت: دوره اخیر که دهمین اردوی آموزشی آفتابگردان‌ها بود، از چهارشنبه در اصفهان برگزار شد و امروز روز پایانی بود. در اصفهان سه دوره هم‌زمان برگزار شد و سه اردوی آموزشی در دل یک اردو بود؛ اردوی بانوان، اردوی آقایان و برنامه ویژه‌ای که در مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کشور در اصفهان با عنوان «دوره آفرینش ادبی مَطلع» کلید خورد.

وی در این خصوص گفت: دوره مطلع ویژه کسانی است که قصد انتشار اولین مجموعه شعرشان را دارند. در دوره آفرینش ادبی مطلع، بیست شاعر نخبه از شاعران باسابقه‌تر دوره آفتابگردان‌ها طی این ۱۲ سال، با حضور حدود ۲۰ استاد، اردویی دوروزه در اصفهان را در دل این رویداد گذراندند.

عرفان‌پور درباره محورهای دوره آفتابگردان‌ها و مطلع توضیح داد: در این دوره کلاس‌های مختلفی همچون جهان‌بینی شاعر، بررسی شعر صائب تبریزی، بررسی شعر علی معلم دامغانی با ارائه استاد محمدکاظم کاظمی و کلاس‌هایی در حوزه نقد شعر برگزار شد. همچنین هنرجویان دوره آفرینش ادبی مطلع، از دوره‌هایی همچون خلاقیت ادبی، شعر و رسانه و ساختار مطلوب کتاب بهره‌مند شدند.

او در خصوص حضور پررنگ شاعران اصفهانی در میان اساتید این دوره عنوان کرد: هنرجویان در این مدت حدود ده کارگاه را با حضور ۳۰ استاد گذراندند که بخشی از این اساتید شامل شاعران اصفهانی همچون استاد عباس شاهزیدی (خروش)، مهدی جاندار، نرگس گنجی، محمد خادم، مریم کرباسی و مطهره عباسیان بودند.

رخ‌نمایی شعر در دل آهن

عرفان‌پور با اشاره به همکاری مجتمع فولاد مبارکه اصفهان و حوزه هنری اصفهان برای برگزاری این رویداد ادبی بیان کرد: طی این حضور در اصفهان هم مجموعه فولاد مبارکه و حوزه هنری با میزبانی خوبشان یاری‌گر ما بودند و توانستیم برنامه‌هایمان را به‌خوبی پیش ببریم. پنجشنبه شب شعر بزرگ «به ساعت اصفهان» با همت حوزه هنری اصفهان و با مشارکت مؤسسه شهرستان ادب برگزار شد و در آن شرکت یافتیم. همچنین از پیشرفت‌های صنعتی در مجموعه فولاد مبارکه بازدیدی داشتیم و شب شعری به‌یادماندنی با عنوان «حدید» برای اولین بار در دل این کارخانه با حضور شاعرانی از سراسر کشور برگزار شد. در این شب شعر بر اساس فراخوانی که پیش از این منتشر شده بود، اهمیت و جایگاه موضوعاتی همچون تولید ملی و خودباوری و کارگران زحمت‌کش در قالب شعر بیان شد.

شعر برای تعالی شاعر

این شاعر مطرح گفت: تاکید ما در این دوره‌ها بر جان شاعری است؛ اتفاقی که باید در روح و سبک زندگی و جهان‌بینی شاعر بیفتد. به مسائل فنی نیز همچون زبان شعر و عناصر پرداخته می‌شود؛ ولی اصل مطلب در این دوره‌ها این است که شعر انقلاب اسلامی شعر زندگی است و باید در زندگی جریان دشته باشد و در موضوعات مختلف موضع‌مند باشد؛ اینکه زیست شاعرانه و نگاه شاعر به جهان چگونه باید باشد و مسئولیت شاعر در قبال جهان پیرامونش چیست.

مدیر دفتر شعر مؤسسه شهرستان ادب در خصوص پرورش شاعر متعالی که یکی از اهداف این دوره است گفت: نگاه ما این است که شعر ابزار سلوک است. هدف شاعر نباید این باشد که چطور شعر بگویم که به شهرت برسم. شاعر باید به شعر به عنوان یک ابزار سلوک و رشد بنگرد. شاعر اولین مخاطب شعر خودش است و شعر شاعر اگر نتواند در درجه اول خود شاعر را منقلب کند، بر مخاطب هم تاثیر نمی‌گذارد.

شعر نیاز به حمایت دارد

عرفان‌پور با اشاره به جایگاه والای شعر در فرهنگ ایرانی گفت: ما هرچقدر در زمینه شعر و ادبیات کار کنیم کم است؛ چون شعر مهم‌ترین ثروت ملی ماست و ریشه و محور فرهنگ ما بر شعر پایه‌گذاری شده است. اگر از یک ایرانی بپرسید از ایران در این چند هزار سال تاریخ چند نفر را می‌شناسد، قطعاً چند نفر آنها شاعرند. تجسم انسان ایرانی در ذهن ما بیشتر اوقات شاعران ایرانی هستند و این ارزش شعر را در فرهنگ ما نشان می‌دهد.

او با تاکید بر اینکه میزان چنین کارگاه‌هایی در کشور کافی نیست، خاطرنشان کرد: لذا برای چنین موضوع مهمی هرچقدر تلاش کنیم تا محافل شعری در شهرستان‌ها رونق یابد و از اقداماتی همچون دوره آفتابگردان‌ها حمایت شود، باز هم کم است و این باید گسترش یابد. مهم‌ترین نیاز شعر کشور در زمان فعلی حمایت از این برنامه‌هاست. اردوی اخیر اصفهان اگر حمایت فولاد مبارکه و حوزه هنری اصفهان را نداشت، شاید برگزار نمی‌شد. همچنین باید به برنامه‌های منطقه‌ای رونق داده شود. این‌ها نیاز به حمایت وزارت ارشاد و حوزه هنری و نهادهای فرهنگی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها