شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳
بررسی روانشناختی گفت‌وگوی بین نسلی با نقد کتاب «پدران و پسران» در تبریز

آذربایجان شرقی- جلسه نقد و بررسی کتاب «پدران و پسران» نویسنده ایوان تورگینف توسط انجمن کتابخوانی وادی حیات و مشارکت اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در تبریز، سجاد یوسفی استاد دانشگاه و منتقد آثار ادبی در این جلسه با اشاره به زوایای روانشناختی در این کتاب اظهار داشت: کتاب پدران و پسران اثر مکتوبی که به طور عمیق به موضوع گسست بین نسلی پرداخت می‌کند.

وی در ابتدای سخنان خود تصریح کرد: نقد و بررسی رمان‌های خارجی برای کپی برداری آنها و استفاده آن در زندگی نیست بلکه فقط برای شفاف شدن و باز شدن ذهن ما مفید است.

یوسفی اظهار کرد: یکی از اهداف تشکیل جلسات نقد موسسه وادی حیات آشتی انسان با خود و دنیای درونی خود است چرا که تا انسان با حس‌های درونش آشنا نگردد، هرگز نمی‌تواند درکی از احساسات دیگران داشته باشد.

این دکتری علوم تربیتی با بیان اینکه رمان درمانی، حرکت از ذهن نویسنده به شهود شخصیت‌هاست تا بدین وسیله، تجریه درونی خودفرد راه بیافتد، گفت: در این مسیر خوانش کتاب‌ها بیشترین تمرکز ربط دادن کتاب‌ها به حس‌های درونی آدمی است.

بررسی روانشناختی گفت‌وگوی بین نسلی با نقد کتاب «پدران و پسران» در تبریز

کارشناس ارشد فلسفه غرب با بیان اینکه، کتاب حاصل تجربه زیست نویسنده است، ادامه داد: ما کتاب نمی‌خوانیم تا با نظریات و فرضیات نویسنده آگاه شویم بلکه هدف رمان درمانی به روی کاغذ آوردن احساس‌ها و تجارب زیست خودمان است.

وی با اشاره به اثر سامسای عاشق موراکامی، افزود: از این کتاب آموختیم که زندگی همان جزئیاتی است که با فکر رسیدن به آن‌ها از دیدن‌شان برحذر کردیم.

گروه کتابخوانی وادی حیات قریب به پنچ سال تشکیل شده و طی این مدت ۲۴ کتاب مورد خوانش و تحلیل قرار گرفته است.

در کنار رسالت توسعه فردی و ماهیت روانشناختی به هدف ضمنی شکاف بین نسلی و حل تعارضات بین آنها پرداخت می کند.

از یک سال پیش فعالیت‌های فرهنگی وترویجی این گروه کتابخوانی تبریز رنگ و بوی رسمی تر گرفت و بعنوان موسسه مردم نهاد وادی حیات به تدوام فعالیت‌ها پرداخت.

جلسات کتابخوانی وادی حیات با مشارکت اداره کل نهاد کتابخانه‌های استان به صورت متناوب هر دو هفته یکبار در محل کتابخانه مرکزی برپا می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط