شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲
توسعه آموزش‌های قرآنی زمینه‌ساز رشد/ تشکیل مجمع حافظان و قاریان در خراسان شمالی

خراسان شمالی- نخستین روز برگزاری چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در استان خراسان شمالی به پایان رسید و شرکت‌کنندگان در رقابت‌های مختلف کار خود را در اولین روز برگزاری به پایان رساندند و در این رابطه برخی از شرکت‌کنندگان بر لزوم توسعه آموزش‌های قرآنی و تشکیل مجمع حافظان و قاریان تاکید کردند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): نخستین روز برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم در بجنورد مرکز استان خراسان شمالی در مجتمع داریوش به پایان رسید در حاشیه برگزاری این مسابقات با محمد غریب، علی کوثری‌پور و امین امینی‌فرد سه تن از فعالان و شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات به گفت‌وگو پرداختیم.

سازماندهی فعالیت‌ها و فعالان قرآنی با بهره‌گیری از فرصت طلایی مسابقات

علی کوثری‌پور شرکت‌کننده راه یافته به مرحله نهایی این دوره از مسابقات بیان کرد: مسابقات سراسری قرآن فرصتی طلایی برای بهره‌گیری و ساماندهی فعالیت‌ها و فعالان قرآنی است.

وی که در بخش ترتیل به مرحله نهایی راه یافته گفت: با توجه به ظرفیت‌های مستعد استان خراسان شمالی در حوزه قرآنی بهتر است از این موقعیت ارزشمند برای استفاده از اساتید برتر کشور به طور ویژه برنامه‌ریزی شود.

توسعه آموزش‌های قرآنی زمینه ساز رشد فعالان حوزه / تشکیل مجمع حافظان و قاریان در خراسان شمالی

کوثری‌پور که فعالیت‌های قرآنی خود را به طور حرفه‌ای از دوران دانشجویی آغاز کرده است، اظهار کرد: به برکت برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم ارتباطات خوبی میان برگزارکنندگان، جامعه قرآنی و شرکت‌کنندگان شکل گرفته است به گونه‌ای که انگیزه شرکت‌کنندگان را برای حضور چند برابر کرده است.

وی افزود: تلاش خواهیم کرد تا با بهره‌گیری از اساتید مجرب در این رویداد ملی - مذهبی تخصص خود را ارتقا دهیم.

کوثری‌پور که فعالیت‌های زیادی در حوزه قرآنی در خراسان شمالی دارد، تاکید کرد: متاسفانه فعالان قرآنی در استان خراسان شمالی در امور قرانی از اساتید متخصص و مطرح ملی محروم است و باید با پای کار آمدن دستگاههای متولی این امر مهم برآورده شود.

وی که نخستین حضورش را در مرحله نهایی این رقابت‌ها تجربه میکند تصریح کرد: هم‌اکنون در این مسابقات استادان برجسته‌ای حضور دارند که به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه این اتفاق انجام که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید به طور منظم شاهد حضور این اساتید در استان باشیم.

کوثری پور ضمن تشکر از برگزار کنندگان این دوره از مسابقات گفت: فعالیت فعالان قرآنی به اندازه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مورد حمایت نیست، خواستار حمایت گسترده متولیان قرآنی شد.

وی با اشاره به حضور ۱۱ شرکت کننده خراسان شمالی در این دوره تاکید کرد: در صورتی که استعدادهای موجود در استان مورد حمایت و هدایت قرار بگیرنند دور از ذهن نیست که در آینده شاهد حضور تعداد بیشتری از فعالان قرآنی در مسابقات سراسری باشیم.

مانع مهم توسعه فعالان قرآنی ضعف در آموزش است

محمد غریب یکی دیگر از شرکت‌کنندگان این دوره از مسابقات در بخش دعاخوانی با بیان اینکه از آنجایی که توسعه آموزش زمینه ساز رشد فعالان قرآنی است، اظهار کرد: متاسفانه یکی از موانع مهم رشد فعالان در استان خراسان شمالی ضعف در آموزش در رشته‌های مختلف است.

وی گفت: مسئولان و متولیان حوزه قرآن در استان خراسان شمالی باید برای ارتقای سطح فعالان قرآنی اموزش متوازن و هماهنگ در سراسر استان داشته باشند و این مانع را هر چه سریعتر برطرف کنند.

توسعه آموزش‌های قرآنی زمینه ساز رشد فعالان حوزه / تشکیل مجمع حافظان و قاریان در خراسان شمالی

غریب تاکید کرد: برگزاری و تداوم این رویداد باید همچنان در استان خراسان شمالی استمرار داشته باشد.

وی با اشاره به سطح بالای برگزاری مسابقات در این رویداد گفت: این رویداد ملی- مذهبی سبب تحول در جامعه و حاکم شدن اثرات فضای قرآنی تا مدت‌ها در جامعه خواهد شد.

غریب تصریح کرد: برگزاری این رویدادها به طور مستمر باعث ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه نوجوانان و جوانان می‌گردد.

وی که از پیشکسوتان عرصه مداحی و دعاخوانی در خراسان شمالی است، تاکید کرد: نمی‌توان آثار و برکات این رویداد را در ابعاد مختلف فرهنگی و اجتماعی به خصوص قرآنی نادیده گرفت.

غریب که پنجمین حضورش در این رویداد مذهبی است، گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی قبل از برگزاری مسابقات را به منظور رفع اشکالات راه‌یافتگان را بسیار مثمر ثمر دانست.

وی افزود: با توجه به حضور استعدادهای ناب در این خطه نیازمندان هستیم که برنامه‌های مدون آموزشی دقیقی برنامه‌ریزی شود.

مجمع قاریان و حافظان خراسان شمالی تشکیل شود

امین امینی فرد یکی از شرکت‌کنندگان راه یافته به بخش حفظ ۲۰ جز اظهار کرد: فعالان قرآنی برای ایجاد نشست‌های هم‌اندیشی و ارائه نقطه‌نظرات خود در راستای پیشرفت فعالیت‌های فعالان قرآنی باید مجمع قاریان و حافظان قرآن را شکل دهند.

توسعه آموزش‌های قرآنی زمینه ساز رشد فعالان حوزه / تشکیل مجمع حافظان و قاریان در خراسان شمالی

وی که خواستار تشکیل مجمع حافظان و قاریان در استان خراسان شمالی است، مطرح‌کرد: اگرچه فعالیت فعالان قرآنی در استان کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد اما برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم در بجنورد را برای نخستین بار حائز اهمیت دانست.

امینی‌فرد افزود: برگزاری این رویداد مهم و ملی در استان خراسان شمالی زمینه را برای ترویج فرهنگ قرآنی فراهم و انگیزه فعالان قرآنی را دوچندان خواهد کرد.

امینی فرد که تاکنون حضور موفقی در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی داشته است، تشویق نوخوانان و جوانان را برای فراگیری فعالیت‌های قرآنی از دستاوردهای مهم این رویداد برشمرد.

وی با اشاره به اینکه فضایی که دشمن برای جوانان بوجود آورده است، تاکید کرد: دور کردن جوانان از قرآن و اهل بیت (ع) یکی از اهداف مهم دشمن بشمار می‌رود که متولیان فرهنگی باید با توسعه و ترویج فعالیت‌های فرهنگی به سمت جامعه قرآنی پیش رویم.

وی گفت: چهارمین حضورش در مسابقات سراسری است که خوشبختانه در این رویداد شاهد حضور برترین‌هاو نخبگان قرآنی در استان هستیم.

غریب ادامه داد: این رویداد ملی مذهبی ظرفیتی است برای متسابقین تا از فرصت ایجاد شده به بهترین شکل ممکن بهره برداری و سطح خود را ارتقا و به تبادل تجربه بپردازند.

وی در پایان افزود: برای اینکه شاهد تغییر و تحول در زمینه فعالیت‌های قرآنی در استان باشیم باید مجمع قاریان و حافظان و فعالان قرآنی هر چه سریعتر شکل گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط