سه‌شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۸
۸۴ کتابخانه عمومی خراسان جنوبی به پایگاه خدمت‌رسانی بهزیستی تبدیل می‌شوند

خراسان جنوبی- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: کتابخانه‌های عمومی استان در همه نقاط شهری و روستایی به پایگاهی برای ارائه خدمات بهزیستی به جامعه هدف تبدیل می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بیرجند، محمود حاجی سه شنبه شب در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه مابین اداره کتابخانه‌های عمومی و بهزیستی استان اظهار داشت: ارائه خدمت به همه آحاد جامعه وظیفه‌ای مهم بوده که این اداره در راستای ارائه خدمات بهتر به اقشار خاص با همه توان آماده همکاری با بهزیستی است.

وی به امضای تفاهم‌نامه‌ای بین اداره کل کتابخانه‌های عمومی و بهزیستی استان اشاره کرد و گفت: این تفاهم‌نامه در راستای تبدیل شدن کتابخانه‌های عمومی به پایگاه فرهنگی و اجتماعی منعقد شده تا خدمت بهزیستی از طریق کتابخانه به جامعه هدف ارائه شود.

حاجی ارائه فراگیرتر خدمت به جامعه هدف بهزیستی را از مزایای مهم این تفاهم‌نامه برشمرد و افزود: رسالت ما به زیستن همه مردم با تشویق به کتابخوانی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی یادآور شد: برای برنامه‌ریزی بهتر و هدفمند نیازمند اطلاعات دقیق و کامل از جامعه تحت پوشش بهزیستی هستیم تا خدماتی متناسب با هر گروه طراحی و اجرا کنیم.

حاجی کمک به تامین منابع کتابخانه‌های واجد شرایط اداره کل بهزیستی استان در قالب راه‌اندازی کتابخانه‌های مشارکتی، ارائه مشاوره‌های تخصصی کتابداری به منظور توسعه و بهبود ارائه خدمات در کتابخانه‌های مشارکتی، معرفی کتاب‌های مناسب گروه سنی پیش‌دبستانی برای اجرای برنامه‌های قصه‌گویی یا جمع‌خوانی در مهدهای کودک، فراهم کردن امکان شرکت کتابداران و مسئولین کتابخانه‌های اداره کل بهزیستی استان در جلسات مرتبط با کتابخانه‌های عمومی به منظور تبادل تجربیات را از جمله اقدامات اجرایی در راستای این تفاهم‌نامه برشمرد.

وی همچنین به اهدای منابع مورد نیاز کتابخانه‌ای ویژه گروه‌های خاص شامل منابع بریل، گویا برای نابینایان و منابع مختص ناشنوایان خبر داد و افزود: نشریات ویژه جامعه هدف سازمان به کتابخانه‌های عمومی اهدا و امکان بارگذاری منابع اهدایی در سامانه ویژه نابینایان و کم‌بینایان نهاد و سامانه سامان با رعایت حقوق مالکیت معنوی ناشر فراهم خواهد شد.

حاجی به ایجاد پیشخان خدمات کتابخانه‌ای در سرای سالمندان نیز اشاره کرد و گفت: زمینه بهره‌مندی اعضای دارای معلولیت جسمی و حرکتی کتابخانه‌های عمومی از خدمات مراکز توانبخشی تحت پوشش فراهم می‌شود.

همچنین مساعدت در ایاب و ذهاب معلولین به کتابخانه‌های عمومی، اجرای برنامه قصه‌گویی و جمع‌خوانی در مهدهای کودک با استفاده از منابع معرفی شده از سوی نهاد، معرفی اساتید به منظور برگزاری کلاس‌های آموزشی، مشاوره و همایش‌ها برای کتابداران و اعضای کتابخانه‌های عمومی، مساعدت در تولید کتاب بریل مورد نیاز بخش‌های نابینایان کتابخانه‌های عمومی و برگزاری جلسات مشاوره در زمینه ازدواج، تربیت فرزندان، ژنتیک و … به صورت رایگان به کتابداران نهاد و اعضای کتابخانه‌های عمومی از دیگر موارد قید شده در این تفاهم‌نامه بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها