سه‌شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
سردار حسین علایی، جنگ را روایت می‌کند

جلد اول کتاب «تاریخ شفاهی دفاع مقدس؛ به روایت حسین علایی» رونمایی شد.

‌سرویس مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ آیین رونمایی از جلد اول کتاب «تاریخ شفاهی دفاع مقدس؛ به روایت حسین علایی» با حضور جمعی از فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، برگزار شد.

سردار محمد نایینی؛ مدیر مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، در ابتدا بیان کرد: حضرت امام خمینی (ره) بر تشکیل بسیج مستضعفان بسیار تاکید داشتند. بخشی از تاریخ شفاهی، تجربه نگاری است. تجربه نگاری نوعی مستندسازی تجربیات عملی است که در تاریخ شفاهی ها به آن پرداخته می شود.

وی افزود: هدف اصلی پژوهش های مرکز اسناد، تولید روایت معتبر و دانش است. تاریخ شفاهی یک کار پژوهشی است. نویسنده و پژوهشگر با مطالعه و تجسس در روایت‌های راوی انجام می‌پذیرد. همه کیانی که در قید حیات هستند، قهرمان ملی هستند. همه اینها خالق قله درخشان انقلاب اسلامی در صحنه‌های مجاهدت هستند.

مدیر مرکز اسناد بیان کرد: ما تلاش می‌کنیم تا روش‌مند و علمی را با سرعت تاریخ شفاهی فرماندهان جنگ را ثبت و ضبط کنیم. متاسفانه برخی‌ها رحلت کردند و نتوانستیم تاریخ شفاهی‌شان را ثبت کنیم. تا امروز تاریخ شفاهی بیش از ۲۰۰ فرمانده را توانستیم ثبت کنیم. تاریخ شفاهی هشتاد درصد فرماندهان دفاع مقدس ثبت شده است. الباقی با ملاحظاتی داشتن یا روایت‌هایی مشابهی داشتند.

سردار نایینی، با اشاره به اینکه مرکز اسناد گنج عظیمی از تاریخ شفاهی فرماندهان را بیان کرد: برخی از فرماندهان بیش از چندین ساعت مصاحبه دارند که کتاب‌های آنها بیش از یک جلد می‌شود. ما در تاریخ شفاهی دنبال ثبت تجارب و توصیف حوادث هستیم.

مدیر مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس افزود: سردار علایی اهل فکر و تحقیق و مطالعه هستند. سردار علایی یکی از فرماندهان موثر دوران دفاع مقدس هستند. اولین فرمانده نیروی دریایی سپاه و فرمانده قرارگاه نوح بوده‌اند. سردار علایی هم در میدان جنگ و هم در ستاد و طرح ریزی موثر بودند. نقش عملیاتی و ستادی را توامان داشتند. بحمدالله روند تاریخ شفاهی در مرکز وارد مرحله جدیدی شده و روایت فرماندهان پس از جنگ را پیگیری می‌کند. ما در عرصه‌های سازندگی، مردم‌باری فرهنگی اجتماعی، دفاعی و امنیتی فعالیت‌های خوبی را آغاز کرده و در حال ضبط و ثبت تاریخ شفاهی هستیم.

سردار حسین علایی در ادامه ضمن تشکر از سپاه پاسداران و مرکز اسناد، گفت: مسئولیت سختی است که تاریخ شفاهی جنگ را چنان که بود با خوبی‌ها و کاستی‌ها بیان کرده و در اختیار آیندگان بگذارند.

وی با اشاره به اینکه، همه باید تاریخ شفاهی جنگ را از زبان خودشان روایت کنند، افزود: افراد زیادی برای انتشار این کتاب زحمت کشیدند. اگر زحمات اینها نبود، این اثر منتشر نمی‌شد. این کتاب، اولین کتاب درباره نیروی دریایی سپاه است که منتشر شده است. وقتی تاریخ ایران را مطالعه می‌کنیم، می‌بینیم که ایران یک نیروی‌ای متناسب با تجهیزات و توانایی‌های خودش پدید آورده و بدون وابستگی روانه میدان کرده است.

سردار حسین علایی، جنگ را روایت می‌کند

علایی؛ فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، اظهار کرد: امام خمینی با توجه به نیاز و آنچه که جنگ می‌طلبید، نیروی دریایی سپاه به کار گرفت. در زمان جنگ امام خمینی ظرفیت بالای پسته را دیدند و دست سپاه را باز گذاشت تا ستون فقرات عملیات‌های زمینی و هوایی و دریایی را تشکیل دهد. نیروی دریای سپاه نقاط ضعف دریایی جنگ را پیدا کرد و آنها را پرورش داده و تقویت کرد.

او اظهار داشت: سپاه ابتکار به خرج داد و آن این بود که اگر از قایق‌های استفاده کند که سرعتش در مقابل ناوها و کشتی‌ها بیشتر باشد، می‌تواند به راحتی مقابله کند. به همین خاطر قایق‌های تندرو وارد میدان شدند. این سبب شد که ما اصطلاح جنگ نامتقارن را در سطح جهان به‌وجود آوردیم.

سردار حسین تاش، فرمانده قرارگاه نصر بیان کرد: یکی از توفیقات من این است که در کنار خیلی از شهدا و فرماندهان دفاع مقدس بوده‌ام؛ یکی از آنها سردار علایی است.

وی افزود: محسن رضایی نقش برجسته‌ای در زمان جنگ و سپاه داشت. سردار علایی هم به همان میزان در نیروی دریایی نقش بسزایی داشتند.

در ادامه مراسم از خانواده شهید حاج عبدالله رودکی تقدیر شد. همچنین از جلد اول کتاب دو جلدی تاریخ شفاهی به روایت حسین علایی» رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها