یکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴
اهالی کتاب فارس دغدغه‌هایشان را با استاندار مطرح کردند/ تیم ۳ نفره مامور پیگیری

فارس _ ناشران، نویسندگان و دست اندرکاران و فعالان حوزه کتاب فارس، دغدغه‌های فرهنگی خود را در نشستی با استاندار مطرح کردند و استاندار نیز قول داد تیم سه نفره این مسائل را پیگیری کند.

سرویس استان‌های های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - انجمه اشرفی: استاندار فارس در نشستی صمیمانه به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد شنونده پیشنهادات و دغدغه‌ها و گلایه‌های اهالی کتاب بود.

در این نشست نمایندگانی از چاپخانه‌داران، ناشران، نویسندگان و انجمن‌های ادبی مشکلات و پیشنهادات خود را مطرح کردند.

تکلیف بر زمین مانده مدیران ادارات در ترویج فرهنگ کتابخوانی

داریوش نویدگویی از فعالان حوزه نشر استان، بی توجهی مدیران را از مهمترین عوامل در کاهش کتابخوانی دانست و با اشاره به مصوبه هفته کتاب که همه دستگاه‌ها را مکلف به ترویج فرهنگ کتابخوانی کرده، گفت: کدام یک از مدیران در این هفته حتی بصورت نمادین چندجلد کتاب به کارکنان خود هدیه کرد؟ یا کدام دستگاه غیر فرهنگی حتی یک بنر به مناسبت گرامیداشت این هفته نصب کرد؟

این ناشر پیشکسوت ادامه داد: هم اکنون فارس ۳۰۰ ناشر دارد اما شمار کتابفروش‌های عمومی فعال در شیراز به ۳۰ عدد هم نمی‌رسد. البته با وجود مشکلات موجود همین کتابفروشی‌هایی که ادامه فعالیت می‌دهند نیز شهامت بالایی دارند.

وی در ادامه یادآور شد که مدارس و بسیاری از اداره‌های ما از دیرباز قرائت‌خانه داشتند اما امروز تعطیل یا کم‌رونق شده‌اند.

نویدگویی که از ناشران برگزیده ۱۹ دوره کشوری است، اذعان داشت: ناشران فارس انجمنی برای پیگیری و حل مسائل فعالان این عرصه ندارند و این باعث می‌شود بسیاری از مشکلات حوزه نشر به قوت خود باقی بماند.

وی خواستار توجه بیشتر مسئولان مربوطه بخصوص استاندار فارس به حل مشکلات فعالان عرصه کتاب شد.

حمایت‌های قانونی از اهالی کتاب در فارس اجرا نمی‌شود

در ادامه محمد درخشان از طرف کتابفروش‌های فارس سخن گفت و به جای خالی برخی از حمایت‌های قانونی اشاره کرد که در فارس اجرایی نشده است.

او خاطرنشان کرد: یکی از این موارد حمایت‌هایی در زمینه پرداخت بهای حامل‌های انرژی و بیمه کارکنان کتابفروشی‌ها است که باید با ضریب فرهنگی محاسبه شود. این مصوبه اکنون در تهران و برخی دیگر از استان‌ها به خوبی اجرایی شده اما دستگاه‌های خدمت‌رسان فارس هنوز زیربار آن نرفته‌اند.

وی به معافیت مالیاتی کتابفروشی‌ها هم اشاره کرد و گفت: کتابفروشی‌های بزرگ حسابدار دارند و توان اداری انجام تکالیف قانونی خود برای پیگیری و بهره‌مندی از این معافیت را دارند و مسئله آنها حل شده است اما کتابفروشی‌های کوچک و عمدتاً در شهرستان‌های فارس که تنها با یک یا ۲ نیرو اداره می‌شوند توان استخدام حسابدار و پییگیری این فرآیند را ندارند و از این امکان قانونی بی‌بهره می‌مانند.

او از اداره‌کل امور مالیاتی فارس خواست در این باره مماشات و همکاری بیشتری با کتابفروشی‌ها داشته باشد.

درخشان افرود: بر اساس مصوبه‌های قانونی هیئت دولت، کتابفروشی‌ها اجازه فعالیت در محیط مسکونی را دارند، از سال گذشته شورای شهر این فعالیت را با پرداخت عوارض سه هزارم مجاز اعلام کرد که رقم بالایی نمی‌شود، اما طی فرآیند آن در شهرداری باید شتاب گیرد و تسهیل شود.

این کتابفروش فارسی برپایی نمایشگاه‌های کتاب بی‌سروسامان و بدون متولی واحد را از دیگر نقاط ضعف عرضه کتاب در فارس عنوان کرد و گفت: بهتر است به طور کلی این تولی‌گری به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس سپرده شود.

اهالی کتاب فارس دغدغه‌هایشان را با استاندار مطرح کردند/ تیم ۳ نفره مامور پیگیری

او با اشاره به فعالیت دشوار کتابفروشی‌ها و اشتغالزایی چندین نفری هشت تا ۱۰ کتابفروشی در شیراز، یادآور شد: کتابفروشی‌ها تنها اماکنی هستند که کالای خود را با قیمت پنج سال پیش عرضه می‌کنند؛ بنابراین شایسته است مورد حمایت تسهیلاتی قرار گیرند. حتی احیای بن های دانشجویی و کارکنان دستگاه ها هم میتواند در حمایت از کتابفروشی ها موثر باشد.

درخشان در ادامه از استاندار فارس خواست تا ارگان‌های دولتی که اقدام به خرید کتاب می‌کنند را ملزم به خرید از کتابفروشی‌های فارس کند و مکانی نیز برای نمایش و عرضه تازه‌های کتاب‌فروشی‌ها در ادارات نظر گرفته شود.

در ادامه نماینده چاپخانه‌داران به بیان مشکلات این عرصه پرداخت‌. جواد اشرافی از اعضای اتحادیه چاپخانه‌داران اظهار داشت: چاپ رابطه مستقیمی با فرهنگ و سلامت و امنیت استان دارد و فعالان این حوزه باید از صلاحیت فنی و فردی برخوردار باشند.

او واسطه ها و دلالان را بزرگترین مشکل چاپخانه‌های این استان عنوان کرد و توضیح داد: یک سری واسطه بدون مجوز و از خانه سفارشات چاپ سراسر فارس را دریافت می‌کنند، به خارج از استان می‌فرستند و در پایان سود ناشی از آن را به جیب میزنند.

وی تصریح کرد: برخورد با این افراد به عهده پلیس فتا است و تا کنون نیز نامه‌نگاری‌های صنعت و معدن و تجارت این استان و دیگر نهادهای متولی اثری نداشته است.

وی افزود: برخی از واحدهای صنفی دارای مجوز کپی نیز غیرقانونی وارد عرصه چاپ شده و واسطه‌گری می‌کنند؛ ما اعتراض کردیم اما اکنون پنج‌سال است که موضوع مسکوت مانده است.

او هم از استاندار فارس درخواست کرد که دستگاه‌های استانی درخواست‌های چاپ خود را به مراکز مجوز دار بومی عرضه کنند. فهرست و توانمندی چاپخانه داران فارس را نیز می‌توانند از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بگیرند.

اشرافی فعالیت چاپ را آمیزه‌ای از صنعت و هنر خواند و از مدیرکل مور مالیاتی فارس خواست تا به چاپخانه‌ها نگاه تجاری محض نشود.

طراحی زیست بوم کتاب در فارس حلقه مفقوده ماست

بیژن کیا نماینده نویسندگان هم در ادامه این نشست از شکل نگرفتن جامعه کتاب گلایه کرد و گفت متولیان لازم است از تصدی گری فاصله بگیرند و حمایت کنند تا جامعه کتاب تشکیل شود.

وی تصریح کرد: وقتی فقط پشتوانه به یارانه باشد رانت ایجاد می‌شود و دلال وارد می‌شود. دراین صورت هم مدیران و متولیان امر هم اهالی کتاب تحت فشار و ناراضی هستند. ما باید بتوانیم انجمن‌ها را شکل دهیم و شورای مرکزی داشته باشیم. باید از تصدی گری فراتر رفت و برون سپاری و تسهیلگری کرد.

کیا با اشاره به اینکه هویت استانی قوی در حوزه فرهنگ شکل نگرفته، تاکید کرد: فردگرا شدن چاره کار نیست. ما باید زیست بوم کتاب و جامعه کتاب و کتابخوانی داشته باشیم. از پیش تولید تا پسا تولید باید بتوانیم به جامعه فرهنگی کمک کنیم

وی یادآورشد که متولیان امر با از خود بپرسند چرا آثار فاخر این روزها ترجمه و جهانی نمی‌شود؟ رشته ادبیات داستانی دانشگاه شیراز چه شد؟ دانشگاه شیراز قطب ادبیات داستانی است اما رشته ادبیات داستانی نداریم. این سوالات برای طراحی زیست بوم کتاب در استان قابل تامل است

علی مظفری هم به نمایندگی از کانون‌های مساجد فارس از به روز نشدن منابع کتابخانه‌ای بیش از ۵۰۰ کتابخانه کانون‌های مساجد انتقاد کرد و گفت این کمبودها باعث از دست رفتن پایگاه‌های فکری ما نزد نوجوانان و جوانان می‌شود.

مظفری یادآور شد: از دولت گذشته تا کنون منابعی به این کتابخانه‌ها افزوده نشده است.

وی استفاده نامرتبط از فضای کتابخانه های مساجد و مشکلات پرداخت بیمه و حقوق کتابداران این کتابخانه‌ها و قدیمی شدن تجهیزات کتابخانه ها را از دیگر مشکلات کانون‌های مساجد برشمرد و خواستار احیای کتابخانه های مساجد بود.

چالش های توانخواهان کتابخوان را دریابید

حسن دهقان دبیر انجمن اهل قلم شیراز نیز در این نشست به مشکل تامین مکان مناسب برای برنامه های انجمن های ادبی اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌های بی شمار شهر مثل کتابخانه های عمومی یا خانه های میراثی و بافت تاریخی می‌تواند این مشکل را مرتفع کند. وی از استاندار درخواست کرد که درهای بسته را به روی انجمن های ادبی بگشاید.

دهقان بر ضرورت توجه به رونق حلقه های کتابخوانی توانخواهان نیز تاکید کرد و گفت: دستگاه چاپ کتاب بریل برای جامعه نابینایان فارس در این استان وجود ندارد در حالی که می‌توان با اختصاص ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان آن را خریداری کرد.

توجه به روستاهای دوستدار کتاب در فارس و بررسی عوامل رد شدن اوز به عنوان پایتخت کتاب از دیگر مواردی بود که دهقان به آنها پرداخت. وی افزود: حق اوز برای انتخاب به عنوان پایتخت کتاب کشور ادا نشده در حالی که سال‌ها به جمع پنج فینالیست راه یافته و تحقق این امر نیازمند دیپلماسی فرهنگی قوی تری از طرف مسئولین فارس است.

بشارات استاندار فارس به اهالی کتاب

استاندار فارس که شنوای مدعوین مراسم بود، در پایان جلسه به تک تک مباحث مطرح شده پاسخ داد و گفت: لازم است یک تیم سه نفره متشکل از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی و مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور تشکیل شود که پیگیر مصوبات جلسه باشند و حل بسیاری از چالش‌های مطرح شده را دنبال کنند.

وی انتقاد از تکالیف بر زمین مانده ادارات برای ترویج فرهنگ کتابخوانی را انتقاد واردی دانست و گفت: این تیم سه نفره از دستگاه‌های مختلف برای ادای مسئولیت‌هایشان در ترویج فرهنگ کتابخوانی مطالبه کنند ماهم در استانداری حمایت می‌کنیم. من شخصاً اعتقاد دارم همه ادارات در این خصوص وظیفه دارند خودم هم موظف میدانم و این جلسه سومی است که در این هفته با اهالی کتاب داشتم.

وی تصریح کرد: در راستای تکلیف ادارات در زمینه ترویج مطالعه در همین جلسه پیشنهاد می‌دهم در تهیه هدایا در سازمان‌های دولتی موظف شوند که یک سوم از کل هدایا به خرید کتاب اختصاص دهند و یک سوم هم به خرید صنایع دستی استان.

ایمانیه با اشاره به مصوبه احداث کتابخانه در کنار همه مجتمع‌های مسکونی نهضت ملی مسکن، قانعی، منوچهری و فیروزی را مامور نظارت و پیگیری تحقق این مصوبه کرد.

استاندار فارس در ادامه تاکید کرد: همه دستگاه‌های دولتی باید کتابخانه داشته باشند و مشخص کنند در چه ساعت‌هایی به کارکنان و مراجعان خود خدمت‌رسانی می‌کنند.

ایمانیه به مدیران سه گانه متولی ترویج کتاب و کتابخوانی ماموریت داد تا فعالیت کتابخانه‌های اداره‌های دولتی را رصد و گزارش ارائه کنند. همچنین پیشنهادی برای استفاده از ظرفیت فرهنگسراها در ترویج کتابخوانی تهیه کرده و به استاندار ارائه دهند و امکان پرداخت تسهیلات به کتابفروشی‌ها را نیز بررسی کنند.

استاندار فارس با تاکید بر به حق بودن خواسته فعالان عرضه کتاب، تولی‌گری نمایشگاه‌های کتاب استانی را به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سپرد و گفت: شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی یا هر دستگاه دیگر برای برپایی این نمایشگاه باید از فرهنگ و ارشاد مجوز دریافت کنند.

او از تشکیل انجمن ناشران و نیز احیای بن کتاب بعنوان راهکارهای خوب مطرح شده در جلسه یادکرد و گفت: از اداره کل امور مالیاتی می‌خواهم تا برای بهره‌مندی کتابفروشی‌های شهرستانی فارس از معافیت مالیاتی کمک کند.

ایمانیه با بیان اینکه خرید دستگاه‌های دولتی فارس از کتابخانه‌های استان درست است اما قانون بیان کرده که دستگاه‌ها باید نیازهای خود را به کمترین قیمت ارائه شده بسپارند؛ از فعالان حوزه چاپ و توزیع کتاب خواست در ابتدای امر به درآمد کمتر رضایت دهند تا فرهنگ خرید از داخل جا بیفتد.

وی همچنین فرصت خواست تا بحث قانونی فعالیت کتابفروشی‌ها در محیط مسکونی و حمایت‌های قانونی در پرداخت هزینه حامل‌های انرژی همراه با مستندات ارائه شود تا پس از بررسی در این زمینه اقدامات لازم انجام شود.

استاندار فارس پیشنهاد داد: لابی استانداری و دیگر دستگاه‌های دولتی در مدتی مشخص، بدون دریافت وجهی، به نمایش کتاب‌های کتابفروشی‌ها اختصاص یابد.

ایمانیه تاکید کرد همان طور که در بازدید از کتابفروشی ها هم مطرح کردم گردش کتاب‌های دسته دوم در کتابفروشی‌های شیراز هم می‌تواند با توجه به قیمت کتابخانه خوبی برای ترویج کتابخوانی باشد. من تقاضا دارم فعالان این عرصه کمک کنند تا ضمن کاهش قیمت کتاب و افزایش کتابخوانی، درآمدزایی این واحدها نیز بهبود یابد.

استاندار فارس بابیان اینکه مقابله با واسطه گری اینترنتی در عرصه چاپ مربوط به پلیس فتا است، گفت: این مسئله در نشستی با فرمانده نیروی انتظامی فارس پیگیری می‌شود.

ایمانیه با اشاره به انتقاد بیژن کیا از نبود رشته ادبیات داستانی در فارس، گفت: این مسئله را با مسئولان دانشگاه شیراز مطرح می‌کنم. همچنین برای تقویت هویت فرهنگی استان آماده حمایت هستیم‌.

او درباره کتابخانه‌های کانون‌های مساجد نیز از مدیر کانون‌های مساجد فارس خواست تا معاونت یا مشاوری برای پیگیری امور کتابخانه‌ها منصوب کند. وی تاکید کرد آموزش پرورش هم به مشاوری در حوزه کتاب برای احیای کتابخانه مدارس نیازمند است.

استاندار فارس به ترویج مطالعه بین توانخواهان نیز توجه ویژه نشان داد وگفت: تلاش می‌کنم برای تامین اعتبار مورد نیاز دستگاه چاپ بریل با همکاری خیران و شهرداری اقدام کنم.

ایمانیه در پایان از همه فعالان عرصه کتاب و مردم فرهنگ دوست فارس خواست تا فرهنگ نذر کتاب را در سراسر این استان ترویج کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها