چهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۳
چالش‌های ایجاد قطب موثر قرآنی/ ۴۰۰ تشکل قرآنی در مشهد فعالیت دارند

خراسان‌رضوی – رایزن فرهنگی ایران در کشورهای شرق آسیا با اشاره به چالش‌های عرصه ایجاد یک قطب موثر قرآنی در جهان اسلام گفت: ما حتی یک کتاب قرآن خطی هم در ثبت آثار یونسکو نداریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، محمد اورعی کریمی ظهر چهارشنبه در نشست چهارشنبه‌های فرهنگ رضوی که در بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) مشهد برگزار شد، افزود: بهترین تعریفی که برای تمدن نوین اسلامی می‌توانیم به کار ببریم عبارت است از به کارگیری مذاهب، نمادها و دستاوردهای تعالی بخش بشر در حوزه‌های مادی و معنوی متناسب با آموزه‌های اسلام و جهان اسلام برای ارتقای امت اسلامی در تمامی زمینه‌ها. این تعریف در حقیقت به این معناست که مشهدالرضا هم می‌خواهد یکی از بازیگران صحنه شکل‌گیری تمدن اسلامی باشد.

مولفه‌های شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی

پژوهشگر علوم قرآنی و رایزن فرهنگی ایران در کشورهای شرق آسیا در خصوص مولفه‌های شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی ادامه داد: ایمان و دین‌محوری، محوریت قوانین قرآن، پیاده‌سازی قوانین الهی و عمل به تعالیم قرآن و اجرای صحیح قوانین اسلامی، خردگرایی و پرهیز از افراطی‌گری و عقل گرایی، عمل گرایی و متعادل بودن و پرهیز از این افراطی گری‌ها، عدالت اجتماعی و رونق اقتصادی، دانش بنیان بودن و علم محوری کشور، فرهنگ‌محوری، توجه به کرامت انسانی، تعامل با ادیان و ارتباط و تعامل با سایر فرهنگ‌ها، معماری معناگرا و ارتقای شاخص‌های زیبایی‌شناسانه، هنر پاک اعم از رسانه، سینما و …، زندگی حلال، مشارکت در ارتقای ارزش‌های جهانی، صلح و عدالت، رهبری و حکومت حکماً و علما، اخلاق، داشتن یک جامعه سالم با کمترین آسیب‌های اجتماعی، تلاش و مجاهدت، سخت‌کوشی و رهایی از تنبلی، حضور خانواده و داشتن سبک زندگی اسلامی، تقویت هویت و خودباوری اجتماعی، همبستگی اجتماعی حول اهداف و آرمان‌ها، عبور از فردگرایی افسارگسیخته و تقویت پیوندهای اجتماعی، گرایش به پیشرفت همه‌جانبه، ارتقای نظم و قانون، سرمایه‌گذاری بر تربیت اجتماعی، ظهور مردم سالاری دینی و همه جانبه، تحقق عملی شایسته سالاری و نقد مشفقانه برخی از مولفه‌های تمدن نوین اسلامی هستند.

وی تاکید کرد: نکته‌ی بسیار مهم در این‌باره این است که این مولفه‌ها صرفاً جنبه نظری ندارند و باید با تمرین فراوان در عمل ظهور پیدا کنند چرا که تمدن اسلامی و قطب قرآنی جهان اسلام شدن نیازمند رعایت این مولفه‌هاست.

اورعی کریمی در ادامه بیان کرد: به این مفروض باید پاسخ داد که آیا اصلاً مشهد قطب قرآنی بشود یا خیر و اصلاً حرکت به این سمت درست است یا خیر؟! به صورت خلاصه می‌توان گفت که اگر ما با یک تصمیم جمعی نخبگان قرآنی و کشوری و اسناد بالادستی بخواهیم در این موضوع گام برداریم، مفروض ما صحیح است و نتیجه ثمربخشی دارد؛ اما اگر هر شهر مانند مشهد به دنبال ظرفیت‌ها باشد ولی شهرهای دیگر کشور مدعی باشند و در این راستا قصد حرکت داشته باشند، منافات با ثمرنشینی قطب قرآنی دارد و مستلزم این است که همه کشور یا این نکته اسلامی و قرآنی به این موضوع نگاه کنند و کمک و یاری به شهر داوطلب‌شده بدهند.

رایزن فرهنگی ایران در کشورهای شرق آسیا در ادامه صحبت‌هایش افزود: سوال مهم‌تری که باید به آن پاسخ بدهیم این است که آیا مشهد ظرفیت قطب مطالعات و فعالیت‌های قرآنی را دارد یا خیر؟ که براساس بررسی‌ها و مشاهدات، مشهد ظرفیت قطب قرآنی کشور و حتی جهان را دارد چرا که حتی قبل از انقلاب در بحث فعالیت‌ها و افتخارات قرآنی به دلیل وجود مبارک امام رضا (ع) فعال و شناخته‌شده بوده است و جمعیت زیادی از نخبگان و فعالان و قاریان بین المللی در سطح جهان، مشهدی هستند و در همین شهر پرورش قرآنی یافته‌اند؛ به این دلیل که شرایط و بسترها فراهم است و فعالیت‌های خوبی در این زمینه‌ها پیگیری می‌شود.

فعالیت‌های کم‌نظیر قرآنی را در مشهد شاهد هستیم

وی به این نکته تاکید کرد: می‌توانیم از حرم امام رضا (ع) و آستان قدس رضوی به عنوان یکی از بزرگترین نهادهای قرآنی جهان اسلام در حال حاضر نام ببریم. فعالیت‌های گوناگون وکم‌نظیر قرآنی را در جوار حرم امام رضا (ع) به همت آستان قدس رضوی تاکنون شاهد بودیم.

محمد کریمی اورعی در خصوص مراکز و حوزه‌های علمیه فعال قرآنی در مشهد افزود: حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های به نام در مشهد یکی از مراجع فعالیت‌ها و پشتیبانی‌های قرآنی را پیگیری و پایه‌ریزی می‌کنند که همین‌ها خودش به مراتب گام‌هایی به سوی مرکزبودن مشهد به عنوان قطب تعلیم و تربیت دانش‌آموختگان قرآنی هدایت می‌کند. ما در مشهد و اطراف مشهد، بیش از ۴۰۰ تشکل قرآنی داریم که این آمار در نوع خودش بی نظیر است.

وی با بیان موانع و چالش‌های موجود در این عرصه ادامه داد: موانع و چالش‌هایی پیش روی برنامه تبدیل‌شدن مشهد به عنوان قطب مطالعات و فعالیت‌های قرآنی در جهان اسلام وجود دارد که باید در صدد رفع آن‌ها باشیم؛ اولین مانع این است که ما همیشه به دنبال اختراع چرخ هستیم حتی با وجود اینکه چرخ‌هایی در گذشته اختراع و تولید شده‌اند؛ اما برای سرعت بخشیدن در امر یادشده، باید بدانیم که خیلی از کشورها در این حوزه کارهای ماندگار خوبی را انجام داده‌اند که ما می‌توانیم با بهره‌گیری از تجربیات آن‌ها و اضافه‌کردن ایده‌های متفاوت و جدید خودمان، قدم بزرگی در جهت مطالعاتی و فعالیت‌های قرآنی کشور در مشهد برداریم.

دوگانگی در مدیریت فعالیت‌های قرآنی

رایزن فرهنگی ایران در کشورهای مختلف با اشاره به دیگر موانع گفت: مانع دوم این امر دوگانگی در مدیریت فعالیت‌های قرآنی است. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های پیش رو ناهماهنگی فعالیت‌های قرآنی در داخل کشور است. مانع سوم این است که عده‌ای کم در جامعه‌ی قرآنی، غرق در منیّت‌های خودشان هستند و فعالیت‌ها را با مسائل و منافع شخصی و گروهی و بعضاً سیاسی گره زدند و حتی مافیایی هم در این بحث به وجود آوردند، در صورتی که حوزه قرآنی، حوزه‌ای است که اخلاص مهم‌ترین رکن آن است.

اورعی کریمی به یکی از مهم‌ترین چالش‌های عرصه ایجاد یک قطب موثر قرآنی در جهان اسلام افزود: مانع بعدی عدم شناخت عرصه‌های مختلف ارائه مطالب و محصولات قرآنی هستیم. در آمار غیرقابل باور باید بگوییم که ما حتی یک کتاب قرآن خطی هم در ثبت آثار یونسکو نداریم! و چالش بعدی عدم ارتباط موثر با مراکز قرآنی، قرآن‌پژوهان و شخصیت‌های برجسته علمی قرآنی و به ویژه دانشگاه‌های برتر فعال در حوزه‌های قرآنی است.

پژوهشگر قرآنی و رایزن فرهنگی ایران در خصوص بیان راهکارهای رویارویی با این موانع گفت: راهکارهایی برای از بین بردن این موانع و چالش‌ها می‌توانیم بگوییم که ما نیازمند الگوهای قرآنی هستیم؛ اعم از شخصیت‌های برجسته و شناخته‌شده، بیمارستانی با رویکردی مفاهیم قرآنی، مدارس دولتی که آموزش‌های قرآن از مهم‌ترین ارکان آن است.

باید عرصه‌های قرآنی را بشناسیم

وی با بیان پیشنهادی درباره شکل‌گیری بهتر و تاثیرگذارتر تمدن نوین جهان اسلام در مشهد گفت: به پیشنهاد بنده می‌توانیم در همین شهر مشهد برای شروع گام برداشتن در جهت قطب قرآنی، شکل‌گیری و احداث دهکده جهانی قرآن یا شهرکی با همین مضمون است؛ باید در اینجا مدرسه، دانشگاه، مراکز فرهنگی و مراکز بین‌المللی احداث کنیم.

محمد کریمی اورعی بیان کرد: باید عرصه‌های قرآنی را بشناسیم و بدانیم در کدام یک از این عرصه‌ها، دیگران از ما سبقت گرفتند و تلاش کنیم در رقابتی نیکو از آن‌ها سبقت بگیریم و همچنین آموزه‌های قرآنی باید ساده نویسی و قابل فهم برای عموم شود که نیازمند همکاری متخصصین این عرصه هستیم تا منابع و تولیداتی را جهت آموزش مفاهیم قرآنی برای همه سنین با هر سوادی را گردآوری و تولید کنیم.

وی در پایان جلسه نیز گفت: از دیگر راهکارها برقراری ارتباط های موثر و جریان‌ساز با دیگر مراکز در جهان است که یکی از این برنامه‌ها هم‌اندیشی قاریان قرآنی در جامعه قرآنی است که بازخوردها و خروجی‌های مفیدی برای حوزه قرآنی کشور و جهان دارد که در پایان امیدواریم جمهوری اسلامی ایران با تلاش‌های ما و دیگر علاقه‌مندان و نخبگان بین‌المللی، سرآمد و نام آشنای کشورهای فعال در عرصه قرآن و عترت در سطح جهان به شمار بیاید و ارائه‌دهنده برنامه‌های موثر در این عرصه باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها