سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۲
جشنی برای قدردانی از پیشکسوت ۷۷ ساله حوزه نشر لرستان

لرستان - اهالی و متولیان فرهنگ لرستان با برگزاری مراسم جشن تولد ۷۷ سالگی «سیدیدالله ستوده»، از این پیشکسوت نشر لرستان قدردانی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خرم‌آباد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، پنجمین برنامه عصر کتاب خود را به تجلیل از سیدیدالله ستوده پیشکسوت حوزه نشر لرستان اختصاص داد.

این برنامه به مناسبت سالروز تولد ۷۷ سالگی «سیدیدالله ستوده» مدیر مسئول انتشارات شاپورخواست خرم‌آباد همزمان با آخرین روز از سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور جمعی از فعالان حوزه فرهنگ لرستان و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن آثار و مفاخر این استان روز سه‌شنبه در سالن شهید حیدریان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

شماری از جامعه اهل قلم و افرادی که در پیدایش کتاب نقش داشته با نگاه‌های مختلف براین باورند که استاد سید یدالله ستوده کتابنده و سندپژوهی شایسته در کشور به‌شمار می‌آید که یک تنه با همه وجود از نظر مادی و معنوی در تربیت نسلی کتاب‌آفرین، بدون کوچکترین چشم‌داشتی از داشته‌های خود دریغ نکرده است.

جشنی برای قدردانی از پیشکسوت ۷۷ ساله حوزه نشر لرستان

سیدیدالله ستوده حق بزرگی بر گردن نشر استان و کشور دارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در این مراسم ضمن گرامی‌داشت هفته کتاب و کتابخوانی با اشاره به بازدید روز نخست هفته کتاب خود از محل انتشارات شاپورخواست گفت: در این بازدید متوجه شدیم که سالروز تولد آقای ستوده، پیشکسوت حوزه نشر، سی‌ام آبان است و تصمیم بر این شد که در این تاریخ مراسمی را به منظور تجلیل از بزرگ‌مردی که حق بزرگی بر گردن نشر استان و کشور دارد برگزار کنیم.

اعظم روانشاد با اشاره به اینکه «سیدیدالله ستوده» شاگردان زیادی را پرورش داده و سال‌های بسیاری است که با خدماتشان آشنا هستیم افزود: مدیر انتشارات شاپورخواست با تعصب و دغدغه سال‌های عمرشان را در حوزه خدمت به چاپ و نشر لرستان گذرانده و بر ما خادمان فرهنگ واجب است که از خدماتشان تجلیل کنیم.

کتاب یکی از مهم‌ترین شاخص‌های حوزه فرهنگ است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های حوزه فرهنگ را کتاب و کتابخوانی عنوان کرد و افزود: ناشران لرستان برای اینکه یک کتاب تولید شود و به دست جامعه مخاطب برسد زحمات زیادی را متقبل می‌شوند و علی‌رغم وجود مشکلات حمایتی اعتباری و حتی معنوی، با علاقه‌ای که دارند در گسترش و حفظ فرهنگ جامعه تلاش می‌کنند و خدمات گسترده‌ای را ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به فعالیت‌های خوب ناشران لرستانی در سطح استان و کشور گفت: آثار ناشران لرستانی آثاری قابل ستایش است و برای همه ما ارزشمند هستند.

رویکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تجلیل از مفاخر استان است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان رویکرد این اداره کل را تجلیل از مفاخر استان عنوان کرد و افزود: این تجلیل و تکریم به منظور ارج نهادن به وجود سرمایه‌های ارزشمندی همچون استاد ستوده برگزار شده است که تداوم برگزاری چنین برنامه‌هایی، در دستور کار قرار دارد.

جشنی برای قدردانی از پیشکسوت ۷۷ ساله حوزه نشر لرستان

تجلیل از مفاخر و پیشکسوتان احترام به خودمان است

سیدسجاد راستخانه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان نیز در این مراسم با بیان اینکه علم، دانش و آگاهی امروزه مهمترین گنجی است که به آن نیاز داریم، افزود: تقدیر و تشکر از پیشکسوتانی که سال‌های عمرشان را در این عرصه گذاشتند و زحمات و تلاش‌های بسیاری را متقبل شدند و برای استان ما افتخار هستند، احترام به خودمان، آیندگان و کسانی است که به تازگی کار را شروع کردند و تکرار این اتفاق‌ها رسم خوبی است که در استان باید رقم بخورد.

جشنی برای قدردانی از پیشکسوت ۷۷ ساله حوزه نشر لرستان

استاد ستوده مایه خیر و برکت برای نشر لرستان است

در بخش دیگری از این مراسم عطا حسن‌پور، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان ضمن تبریک زادروز استاد یدالله ستوده و تشکر از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: حضور استاد ستوده مایه خیر و برکت برای نشر است که پرچم نشر را همواره بالا نگه دارد و امیدواریم با حمایت‌های مادی و معنوی که از ناشران صورت می‌گیرد چشمه نشر در این استان هیچ وقت خشکیده نشود.

ستوده همه عمر خود را معلم بوده است

نادر آزادبخت از نویسندگان و پژوهشگران لرستان با اشاره به اینکه «ستوده» همیشه عمر خود را معلم بوده است افزود: کار ستوده فقط نشر نیست، بلکه در یک موسسه فرهنگی اجتماعی، فضایی برای استان ایجاد کرده است که پژوهشگران، نویسندگان و افراد مختلف از امکاناتی که در اختیار دارد استفاده می‌کنند.

قدرشناسی از مسائلی است که ما را اهل فرهنگ می‌کند

آزادبخت با بیان اینکه قدرشناسی یکی از مسائلی است که ما را اهل فرهنگ می کند، افزود: امیدواریم این روال و سنت حسنه‌ای که اتفاق افتاده ادامه پیدا کند چرا که هر چه کتاب قدر پیدا کند، فضیلت‌های انسانی، اخلاقی و اجتماعی بالاتر می‌رود و تعالی، توسعه‌یافتگی و ماندگاری جامعه بیشتر معنا پیدا می کند.

جشنی برای قدردانی از پیشکسوت ۷۷ ساله حوزه نشر لرستان

زحمات ستوده برای استان و کشور فراموش نشدنی است

سید سیامک موسوی، عضو انجمن مفاخر استان وجود ستوده را مایه برکت برای استان دانست و افزود: «ستوده» هم در آموزش و پرورش آموزگار خوبی بوده است و هم در حوزه فرهنگ و جز کسانی است که این استان و کشور زحمات و دسترنج‌های او را فراموش نخواهد کرد.

عضو انجمن مفاخر لرستان با اشاره به ایجاد مرکز لرستان‌شناسی از سوی مدیر انتشارات شاپورخواست گفت: افرادی که برای چاپ کتاب به این انتشارات مراجعه می‌کنند برای کاستی‌های کتاب‌هایشان از جمله عکس، سند و منابع کتابخانه‌ای از اسناد و منابع ستوده بهره‌مند می‌شوند و در حوزه نسب‌شناسی نیز از دانسته‌های استاد ستوده استفاده می‌کنند.

موسوی با قدردانی از زحمات خانواده و فرزندان سیدیدالله ستوده نیز گفت: در این میان نیز باید همسر استاد ستوده را نیز تکریم کرد چرا که فرصتی را فراهم کرده که ستوده با خیال آسوده ساعت‌ها در مرکز پژوهشی خود به فعالیت ادامه دهد.

وی گفت: افراد زیادی از این مرکز پژوهشی شاپورخواست تربیت یافته و بالنده شده‌اند، آرزو می‌کنیم، صد سالگی تولد را جشن بگیریم.

جشنی برای قدردانی از پیشکسوت ۷۷ ساله حوزه نشر لرستان

با یار مهربان رسم زندگی را آموختیم

علی‌رضا فرزین نیز در این مراسم با اشاره به اینکه با یار مهربان راه و رسم زندگی را آموختیم افزود: متاسفانه با توجه به هزینه‌های بالا تعداد چاپ نسخه‌های کتاب کاهش پیدا کرده است.

نویسنده کتاب «عشایر لُر» با بیان اینکه توسعه پایدار با کتاب رخ می‌دهد افزود: کم‌توجهی به حوزه کتاب نباید وجود داشته باشد چرا که کتاب انسان‌ساز است.

«ستوده» درخت تنومندی در عطش بیابان بی‌کتابی است

فرزین «ستوده» را درخت تنومندی در عطش بیابان بی کتابی دانست که باید او را طلا گرفت و افزود: از ستوده سپاسگزاریم که فضایی را ایجاد کرده که علاوه بر کارآفرینی و مشارکت در کارهای خیر، حرف و عملش یکی است.

وی با بیان اینکه از تولید تا چاپ ناشران سختی‌های بسیاری را متقبل می شوند گفت: پس از چاپ نیز حمایت‌های خاصی از نویسندگان صورت نمی گیرد، لازم است در این زمینه تجدید نظرهایی انجام شود.

جشنی برای قدردانی از پیشکسوت ۷۷ ساله حوزه نشر لرستان

انتشارات شاپورخواست پایگاهی برای بزرگان فرهنگ لرستان است

کیانوش رستمی، مدیرمسئول هفته‌نامه سیمره و از نویسندگان لرستان، با بیان اینکه انتشارات شاپورخواست به مدیریت سیدیدالله ستوده پایگاهی برای بزرگان فرهنگ لرستان است افزود: این انتشارات در غرب کشور متفاوت و یگانه است.

رستمی با اشاره به کیفیت مطلوب آثار منتشر شده انتشارات شاپورخواست گفت: کتاب‌های منتشر شده از سوی انتشارات شاپورخواست هم از نظر شکل و هم از نظر محتوا در تراز ناشران ملی هستند. و تمام این‌ها به همت، تلاش و پشتکار «سیدیدالله ستوده» است.

نویسنده «فریاد بی‌صدا» با اشاره به اینکه فردی که فعالیت فرهنگی انجام می‌دهد از همه چیز خود می‌گذرد افزود: ستوده شاگردان زیادی تربیت کرده است و دانش نشر خود را آنچنان گسترش داده است که کسانی که نزد او بوده‌اند اکنون خود، ناشرهستند.

جشنی برای قدردانی از پیشکسوت ۷۷ ساله حوزه نشر لرستان

آثار نگاشته شده از سوی سیدیدالله ستوده، آثاری ارزشمند هستند

سیدمحمد سیف‌زاده از نویسندگان و پژوهشگران لرستان نیز در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به اینکه «سیدیدالله ستوده» علاوه بر اینکه در حوزه نشر فعالیت دارد آثاری که خود نگاشته است آثاری بسیار خواندنی و ارزنده هستند، افزود: استفاده از عکس‌های ناب و پاورقی‌های مناسب این آثار را به کتاب‌های ارزشمندی تبدیل کرده است.

دانش ستوده مرزهای جغرافیایی را در کشور درنوردیده است

مجتبی رومیانی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی مرکز لرستان نیز یکی دیگر از مهمانان جلسه بود که گفت: دانش ستوده مرزهای جغرافیایی را در کشور درنوردیده است.

رومیانی گفت: در استان‌هایی همچون تهران و اراک شاهد هستیم سیدیدالله ستوده به شناسنامه‌ای برای لرستان تبدیل شده است و همانند دیگر مفاخر و مشاهیری که با نام مبارکشان لرستان را می شناسند، هر گاه اسم «ستوده» به میان می‌آید لرستان می‌درخشد.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی مرکز لرستان با تاکید حمایت بیشتر از آثار نویسندگان لرستانی به منظور ایجاد انگیزه در میان آنان گفت: لازم است مدیران فرهنگی حمایت‌های مالی از نویسندگان و ناشران استان داشته باشند که بتوانند آثار فاخری را ارائه دهند.

«ستوده» باب کتاب‌نویسی مستند را لرستان باز کرد

احد رستگار از نویسندگان و پژوهشگران لرستان نیز در این مراسم گفت: تفاوت کار استاد ستوده با دیگران این است که در فضای پر از تفاخر، جعل و خودبزرگ بینی طوایف و خاندان‌ها و قبایل استان لرستان که جولانگاه نویسندگان ناتوان کم‌توان و بدون آگاهی بود ستوده باب کتاب‌نویسی مستند را باز کرد.

وی با بیان اینکه جای خالی کتاب‌های مستند همچنان در استان وجود دارد، افزود: استاد ستوده انقلابی در نویسندگی استان به وجود آورد و نویسندگی مستند این انقلاب را افزون‌تر خواهد کرد.

رستگار با اشاره به اینکه بهترین هدیه برای مهمانان دستگاه‌های اجرایی استان می‌تواند کتاب‌های ناشران و نویسندگان لرستان باشد، گفت: آثار بسیار ارزشمندی از لحاظ چاپ و محتوا در استان از سوی نویسندگان و ناشران تولید شده که می‌توانند باعث افتخار باشند که امیدواریم برای استان فرهنگ کتاب هدیه دادن در بین نهادهای دولتی فراگیر شود.

جشنی برای قدردانی از پیشکسوت ۷۷ ساله حوزه نشر لرستان

«ستوده» به مسائل فنی، اجرایی و گرافیک کتاب واقف است

یاسر دلفان، طراح و گرافیست که با انتشارات شاپورخواست در حوزه طراحی فعالیت می‌کند در این مراسم با اشاره به اینکه استاد ستوده به مسائل فنی، اجرایی و گرافیک اهمیت فوق‌العاده‌ای می‌دهد، افزود: لمس یک کتاب در دست به صحافی بستگی دارد، ستوده در همه مسائل با حساسیت ویژه از صفر تا صد چاپ را پیگیری می‌کند تا بهترین کار را ارائه دهد.

دلفان گفت: چیزی که برای طراحان کمتر پیش می‌آید آزادی عمل است؛ ولی ستوده این اختیار و آزادی عمل را به من داده که کار خودم را انجام دهد و این‌گونه افراد کمتر پیدا می‌شوند و این ناشی از درک عمیق اوست.

جشنی برای قدردانی از پیشکسوت ۷۷ ساله حوزه نشر لرستان

انتشار ۷۰۰ عنوان کتاب از سوی انتشارات شاپورخواست

سید یدالله ستوده نیز در این مراسم ضمن بیان خاطراتی از نحوه چگونگی ورود به عرصه نشر با اشاره به آغاز فعالیت خود از تیرماه ۱۳۸۴ گفت: اولین کتابی که منتشر شد مجموعه شعری در مدح امام زمان (عج) بود که نویسنده آن آقای طراحی شاعر اصفهانی بود.

کار نشر راحت‌تر از جابه‌جایی و اسباب‌کشی است

مدیرمسئول انتشارات شاپورخواست با بیان اینکه طی مدت فعالیت خود ۱۲ مکان جابجا شده است افزود: به صورت میانگین هر یک سال و نیم یک جا اسباب‌کشی داشته است که این کار بسیار سخت‌تر از کار نشر است.

ستوده با اشاره به انتشار ۷۰۰ عنوان کتاب از سوی انتشارات شاپورخواست به بازار نشر گفت: ناشران لرستان همیشه بهترین فعالیت‌ها را در غرب کشور داشته‌اند اما حمایت‌های خاصی از آنها صورت نمی‌گیرد.

به گزارش ایبنا، ف راهم نمودن امکان چاپ و نشر بیش از ۷۰۰ عنوان کتاب در حوزه علوم کاربردی تاریخ، فرهنگ و ادبیات لرستان، گرد آوری و بازخوانی و انتشار صدها سند دست اوّل از تاریخ لرستان، فیش‌برداری و نگارش و تحقیقات مفصل و پردامنه برای شناسایی بزرگان لرستان (در اسناد بصری و عکس ها)، تصحیح تاریخ منظوم "میرزا علی‌محمّدخان بنی‌آدم" (شریف‌الدوله) و انتشار آن در قالب کتابی با عنوان «شورش لرستان» و شرح و توضیح رخدادها، حاشیه نویسی و معرفی چهره‌های بومی و نمایه‌سازی روابط قومی و عشیره ای طوایف بومی لرستان در این کتاب، ویرایش و کمک به مستندسازی کتاب دو جلدی تاریخ غضنفری (تالیف اسفندیار غضنفری‌امرایی به اهتمام اسعد غضنفری و سیّدیدلله ستوده)، تألیف و انتشار کتاب دو جلدی «مستوفی لرستان» و تصحیح، بازخوانی، حاشیه‌نگاری و توضیح شرایط صدور بیش از ۶۰۰ سند، نامه، رقم، مبایعه‌نامه، اسناد حقوقی و … در قالب دو بخش «تاریخ ناصری» و «تاریخ مظفری و…»، انتشار عکس ها و نگارش شرح حال بسیاری از رجال، اعیان و صاحب‌منصبان دوره قاجار و بسیاری از خوانین و سران ایلات و عشایر لرستان و در یک کلام تبدیل مرکز نشر شاپورخواست به محیطی علمی و پژوهشی پویا و معتبر برای استفادۀ پژوهشگران و ارباب قلم و … تنها بخشی از فعالیت های این اندیشه مرد بزرگ طی دو دهه اخیر است.

توقع، انتظار و خواسته حداقل از صاحبان اندیشه و آگاهی و به‌ویژه نهادها و مراکز مسئول و تصمیم‌گیر و ذی‌ربط در رابطه با تولید و نشر فرهنگ، محافل علمی دانشگاهی، پژوهشی و کوشندگان و فعالان حوزه تاریخ‌پژوهی و فرهنگ بومی آن است که در ابعاد استانی و حتی ملی چنین چهره‌های ارزشمندی را بیش از پیش شیوه‌های کارساز و اثرگذار به جامعه علمی و فرهنگی کشور معرفی نمایند و تلاش و پایمردی و زحمات مؤثر چنین چهره‌های نافذ و تاثیرگذاری در دوران فعالیت و به بار نشستن زحمات و پژوهش‌های آنان مورد تقدیر قرار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها