دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
کتاب «دربند اروند» رونمایی شد

مازندران-مراسم رونمایی از کتاب «دربند اروند» با حضور عضو مجلس خبرگان رهبری در مازندران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ساری، عضو مجلس خبرگان رهبری در مازندران پیش از ظهر دوشنبه در مراسم رونمایی از کتاب آیت‌الله علی معلمی با عنوان «دربند اروند» در مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران، گفت: کسی نسبت به آینده خود مطلع نیست اما مهم است انسان دست به هر کاری که می‌زند بین خود و خدا، حجتی داشته باشد، اگر انسان برای خواستهه‌ای تلاش می‌کند بنگرد خواسته‌اش موجب خشنودی خدای رحمان خواهد بود یا خیر.

آیت‌الله علی معلمی اظهار کرد: خود و گذشته‌ام را سزاوار اینگونه تمجید نمی‌بینم ضمن اینکه توفیق نداشتم خاطرات را به موقع و در زمان مناسب، مکتوب کرده باشم چرا که گذشت زمان، موجب به فراموشی سپرده شدن بسیاری از مسائل می‌شود.‌

وی با بیان اینکه ۱۸ ساله بودم که نخستین بار بیانیه امام راحل درباره رفراندوم، شاه و مردم، را خواندم، افزود: رفراندومی که که خلاف مصالح ملی و خلاف شرع بود، مراجع وقت بیانیه‌ها داده بودند که شکل گلایه‌مندانه داشت اما بیانیه امام جامع بود، در آن شرایط و فضای خفقان و هراس که کسی حق مخالفت نداشت بیانیه امام مبنی بر تحریم شرکت در رفاندوم بسیار مهم بود و بسیار خوشم آمد.

خطیب جمعه قائمشهر، گفت: بیانیه امام را به زادگاهم بردم و شنیدم کسی مردم را تشویق به شرکت در رفراندوم می‌کرد تصورم بر این بود آن فرد بی‌اطلاع است و بر این اساس، بیانیه امام را به منزل او بردم، طلبه‌ای بودم ۱۸ یا ۱۹ ساله، بیانیه را به آن شخص نشان دادم اما با تعبیری ناروا، بیانیه را پرت کرد و فردای آن روز رئیس پاسگاه روستا برای دستگیری من آمدند.
 

معلمی با اشاره به اینکه اگر انسان به راهی، اندیشه‌ای و کاری علاقه پیدا کرد ممکن است عوارض هم وجود داشته باشد، تصریح کرد: امام راحل، ویژگی‌های بسیاری داشتند اما بصیرت، هشیاری، شجاعت و استقامت از برجسته‌ترین ویژگی‌های امام راحل بود، خستگی در زندگی و روحیه حضرت امام معنا نداشت و از ادامه راه خسته نمی‌شد.

کتاب «دربند اروند» رونمایی شد

وی با بیان اینکه این هوشیاری را می‌توان در تشکیل بسیج در سال ۵۸ و آغاز جنگ در سال ۵۹ اشاره کرد و امام این اقدام را بر اساس آینده‌نگری انجام دادند، ادامه داد: جنگ را بسیج پیش برد، در ارتش، سپاه، نیروهای مردمی و عشایری هم روحیه بسیجی حاکم شد تا موفقیت کسب کنیم.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه یکی از وظایف مرکزنشر آثار امام (ره) این است رهنمودهایی که رهبری دارند و همچنین در برخی حوادث، باید مبنای امام را در آن موضوع، بازخوانی کند و نمونه آن هم قضیه فلسطین در این ایام است، خاطرنشان کرد: امروز دنیا شاهد خباعث رژیم صهیونیستی است و امام سخنانی از دهه‌ها قبل در این زمینه داشتند و اکنون زمان بازخوانی آن رهنمودها است.
 

وی با بیان اینکه امام دوران سختی در نجف داشتند و آنهایی که ایشان را تنها نگذاشتند تعدادشان اندک و با علاقه شخصی و قلبی بود، اظهار کرد: از ۱۸ سالگی تاکنون که در ۸۰ سالگی قرار دارم از همراهی امام و اندیشه نورانی امام پشیمان نیستم.

کتابی عبرت‌آموز

در این نشست رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی، نقد و بررسی کتاب و قدردانی از نویسندگان بخشی از وظایف مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران است.‌

محمد فوقی اظهار کرد: سی و یکمین هفته کتاب ایران، فرصتی است تا از نویسندگان قدردانی کنیم و با برگزاری نشست‌های اینچنینی، ادای دینی به فعالان حوزه کتاب داشته باشیم.

وی با بیان اینکه کتاب «دربند اروند» الگودهی بسیار مناسبی برای نسل جوان و نوجوان و ارتقای سطح آگاهی آنهاست، افزود: یکی از اهداف گام دوم انقلاب، ارائه سبک زندگی دینی و اسلامی است و این کتاب مجموعه‌ای از سبک زندگی عالم دینی و شهدای منتسب به این بیت را در بر دارد.

وی با اشاره به اینکه کتاب دربند اروند به نوعی نگاهبانی از دستاوردهای انقلاب و دفاع مقدس است، گفت: در یک جمله می‌توان گفت این کتاب، تراوش فکری و قلمی نیست، حرف دل است، هر صفحه‌ای از این کتاب را مطالعه می‌کردم یک قدم به خدا نزدیک‌تر می‌شدم.

این مسئول تصریح کرد: هر صفحه از کتاب، درسی دارد و عبرت آموز است و می‌تواند در انسان تحولات خوبی به وجود آورد.

فوقی با اشاره به افکار انحرافی و التقاطی در این کتاب به آن اشاره شده است، گفت: می‌طلبید جزئیات بیشتری از اروند در کتاب بیان کرد.

کتاب «دربند اروند» رونمایی شد



نگارش کتاب، ثبت اندیشه

همچنین مشاور استاندار مازندران در امور معلولان در سخنانی اظها رکرد: نگارش کتاب، ثبت اندیشه است و این اندیشه‌ها برای ماندگار شدن نیازمند خادمانی است و مرکز اسناد و کتابخانه ملی، وظایف خود را با تمام کمبودهایی که دارد انجام می‌دهد.

حامد اسماعیلی افزود: آیت‌الله معلمی از ستون‌ها و مفاخر انقلاب اسلامی است و افتخار بزرگی نصیب ما شده که در کنار پدر شهیدانی قرار گرفتیم که فخر انقلاب اسلامی است.

وی گفت: مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران باید از منظر ساختمان و تجهیزات، مورد توجه قرار گیرد و در این زمینه از آیت‌الله معلمی تقاضا دارم محدودیت‌های این مرکز برطرف شود.

کتاب «دربند اروند» خاطرات شفاهی آیت‌الله علی معلمی نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه قائمشهر است. مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران ناشر این کتاب است، علی بکایی در بحث گفت و گو، مهدی خلیلی در زمینه تدوین و مفید اسماعیلی در بخش ارزیاب محتوایی از دست‌اندرکاران تحریر این کتاب هستند.

کتاب «دربند اروند» رونمایی شد



 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها