شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶
«کلنل»؛ نمایشی زیبا که بی‌نقص نبود!

«محمد تقی پسیان» در آشفتگی‌های بین دو جنگ جهانی و در اثنای کودتای رضاخانی در ایران، به عنوان ژاندارم خراسان بزرگ حضور معناداری در سپهر سیاسی کشور دارد که به سرنوشت غم‌انگیزی نیز دچار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) _ محمدرضا وحیدزاده: کنسرت نمایش «کلنل» به کارگردانی امیر بشیری و تهیه‌کنندگی امین اشرفی، یک کار خوش‌ساخت و حرفه‌ای با روایتی جذاب از زندگی «محمد تقی پسیان» است که در آشفتگی‌های بین دو جنگ جهانی و در اثنای کودتای رضاخانی در ایران، به عنوان ژاندارم خراسان بزرگ حضور معناداری در سپهر سیاسی کشور دارد که به سرنوشت غم‌انگیزی نیز دچار می‌شود.

حضور محمد معتمدی هم در نقش «عارف قزوینی» و به عنوان خواننده این کنسرت نمایش، حضور متفاوت و به راستی درخشانی است. با این همه، روایت این کنسرت نمایش از کاستی‌ها و اشکالات هم خالی نیست. پایان‌بندی خوبی ندارد و اغراق آن در طراحی شخصیت کلنل کمی ذوق مخاطب را کور می‌کند.

نکته جالب اما برای من، نقش «سید ضیاالدین طباطبایی» در طرح داستان؛ نقشی مبهم و پیچیده و پر از تناقض که البته با موقعیت تاریخی و هم سنخیتی دارد. سید ضیاالدین مهره بریتانیا و عضو «کمیته آهن»، از بازوهای سازمان جاسوسی انگلیس در کودتا، به فلسطین رفت و مشغول تجارت قالی و زمین شد.

اما این ظاهر ماجرا بود؛ او در واقع به عنوان یک مسلمان قابل اعتماد برای فلسطینی‌ها، شروع به معامله برای یهودی‌ها کرد و بعد از خرید بخشی از همان ۲ تا ۵ درصد اراضی معروف و مناقشه‌انگیز، آن را به یهودیان فروخت.او در واقع از پایه‌گذاران جنایتی است که این روزها در غزه در جریان است.

در مجموع، به رغم اشکالاتی که به نظر من برخی از آنها هم کم‌اهمیت نیست، از دیدن کنسرت نمایش زیبای «کلنل» لذت بردم و به دست‌اندرکاران تولید این اثر، دست‌مریزاد می‌گویم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها