یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
وقتی پول‌توجیبی خرج ترویج کتاب‌خوانی می‌شود

گلستان- زهرا سادات کریمیان دانش‌آموز کتاب‌خوانی است که از هر فرصت و رویدادی برای تبلیغ و ترویج یار مهربان در شهرش گنبدکاووس نهایت بهره را می‌برد و حتی با بخشی از پول‌توجیبی‌اش اقدام به خرید و هدیه کتاب به هم سن و سالانش می‌کند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - سید حسن حسینی نژاد: وقتی در آیین اختتامیه سومین جشنواره تقدیر از مروجان کتاب‌خوانی کشور (سال ۱۳۹۵) نام دختری ۳ ساله در بخش مهدکودک از انجمن دوستداران کتاب مهر گنبدکاووس به گوش رسید که با سن کم توانسته با تصاویر کتاب ارتباط خوبی برقرار و علاوه بر این مبادرت به حفظ سوره‌های قرآن کریم و اشعار متعدد کند؛ نوید ظهور و بروز کودکی علاقه‌مند به فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی به گوش رسید.

دختری مشتاق و علاقه‌مند که درگذر زمان و تا به امروز همچنان پای‌کار فرهنگ کتاب‌خوانی است و از هر فرصت و رویدادی برای تبلیغ و ترویج یار مهربان نهایت بهره را می‌برد.

نامش زهرا سادات کریمیان است؛ دختری دهه نودی (۱۳۹۲) و اهل گنبدکاووس که با حمایت مستمر خانواده‌اش همچنان با عشق و زبانی کودکانه برای توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه نقش‌آفرینی می‌کند.

او این روزها و به مناسبت سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در استان گلستان به کودکان در حال بازی در پارک الغدیر گنبدکاووس کتاب اهدا می‌کند و با آن‌ها در فضایی صمیمی درباره نقش کتاب در زندگی به گفت‌وگو می‌نشیند.

به بهانه این اقدام میدانی با زهرا سادات کریمیان دانش‌آموز مروج کتاب گنبدی که اکنون در کلاس پنجم ابتدایی مشغول به تحصیل است درباره اقدام ترویجی اخیرش در پارک الغدیر گنبد و فعالیت‌های کتاب محورش به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه ازنظر مخاطبان می‌گذرد.

-زهرا سادات کریمیان چگونه در سن ۳ سالگی به‌عنوان مروج کتاب‌خوانی انتخاب و معرفی شد؟

از سوی انجمن دوستداران کتاب مهر شهرستان گنبدکاووس به‌عنوان کوچک‌ترین عضو مروج کتاب‌خوانی به سومین جشنواره تقدیر از مروجان کتاب‌خوانی معرفی و از بین شرکت‎کنندگان متعدد در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت به‌عنوان عضو کوچکی در این رویداد تقدیر شدم.

من قبل از ۳‌سالگی به خاطر ارتباط پدرم سید علی کریمیان مدیر انجمن دوستداران کتاب مهر که خود از اهالی قلم است با کتاب و کتاب‌خوانی مأنوس بودم. همیشه حین کتاب خواندن در کنار پدر بودم. ابتدا با اشکال و تصاویر ارتباط برقرار کردم و کمی بعد که بزرگ‌تر شدم و قبل از آموختن و رفتن به مدرسه، اشعار و ادعیه حفظ می‌کردم و در مراسم‌ها مثل یادواره‌های شهدا و محافل ادبی و مناسبت‌ها می‌خواندم.

اکنون هم هدفم از کتاب‌خوانی یادگرفتن مطالب بیشتر و الگو گرفتن از کارهای خوب دیگران و همچنین بالا بردن سطح سوادم و اطرافیانم به‌خصوص هم سن و سال‌های خودم است.

وقتی پول‌توجیبی خرج ترویج کتاب‌خوانی می‌شود

-اقدام اخیر شما در پارک الغدیر گنبدکاووس چه بود؟

هم‌زمان با ایام برپایی هفته کتاب سی و یکم، تصمیم گرفتم با همراهی و همکاری پدرم به‌عنوان عضوی از گروه کتاب‌خوانی دختران حاج قاسم انجمن دوستداران کتاب مهر گنبدکاووس به کودکان حاضر در این پارک کتاب اهدا کنم.

البته من همه‌ساله با پول‌توجیبی خودم اقدام به خرید و هدیه کتاب به هم سن و سالانم می‌کنم و با آن‌ها درباره نقش کتاب و فواید کتاب‌خوانی در زندگی صحبت می‌کنم.

-گروه کتاب‌خوانی دختران حاج قاسم تشکلی مردمی است که همیشه و در طول سال توجه ویژه‌ای به کتاب و کتاب‌خوانی دارد؛ از اقدام‌های اخیر بگویید.

در حال حاضر با دوستانی هم سن خودم در انجمن دوستداران کتاب مهر گنبدکاووس و موسسه مردم‌نهاد کتاب‌خوانان نواندیش جرجان در قالب گروه دختران حاج قاسم گرد هم جمع می‌شویم و به کتاب‌خوانی، شعرخوانی، نقاشی و دیگر فعالیت‌های فرهنگی و هنری مشغولیم.

خادمی فرهنگی در موکب‌های اربعین حسینی، شعرخوانی در راستای حمایت از کودکان فلسطین در زنگ حمایت از کودکان غزه در مدرسه و دیگر مناسبت‌ها، حضور در پیاده‌روی اربعین و فعالیت مستمر هفتگی در حوزه کتاب‌خوانی ازجمله رویدادهایی است که حضورداشته‌ام و نیز در کنار دیگر اعضای انجمن دوستداران کتاب مهر گنبدکاووس و دختران حاج قاسم در نقاط مختلف خصوصاً تکیه هنرمندان کوچک سرای محله سیدآباد گنبدکاووس همواره پای‌کار و در میدان برای فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی هستیم.

-سخن پایانی و برنامه در دست اقدام زهرا سادات کریمیان چیست؟

گروه کتاب‌خوانی دختران حاج قاسم همیشه در میدان عمل برای توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی حضور دارد و امیدوارم در ادامه با حمایت‌های مستمر مسئولان و حامیان رویدادهای کتاب محور بتوانیم قدم‌های محکم‌تری را برای نهادینه کردن فرهنگ انسان‌ساز کتاب و کتاب‌خوانی برداریم.

در حال حاضر هم بر اساس ماجرای واقعی دندان‌دردی که برای خودم پیش آمد، داستانی را نوشتم که به‌زودی در کتابی با عنوان «مسواک» روانه بازار نشر خواهد شد.

وقتی پول‌توجیبی خرج ترویج کتاب‌خوانی می‌شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها