شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵
تغییر الگوی مصرف کاغذ چاپ و تحریر از زمان کرونا

مدیر سایت اطلاع‌رسانی صنایع سلولزی ایران معتقد است: با توجه به تغییرالگوی مصرف کاغذ چاپ و تحریر در زمان کرونا و بعد از آن، مصرف این کاغذ در دنیا هر روز کمتر و کمتر می‌شود، بسیاری از کارخانه‌های تولیدکننده کاغذ چاپ و تحریر در دنیا یا کارخانجات خود را تعطیل کرده‌اند یا تغییر کاربری به کاغذهای بسته‌بندی داده‌اند.

سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،- سیدامیر حسینی، مدیر سایت اطلاع‌رسانی صنایع سلولزی ایران: تولید کاغذ چاپ و تحریر همیشه در کشور ما با اما و اگر همراه بوده است، واردکنندگان معتقد بودند کیفیت کاغذ ایرانی بسیار پایین است و نمی‌شود از آن‌ها در صنعت چاپ و نشر استفاده کرد. حتی وزارت آموزش و پرورش به استفاده از این کاغذها برای کتاب‌های درسی که عمر آن‌ها، حداکثر ۹ ماه بود حاضر نمی‌شد.


در دولت سیزدهم اما قضیه رنگ و بوی دیگری گرفت و دولت از کارخانجات تولیدکننده کاغذ چاپ و تحریر حمایت و شعار خودکفایی در کاغذ چاپ را مطرح کرد، در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم حداکثر تولید این کاغذ حدود ۵ هزار تن بود اما در سال جدید این رقم به ۸۰ هزار تن رسیده است.


البته هنوز اختلاف بر سر آمار مصرف کاغذ چاپ و تحریر در داخل کشور وجود دارد، در این زمینه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام می‌کند که مصرف کاغذ برای نشر حدود ۸۰ هزار تن است و بعضی‌ها معتقدند این رقم حدود ۱۵۰ هزار تن است و حتی خیلی از وارد کنندگان هم این رقم را ۳۵۰ هزار تن می‌دانند، اما آمار واقعی کدام است؟


ما تا قبل از همه‌گیری ویروس کرونا سالیانه حدود ۳۵۰ هزار تن واردات انواع کاغذ چاپ و تحریر داشتیم و براساس این آمار، واردکنندگان معتقد به نیاز کشور به این رقم هستند. البته شاید هم همه درست می‌گویند؛ ما برای کتاب‌های درسی مدارس و دفترچه مدارس حدود ۸۰ هزار تن نیاز داریم و این نیاز را استراتژی می‌گوییم و وزارت ارشاد معتقد به آن است.

در این زمینه نیاز استراتژی به اضافه کتاب‌های غیردرسی و کتاب‌های کمک‌آموزشی حدوداً به ۱۵۰ هزار تن کاغذ نیاز داریم که خیلی‌ها این رقم را ملاک نیاز کشور می‌دانند. نگاهی به آمار نشان می‌دهد برای تولید کاغذ A4 حدود ۷۰ هزار تن، بسته‌بندی ۲۰ هزار تن، اوراق اداری و تبلیغاتی ۶۰ هزار تن، تولید مقوای بهداشتی ۱۰ هزار تن، سررسید و دفترچه‌های فانتزی ۳۰ هزار تن نیاز داریم. اگر همه این موارد را هم حساب کنیم نیاز به همان ۳۵۰ هزارتنی خواهد رسید که واردکنندگان به آن معتقد هستند.

با توجه به تغییرالگوی مصرف کاغذ چاپ و تحریر در زمان کرونا و بعد از آن مصرف این کاغذ در دنیا هر روز کمتر و کمتر می‌شود، بسیاری از کارخانه‌های تولیدکننده کاغذ چاپ و تحریر در دنیا یا کارخانجات خود را تعطیل کرده‌اند یا تغییر کاربری به کاغذهای بسته‌بندی داده‌اند.
 

در ادامه آمار واردات هفت ماهه امسال در حوزه کاغذ چاپ و تحریر بررسی می‌کنیم، در این گزارش، ابتدا واردات به‌صورت ماهانه و سپس کشورهای صادرکننده و در آخر قیمت براساس کشور صادرکننده

بررسی شده است؛

واردات ماهانه کاعذ چاپ و تحریر:

فروردین: ۱۲ هزار و ۷۷۶ تن

اردیبهشت: ۱۵ هزار و ۳۱۳ تن

خرداد: ۱۸ هزار و ۷۸۲ تن

تیر: ۲۲ هزار و ۴۴۵ تن

مرداد: ۲۵ هزار و ۱۸۵ تن

شهریور: ۲۲ هزار و ۵۶۷ تن

مهر: ۲۵ هزار و ۴۸ تن

جمع واردات هفت ماهه اول سال: ۱۴۲ هزار و ۱۱۸ تن بوده است.

اما این مقدار کاغذ از چه کشورهایی وارد شده است؛

امارات متحده عربی: ۸۷ هزار و ۵۴۴ تن

چین: ۳۲ هزار و ۸۴۸ تن

هند: یک هزار و ۷۲۰ تن

اندونزی: ۹ هزار و ۲۷۴ تن

ترکیه: ۲۸۵ تن

هنگ گنگ: ۴ هزار و ۷۵۶ تن

تایوان: ۳ هزار و ۷۲۵ تن

اتریش: یک هزار و ۹۶۶ تن

جمع واردات هفت‌ماهه اول سال ۱۴۰۱، حدود ۱۰۹ هزار تن و ۸۲۳ تن بود، اگر بخواهیم این اعداد را با مدت مشابه سال قبل مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که امسال حدود ۳۳ هزار تن بیشتر کاغذ وارد کرده‌ایم.

در پایان باید گفت با راه‌اندازی کارخانه‌های جدید و بازسازی کارخانه‌های قدیمی همچنین اقدامات انجام شده، می‌توانیم نیاز کامل کشور به کاغذ چاپ و تحریر را تامین کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها