چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۱
کتاب «باد ما را خواهد برد» رونمایی شد

آذربایجان شرقی- رونمایی از کتاب «باد ما را خواهد برد» در غرفه سرای اهل قلم سالن پروین اعتصامی نمایشگاه بین المللی تبریز با حضور جمعی از نویسندگان و دوستداران ادبیات فارسی انجام شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در تبریز، اعظم فرخزاد، نویسنده کتاب «باد ما را با خود خواهد برد» در مراسم رونمایی از کتاب در حاشیه نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز اظهار داشت: این کتاب با توصیه و حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به رشته تحریر درآمده است.

وی ادامه داد: هدف از نگارش این کتاب به تصویر کشیدن آسیب های فرهنگی نسل جوانی است که در فضای مجازی غرق شده‌اند.

نویسنده با اشاره به اینکه درون مایه اصلی کتاب دربرگیرنده ناهنجاری های ریشه ای جامعه است، گفت: اگر همه ارگان های جامعه نظارت کافی نداشته باشند و همه چیز افسارگسیخته باشد، باد مارا هم خواهد برد.

وی ادامه داد: با موضاعات مختلف روند رمان را پیش بردیم تا از حوصله جوان خارج نشوند و رمان حالت پندگونه نداشته باشد.

نویسنده در مورد شیوه جدید برگزاری این نمایشگاه گفت: تحریمی که توسط ناشران قدرتمندصورت گرفت به این دلیل است که سهمیه کلان کاغذ را می‌گیرند و در نمایشگاه هم شرکت نمی کنند چون برایشان سودآور نیست.

فرخزاد گفت: وجود رمان‌های کم کیفیت و بی محتوای ایرانی در بازار دلیل روی آوردن جوانان به رمان های خارجی است و این امر باعث دیده نشدن رمان های قوی ایرانی می‌شود.

وی ادامه داد: تعدد کتاب اهمیت چندانی ندارد زیرا کیفیت و محتوای کتاب، نویسنده را در ذهن مخاطب زنده می کند یا ازبین می‌برد.

هدف از نقد سرکوب اثر نیست

مدیر آژانس ادبی سلجوق هم با اشاره به اینکه هدف از نقد، سرکوب اثر نیست، ادامه داد: با توجه به اینکه موضوع کتاب آسیب های اجتماعی جامعه کنونی کشور است با این دید باید به نقد کتاب پرداخت.

جوادپور اظهار کرد: درک کتاب باید فرامرزی باشد و اگر یک کتاب پتانسیل حضور در سایر کشورها را دارد، باید نقد بین المللی شود.

وی عنوان کرد: دلیل اینکه ایران دچار تهاجم فرهنگی شده، وجود چند صد شبکه تلویزیونی و رادیو غربی است که مستقیم و غیرمستقیم علیه فرهنگ ایرانی تبلیغات انجام می‌دهند.

جواد پور ادامه داد: اگر جوان ایرانی تفکر فرامرزی داشته باشد می‌تواند با دید دیگری به ایران نگاه کند و فرهنگ ایرانی را به عنوان فرهنگ غنی انتخاب خواهد کرد.

جواد پور گفت: برای مقابله با تهاجم فرهنگی علاوه بر کتب مختلف باید بنیادهایی هم در جهت کاهش این تهاجم ایجاد شود زیرا مشکلات جوانان فقط با سیستم کتابسازی قابل حل نیست.

وی گفت: کتاب های خانم فرخزاد همیشه درون مایه مسائل اجتماعی را داراست و ناهنجاری های جامعه را به شیوه خوب و قابل فهم در رمان خود نشان می دهد.

موضوع شناسی؛ ویژگی کتاب «باد ما را خواهد برد»

حسن گلی، معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این مراسم در مورد این رمان گفت: یکی از ویژگی های برجسته نویسنده موضوع شناسی و دغدغه مندی ایشان است.

وی ادامه داد: شناخت مشکل و خلا جامعه توسط نویسنده باعث می‌شود قلمش را در تعالی جامعه به کار برده و در مسیر رفع آن چالش قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها