شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹
نوشتن برای رده سنی نوجوان سخت و دشوار است

همدان _ یک نویسنده ادبیات کودک و نوجوان گفت: نوشتن برای نوجوانان سخت و دشوار است و نیاز به ممارست و تمرین بسیاری دارد.

مونا اسکندری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، ضمن گرامیداشت هفته بسیج دانش‌آموزی با بیان اینکه بنده بیشترین جوایزی که کسب کردم در حیطه داستان کودک و نوجوان بود اظهار کرد: حدود ۱۲ سال عضو هیأت تحریریه نشریات کودک و نوجوان بودم ولی بیشترین کارم در زمینه نوجوان بوده است.

وی در خصوص اینکه چرا برای نوجوانان می‌نویسد، خاطرنشان کرد: همیشه آرزوی من این بود که برای مخاطب اصلی خودم کار کنم و دلچسب‌تر این بود که رمان بنویسم چون زمینه اصلی فعالیت و علاقمندی من رمان بود.

این نویسنده همدانی ادامه داد: همانطور که می‌دانید نوشتن برای مخاطب نوجوان سخت است زیرا این قشر نه کودک و نه بزرگسال است؛ هرچند درک دنیای نوجوانان به لحاظ فاصله زمانی که وجود دارد برای نویسنده سخت و دشوار شده است.

وی با تاکید بر اینکه نوشتن برای نوجوانان و خلق اثر سخت‌تر است خاطرنشان کرد: در حیطه نوجوانی ما با مخاطبانی مواجه هستیم که ضمن اینکه اختلاف سنی مانع درک آنها می‌شود، دنیای نوجوانان با عصر ما متفاوت است و آنها بسیار باهوش‌تر، ریزبین‌تر و سخت‌پسندتر هستند.

اسکندری بیان کرد: در نوشتن برای نوجوانان ما به سختی می‌توانیم آنها را پای آثارمان بنشانیم و برای اینکه بتوانیم آنها را جذب کنیم باید خیلی ممارست و تمرین داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه سختی کار نوجوان باعث می‌شود که اعتماد به نفس نویسنده برای خلق اثر برای نوجوانان کمتر شود یادآور شد: اگر کارهایی که بیرون می‌آید خیلی برای نوجوانان جذاب نباشد، نوجوانان که این روزها رمان زیاد می‌خوانند، ناشران ما تمرکز خاص خود را روی رمان نوجوانان بگذارند.

نویسنده کودک و نوجوان ادامه داد: بنده با اینکه سبقه خوبی در ادبیات نوجوان داشتم و مدتی هم مربی کانون پرورش فکری بودم، سعی می‌کردم ساعات بیشتری را با نوجوانان بگذرانم اما با این وجود برای نوشتن رمان «بهشت کبوتر می‌خواهد» خیلی تردید داشتم اما استعانت از شهدای نوجوان گرفتم.

وی تصریح کرد: در نوشتن آن رمان دعوت دانشگاه فنی و حرفه‌ای مرا ترغیب کرد که برای نوجوانان کتابی را بنویسم هرچند در نحوه کارکرد و انتخاب موضوع مختار بودم که دیدم اقبال دوستان نوجوان من به رمان زیاد است و این رمان را در حوزه دفاع مقدس در دست گرفتم.

اسکندری یادآور شد: با توجه به اینکه می‌توان برای نوجوانان سوژه‌های بکر و متفاوتی را انتخاب کرد، من شخصیت دو شهید نوجوان اسماعیل اکبری و جلیل شریفی و دوستان دیگر آنها در مدرسه علویان را انتخاب کردم.

وی خاطرنشان کرد: در این رمان با برداشتی آزاد از روحیات و رفتار این دو شهید و کسب خاطرات همرزمان شهدا و دانش‌آموزان دبیرستان علویان کار کردم.

اسکندری با بیان اینکه برای نوشتن این رمان با بازدید از دبیرستان علویان کلیتی دستم آمد اما همچنان در کلیت طرح تردید داشتم گفت: بیش از ۵ بار رمان را تا صفحه ۸۰ جلو بردم و حتی دادم دوستانی آن را بخوانند ولی به نظرم دلچسب نبود تا اینکه در کلاس آموزشی دانشم را بروز کردم و رمان را به پایان رساندم.

وی با بیان اینکه با بازخوردی که از نوجوانان و مادران آنها گرفتم رمان «بهشت کبوتر می‌خواهد» خوب بود افزود: نوجوانان آینده جامعه ما را می‌سازند و اگر این روزها دارای نقصان در برخوردها و هنجارشکنی‌ها هستیم به خاطر کوتاهی ما برای این قشر است.

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان عنوان کرد: زمانی خانواده خود را مکلف می‌دانست که در مورد تربیت کودکان و نوجوانان خود دقت کند و تلاش کند اما در چند دهه اخیر ایجاد آموزش و پرورش با معلمان قوی باعث شد خانواده‌ها تمام اعتماد خود را به سبک آموزشی و پرورشی مدارس بدهند و خود را فارغ از این کار تربیتی بکنند.

وی تصریح کرد: سپردن همه کار تربیتی نوجوانان به مدرسه، باعث ایجاد یک خلا شد که این خلا را شاید خیلی از افراد برای رفع آن تلاش کنند که یکی از این قشر هنرمندان هستند.

اسکندری با تاکید بر اینکه هنرمندان با ارتباط با نوجوان می‌توانند، ذهنیت آنها را بسازند و باعث شکوفا شدن آن باشند گفت: نوجوان با این اقدامات می‌تواند تا حدودی از خطرات و بحران‌ها عبور کند و با قوت این دوره را تمام کرده و از نظام و کشورمان نیز صیانت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها