سه‌شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۹:۲۰
يوسفي‌مقدم: مردم را از فضاي فرهنگي نمايشگاه محروم نكنيم

رييس مركز فرهنگ و معارف قرآن كريم با تأكيد بر اين كه نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران نقش به‌سزايي در برقراي ارتباط ميان ناشران و رشد صنعت چاپ و نشر كشور دارد، گفت: پيش از تعيين مكاني ثابت براي اين نمايشگاه، نبايد مردم را از اين فضاي فرهنگي محروم ساخت. محمدصادق يوسفي‌مقدم، همچنين افزود:حيف است اين عرصه كه هر سال با توجه به دستاوردهاي دوره‌هاي پيشين پيشرفت مي‌كند، دچار وقفه و ركود شود./

حجت‌الاسلام والمسلمين محمدصادق يوسفي‌مقدم، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، به نقش نمايشگاه بين‌المللي كتاب در ارتباط ميان عناصر گوناگون نشر و رشد تأليفات در  كشور اشاره و اظهار كرد: بايد با قرار دادن مكاني ثابت براي اين فضاي فرهنگي، به ارتقا و توسعه فرهنگ كتاب‌ و كتابخواني كمك كرد.
 
وي از نمايشگاه بين‌المللي كتاب به عنوان ابزاري براي نمايش وحدت مسلمان ياد كرد و گفت: در اين نمايشگاه ناشراني از سوي ديگر كشورهاي اسلامي حضور مي‌يابند كه اين حضور موجبات تعاملات بيشتر و تعميق ارتباطات فرهنگي را فراهم مي‌سازد. برپايي چنين عرصه‌هايي همواره بايد به صورت مداوم و حتي به شكل استاني ادامه يابد.

رييس مركز فرهنگ و معارف قرآن كريم درباره پيشنهاد تعطيلي موقت نمايشگاه كتاب، تصريح كرد: اگر قرار است اين اقدام صورت گيرد، بهتر است ابتدا مكان بهتري را براي جايگزين كردن نمايشگاه در نظر بگيريم و تا زمان مهيا شدن مكاني براي برگزاري نمايشگاه بين‌المللي كتاب، از لطماتي كه ممكن است به اقشار فرهنگي وارد شود، جلوگيري كنيم، زيرا اين نمايشگاه عرصه‌اي براي رقابت و معياري براي فعاليت ناشران به شمار مي‌رود.

وي با تأكيد بر اهميت توجه‌ دادن مسوولان به اين موضوع، بيان كرد: حيف است اين عرصه كه هر سال با توجه به دستاوردهاي دوره‌هاي پيشين پيشرفت مي‌كند، دچار وقفه و ركود شود. ضرورت توسعه فرهنگ و نهادينه كردن آن در جامعه، ضرورت برپايي مداوم اين عرصه را بيش از پيش روشن مي‌سازد.

حجت‌الاسلام والمسلمين يوسفي‌مقدم، با بيان اين كه برگزاري اين نمايشگاه تأثير مستقيمي در ارتقاي صنعت چاپ و نشر كشور دارد، گفت: حتي تعطيلي موقت اين نمايشگاه كه نقطه عطفي براي تلاش و برنامه‌ريزي ناشران گوناگون به شمار مي‌رود، مردم را از دستاوردهاي فرهنگي آن محروم خواهد كرد.

وي با تأكيد بر اين كه تمامي تلاش جمهوري اسلامي ايران در راستاي رشد علمي و عمران و آباداني كشور براي اعتلاي فرهنگي مردم است، گفت: بايد از تصميمات و عواملي كه موجب ركود فرهنگي و معنوي مردم مي‌شوند، پرهيز كرد.

درپي پيشنهاد رييس اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران در نشريه صنعت نشر (تيرماه 1388) مبني بر تعطيلي موقت نمايشگاه كتاب تهران تا آماده سازي مكاني مناسب براي برگزاري نمايشگاه كتاب و رفع مشكلات موجود - كه به استناد اظهارات يكي از مسوولان سازمان آتش نشاني در زمان برگزاري بيست و دومين نمايشگاه تهران در ارديبهشت ماه 88 - ارايه شده، معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، تصميم دارد بررسي و ارزيابي اين پيشنهاد را در دستور كار خود قرار دهد.

اظهارات اين مقام مسوول در سازمان آتش نشاني، همان ايام و طي نامه‌هاي جداگانه‌اي، از سوي معاون امور فرهنگي وزير ارشاد، نادرست و غير مسوولانه خوانده شد.

گفتني است، يكي از دلايل انتقال نمايشگاه كتاب از محل دايمي نمايشگاه ها به مصلاي تهران، نبود امنيت كافي به دليل فرسودگي برخي از تجهيزات و تاسيسات موجود در آن بود. از جمله، هنگام برگزاري نمايشگاه مبل در سال 1384، سالن شماره 5 اين مكان به دليل فرسودگي تاسيسات، دچار آتش سوزي و از چرخه بهره برداري خارج شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط