دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۳
مودب: شعر دهه هشتاد، شعر اعتدال تكنيك و معناست

علي محمد مودب، شاعر، در بررسي شعر دهه 80، توجه شاعران اين دهه را به خود و مخاطبانشان معطوف مي‌داند و مي‌گويد: اين امر در ايجاد روندي متعادل ميان تكنيك و معنا موثر واقع شده و شعر را از دهه‌هاي پيشين متفاوت ساخته است.\

مودب در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره ويژگي شهر دهه 80 گفت: بارزترين ويژگي شعر دهه 80 بيش از توجه به تكنيك، فرم و مفهوم كه در دهه‌هاي پيش برجسته و مطرح بود، توجهي است كه شاعران اين دهه به خود و مخاطبان كرده‌اند.

وي با تاكيد بر ايجاد رويه‌اي معتدل ميان جريان‌هاي شعري دهه‌هاي پيش توسط شاعران و شعر دهه 80 ادامه داد: توجه شاعران اين دهه به خود و مخاطبانشان باعث شده رويه‌اي معتدل ميان جريان‌هاي شعري دهه‌هاي پيش شكل گيرد. رويه‌اي نه آن‌قدر معنا‌گرا كه فرم و تكنيك را از دست دهد و نه آن‌قدر تكنيك‌گرا كه معنا را از دست دهد.

اين شاعر به در نظر گرفتن انسان در شعرهاي دهه 80 اشاره كرد و افزود: زماني كه انسان و نيازهاي او كانون توجه قرار مي‌گيرد راه جديدي ميان غلبه بي حد و حصر معنا و تكنيك ايجاد و تعادل برقرار مي‌شود.

وي حركت‌هايي را كه در شعر دهه 80 آغاز شده مثبت ارزيابي كرد و يادآور شد: اين حركت‌ها در دهه‌هاي بعد نيز مي‌تواند موفق‌تر باشد و در ارتقاي جايگاه شعر موثر عمل كند.

مودب در پاسخ به اين پرسش كه چه شاعراني در اين دهه توانسته‌اند موفق عمل كنند توضيح داد: فاضل نظري به دلايل بسياري توانسته در اين دهه با اقبال خوب مخاطبان نيز مواجه شود. گروس عبدالملكيان نيز از شاعراني است كه در اين دهه خود را اثبات كرد. همچنين شاعران جواني چون ميلاد عرفان‌پور، پانته‌آ صفايي، مهدي جهاندار، علي داوودي و مهدي سيار در اين دهه افق‌هاي تازه‌اي را در شعر گشودند.

وي ادامه داد: شاعراني چون بيژن ارژن، عليرضا قزوه و سعيد بيابانكي نيز در اين دهه شعر خود را اعتلا بخشيدند. عملكرد اين شاعران و بسياري از افراد ديگر توانسته راه اعتدال بين تكنيك و معنا را بازتر كند. با اين روند مي‌توانيم اميدوار باشيم شعر به جايگاه واقعي خود دست يابد.

اين شاعر در پاسخ به پرسش كه ارزيابي‌اش از بحث نقد شعر در اين دهه چگونه بوده اظهار داشت: نقد شعر در مقايسه با خود شعر موفق نبوده. بخشي از اين امر به دليل مسائل اخلاقي است كه ما را پايبند يكسري تعارفات كرده و عينا اين ويژگي را به نقدهايمان نيز منتقل مي‌كنيم.

وي با تاكيد بر لزوم پرداختن به شعر معاصر در بحث نقد تاكيد كرد: تنها چند چهره شاخص در اين عرصه كارهاي ارزنده‌اي صورت داده‌اند؛ البته كارهاي اين افراد بيشتر در زمينه كليات نقد ادبي بوده است و به شاعران امروز نپرداخته‌اند. شايد تنها كتابي كه در اين زمينه منتشر شده «رصد صبح» نوشته محمد كاظم كاظمي است و به نقد و بررسي شعر 20 شاعر جوان امروز پرداخته است.

مودب از ديگر كتاب‌هاي موجود در زمينه نقد ادبي به عنوان آثاري ياد كرد كه تنها به شعر معاصر پس از نيما پرداخته‌اند و شعر شاعران امروز را ناديده گرفته‌اند.

وي كتاب‌هاي نقد شعر و كارهاي انجام شده در اين زمينه را به دليل پراكندگي آن‌ها شاخص ندانست.

اين شاعر در پايان درباره بحث‌هاي تئوريكي شعر دهه 80 اظهار داشت: در اين دهه بحث تئوريك و نظريه ويژه‌ تاثيرگذاري مطرح نشده؛ تنها فضاي تاثيرگذار در اين زمينه شعر ترجمه به ويژه شعر عرب و شعر تركيه بوده است كه شاعران را متاثر كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها