یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۴
نخبه‌پروری؛ هدف برگزاری جشنواره‌های ادبی

نخبه‌پروری در حوزه ادبیات و کشف استعدادها و پرورش آن‌ها در این حوزه و توجه به بهداشت روانی نوجوانان و جوانان از جمله اهداف کانون آفرینش‌های هنری حوزه هنری است که برای تحقق این امر، حوزه اقدام به برگزاری جشنوارهای ادبی با همین نگاه می‌کند.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در نشست مطبوعاتی هفتمین جشنواره شعر و داستان جوان که صبح امروز (یکشنبه ۲۱ تیر) از ساعت ۱۰:۳۰ در سالن همایش‌های مرکز آفرینش‌های ادبی برگزار شد خسرو آقایاری مدیر ادبی مرکز آفرینش‌های ادبی در توضیح چگونگی برگزاری این جشنواره اظهار داشت: هفتمین دوره از این جشنواره با عنوان «مینودر»(باغ بهشت) که نام سابق استان قزوین بوده در سالن سینمای حوزه هنری استان قزوین از 27 تا 29 مرداد برگزار خواهد شد.

وی به دوره‌های پیشین این جشنواره اشاره کرد و گفت: اولین دوره از این جشنواره با عنوان «زیر آسمان الوند» در استان همدان برگزار شد و پس از آن جشنواره شعر و داستان به ترتیب با عنوان‌های «مهر مهربان» در استان یزد، «شاخه نبات» در استان فارس، «فلک‌الافلاک» در استان لرستان، « ستاره‌های کویر» در استان سمنان و «ساوالان» در استان اردبیل برگزار شد.

آقایاری در ادامه با تاکید بر قدمت پیشینه ادبی در حوزه هنری تصریح کرد: از لحاظ مخاطب اگر گروه‌های سنی در این حوزه تفکیک نشوند نمی‌توان برنامه آموزشی ادبی ویژه‌ای در این زمینه ترتیب داد؛ اما در کانون آفرینش حوزه هنری مخاطبان ادبی معین شده‌اند و از سن 14 تا 27 سال را در بر می‌گیرند که بدین ترتیب کار آموزشی مداوم را می‌توان برای نوجوانان و جوانان برنامه‌ریزی کرد.

وی درباره نحوه شکل‌گیری این جشنواره کشوری اظهار داشت: پس از شرکت هنرجویان در کارگاه‌های آموزشی ادبی متنوعی که در کانون آفرینش برگزار می‌شود، شرکت‌کنندگان به ترتیب با جشنواره فصل، جشنواره استانی، جشنواره منطقه‌ای آشنا و امکان شرکت در این جشنواره‌ها را پیدا می‌کنند و در نهایت امکان شرکت در جشنواره کشوری را به‌دست می‌آورند.

مدیر امور ادبی مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری به تمدید 10 روزه مهلت ارائه آثار اشاره کرد و افزود: با توجه به این تمدید مهلت ارسال آثار هنوز آمار دقیقی از تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره و تعداد شرکت کنندگان در دست نیست؛ البته در مقایسه با سال‌های پیش می‌توان پیش‌بینی کرد که حدود 2000 تا 2500 نفر همانند جشنواره‌های پیشین شرکت می‌کنند.

وی با تاکید بر آزاد بودن موضوع ارائه آثار یادآور شد: امسال زمان برگزاری این جشنواره مصادف با ماه شعبان و اعیاد شعبانیه است که بر همین اساس بخش ویژه در حوزه شعر با موضوع انتظار در نظر گرفته شده است.

آقایاری افزود: داوری این بخش به صورت مجزا انجام می‌شود و از آثار برگزیده در بخش آیینی تقدیر خواهد شد.

وی به برگزیدگان جشنواره که به صورت رتبه‌های مشترک اعلام می‌شوند اشاره کرد و اظهار داشت: این امر در راستای تلاش برگزار کنندگان جشنواره برای تقدیر از نفرات بیشتر صورت می‌گیرد؛ چراکه شرکت کنندگان در گروه سنی نوجوان و جوان هستند و تقدیر از تعداد نفرات بیش‌تر به تشویق این گروه سنی برای ادامه مسیر کمک شایانی می‌کند.

مدیر امور ادبی مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری درباره نوع جوایز گفت: به نفرات اول 3 سکه، نفرات دوم 2 سکه و نفرات سوم 1 سکه اهدا می‌شود و در بخش تقدیر، برگزیدگان جوایز نقدی دریافت خواهند کرد. از سوی دیگر آثار برگزیده همانند جشنواره‌های پیشین در کتابی منتشر خواهند شد.

وی به نحوه داوری و داوری حوزه شعر اشاره کرد و افزود: داوری در دو مرحله مقدماتی و حذف آثار ضعیف و پس از آن داوری آثار ساختارمند برای انتخاب نفرات برتر صورت می‌گیرد، داوری شعر نیز امسال با تفکیک حوزه شعری انجام می‌شود. آثار کلاسیک و سپید و نیمایی هر کدام توسط داوران اختصاصی آن حوزه داوری خواهند شد.

آقایاری در بخش دیگر از سخنانش با تاکید بر موج داستان مدرن و پست مدرن که جوانان را به خود علاقه‌مند کرده توضیح داد: این امر حوزه داستان را پرتنش و از سوی دیگر فعال کرده است؛ اما با نگاه آموزشی به این قضیه باید دقت داشت تا مخاطبان ادبیات در ابتدا با ادبیات کلاسیک و داستان کوتاه کلاسیک آشنا باشند و تجربه لازم را در این زمینه کسب کنند تا بتوانند به سراغ ادبیات مدرن و پست‌مدرن روند.

وی ادامه داد: در کارگاه‌های آموزشی کانون آفرینش‌های ادبی همیشه این نکته مد نظر بوده؛ اما از آنجایی که هنرجویان هیچگاه خود را ملزم به همراهی با کلاس‌ها نمی‌کنند و همیشه چند قدم جلوتر هستند، در جشنواره‌ها با آثاری در زمینه مدرن و پست مدرن روبرو هستیم که همیشه سعی شده این آثار با نگاه ویژه به تفاوت‌های ساختاری آن‌ها داوری شوند.

مدیر امور ادبی حوزه هنری به هدف حوزه هنری از برگزاری چنین جشنواره‌هایی اشاره کرد و توضیح داد: توجه به بهداشت روانی نوجوانان و جوانان و پس از آن نخبه‌پروری در حوزه شعر و داستان دو دیدگاه اصلی کانون آفرینش ادبی حوزه هنری است؛ بدین ترتیب در کانون افرادی تربیت می‌شوند که از خواندن شعر و داستان و لذت می‌برند و خوانندگان خوبی برای ادبیات هستند که همواره این امر را پیگیری می‌کنند. 

وی در پایان یادآور شد: در حوزه ادبی برنامه‌های عمومی در فرهنگسراها و مراکز فرهنگی برگزار می‌شود که بیش‌تر شامل برگزاری مسابقه‌ها و جشنواره‌ها در این حوزه هستند؛ اما کانون آفرینش هنری با داشتن برنامه‌ای هدفمند ساختار این جشنواره و نحوه برگزاری آن را در چارچوب اهداف کلی کانون قرار داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط