جمعه ۵ تیر ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۵
جشن اتمام طرح ديجيتال‌سازي نسخ خطی در كتابخانه مجلس

كتابخانه مجلس شوراي اسلامي همزمان با ولادت با سعادت اميرالمومنين امام علي(ع)، جشن پايان يافتن طرح ديجيتال‌سازي 25 هزار نسخه خطی خود را در كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي برگزار مي‌كند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي و امور بين‌الملل كتابخانه‌ مجلس شوراي اسلامي، این مراسم با حضور حجت الاسلام رسول جعفریان، ريیس کتابخانه‌ مجلس و جمعی از متخصصان این پروژه در کتابخانه‌ ايران‌شناسي مجلس(كتابخانه‌ مجلس سناي سابق) برپا می‌شود.

پروژه تصویربرداری 25 هزار نسخه‌ خطی ظرف مدت هشت ماه در طرحي ضربتي از سوي كارمندان کتابخانه صورت گرفت. در طول این مدت متخصصان و كارشناسان کتابخانه به صورت شبانه روزی در سه شیفت کاری در تصویربرداری این نسخ فعالیت کردند.

اجرای این پروژه که با خریداری دستگاه‌های تصویربرداری مجهز انجام گرفت، یکی از افتخارات بزرگ کتابخانه مجلس در سال گذشته به شمار مي‌رود.

پيش از اين اقدام، تصویربرداری از نسخه‌های خطی به صورت میکروفیلم و بعدها به صورت تصویربرداری سیاه و سفید انجام مي‌شد، اما این تصویربرداری‌ها که عمدتا به درخواست مراجعه‌کنندگان بود، فرآیند طولانی را طی می‌کرد. در حال حاضر کتابخانه‌ مجلس با هدف اطلاع‌رسانی و ارايه‌ خدمات سریع و آسان به مراجعه‌کنند‌گان، تصاوير ديجيتالي تمامي نسخ خطی را به صورت تمام رنگی و قابليت چاپ مطلوب در مدت هشت ماه به پایان رسانده است. اين تصاوير با قالب jpg و با رزولوشن 300 دي. پي. آي تهيه شده‌اند. 

در اجرای این پروژه حدود 40 کارشناس کتابخانه‌ مجلس همکاری داشتند و تصویربرداری از نسخه‌ها به ‌گونه‌ای انجام شد که به نسخه‌ها آسیبی وارد نشود.

جشن پايان يافتن طرح ديجيتال‌سازي نسخه خطی کتابخانه‌ مجلس شورای اسلامی ساعت 12 روز سه شنبه، 16 تیرماه در کتابخانه ايران‌شناسي اين مركز برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط