شنبه ۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۹
«پارسه، تخت‌جمشيد» از مجموعه ايران، سرزمين تابناك

«پارسه، تخت جمشيد» دومين مجموعه از ايران سرزمين تابناك، با تصاويري از آثار و بناهاي كهن و باستاني پارسه و تخت جمشيد منتشر شد.\

رعنا خزاعي، مترجم، درباره اين كتاب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، «پارسه، تخت جمشيد» جلد دوم از مجموعه ايران سرزمين تابناك است كه به معرفي مجموعه ميراث جهاني پارسه مي‌پردازد و در آن آرامگاه اردشير سوم، آرامگاه اردشير دوم، فروهر نماد بالدار و... مورد بررسي قرار گرفته است.

وي افزود: در اين مجموعه كوشش مي‌شود با معرفي كامل بناها و كاخ‌هاي اين مجموعه بي‌همتا، راهنمايي جامع براي علاقه‌مندان و دوستاران تاريخ و هويت بوجود بياوريم و با مشاهده اين آثار باستاني قدر آثار تاريخي و فرهنگي و همچنين مفاخر و دانشمندان خود را بدانيم تا مورد تاراج كشورهاي ديگر قرار نگيرد.

مترجم كتاب‌هاي كودكان و نوجوانان به مجموعه پارسه اشاره كرد و گفت: بدون شك مجموعه پارسه از بي‌نظير‌ترين و باشكوه‌ترين بناهاي دوره باستاني است كه از لحاظ ساختار با رعايت تمام جنبه‌هاي والاي انساني، استحكام و صلابتي خاص محسوب مي‌شود و درخور ابرقدرت جهان باستان يعني پارس بوده است.

وي به تخت جمشيد اشاره كرد و گفت: تخت جمشيد نام امروزي پارسه (نزديكي مرودشت) است. پارسه در زبان پارسي باستان به‌شمار مي‌رود و يونانيان آن را پرسپوليس خوانده‌اند. اين بنا را تخت جمشيد يا قصر شاهي جمشيد پادشاه اسطوره‌اي ايران مي‌نامند كه در شاهنامه فردوسي نيز آمده است.

خزاعي همچنين به ساخت بناهاي باشكوه تخت جمشيد اشاره كرد و گفت: در ساخت بناهاي باشكوه تخت جمشيد تمامي هنرمندان، اساتيد، كارگران مرد و زن داراي احترام و حقوق بودند و حتي براي نگهداري فرزندان زنان شاغل مهدكودك وجود داشت. مكاني كه قانون جهان باستان در آنجا وضع مي‌شد اينك در كمال بي‌انصافي جايي در ميان عجايب هفتگانه قديم و جديد ندارد!

اين مترجم به امپراتوري هخامنشي اشاره كرد و گفت: بخشي از كتاب به امپراتوري هخامنشي اختصاص دارد كه توسط كوروش تأسيس شد و بعد از او به فرزندش كمبوجيه رسيد. وي پس از فتح مصر و هفت سال سلطنت با مرگي مشكوك از دنيا رفت و نوبت به داماد كوروش يعني داريوش رسيد. مديريت و سازماندهي داريوش و پس از آن خشايارشا فاتح بزرگ يونان گستردگي امپراتوري هخامنشي را به بزرگ‌ترين قلمرو امپراتوري جهان تا امروز تبديل كرد.

صفه پارسه، پلكان ورودي، دروازه ملل، تالار انتظار، كاخ آپادانا، كاخ تچر، كاخ هديش، كاخ ملكه، كاخ سه دروزاه، خزانه، كاخ صد ستون، دروزاه ناتمام، آرامگاه اردشير سوم، آرامگاه اردشير دوم، خيابان سپاهيان، فروهر نماد بالدار، موزه پارسي، آرامگاه ناتمام داريوش سوم و كاخ‌هاي متفرقه از جمله تصاوير تاريخي اين كتاب است.

چاپ نخست «پارسه، تخت‌جمشيد» به كوشش فرشاد ابريشمي در 72 صفحه با شمارگان 5000 نسخه و بهاي 3 هزار و 500 تومان به كوشش انتشارات ابريشمي‌فر منتشر شده و در اختيار گردشگران داخلي و خارجي و علاقه‌مندان قرار دارد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط