چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۰
معين با دانايان كهن ايران زمين در پيوند است

مير جلال‌الدين كزازي، استاد ادبیات کهن فارسی: يكی از برجسته‌ترين ويژگي‌ها در روانشاد دكتر محمد معين كه او را با دانايان كهن ايران زمين پيوند مي‌دهد، همه سويگي اوست در دانش و پژوهش./

 خبرگزاری كتاب ايران (ايبنا) - امروز، پنجشنبه ۹ اردیبهشت، سالروز تولد محمد معین است. میرجلال‌الدین کزازی به همین مناسبت یادداشت شفاهی زیر را برای انتشار در اختیار ایبنا گذاشته است. 


میرجلال‌الدین کزازی، استاد ادبیات کهن فارسی: روانشاد معين در زمينه‌هاي گوناگون از ادب و فرهنگ ايران به شايستگي پژوهيده است و كتاب‌هایی ارزشمند به يادگار نهاده است. 

براي نمونه فرهنگي كه او پديد آورده است يكي از آبشخورهای بسيار شناخته، در يافتن معناي واژگان است. اين فرهنگ كه «فرهنگ فارسی» نام دارد، بيشتر با نام «فرهنگ معين» آوازه يافته. 

روانشاد دكتر معين از ديگر سو، پژوهش‌هایی در زمينه‌هاي زبان‌شناسی و دستور زبان فارسي انجام داده است. گذشته از آن كتاب‌هايي درباره شاهكارهاي ادب پارسي نوشته است؛ مانند كتاب «حافظ شيرين‌سخن». 

همچنين آن استاد روانشاد به فرهنگ و ادب باستاني ايران پرداخته است و كتابي ارزشمند در اين زمينه نوشته كه در روزگار خود بي‌همتا شمرده شده است: «مزديسنا و ادب پارسی». 

روانشاد معين طبع شعر هم داشته است و يكي از داستان هاي ايران را كه داستان «تاروت و ماروت» است در پيوسته‌ است. از سويي ديگر او با زبان‌هاي اروپايي به ويژه فرانسوي آشنايي داشت و پاره‌اي از كتاب‌هاي ارزنده كه ايران‌شناسان در زمينه تاريخ و فرهنگ ايران نوشته‌اند را به فارسي برگردانده است. 

بر پايه آنچه گفته شد آشكار مي‌شود كه او در زمينه‌هاي گوناگون پژوهيده است و آثاري ارزشمند فراپيش خواستاران نهاده است.
آرزو دارم روان آن بزرگ‌مرد در مينوي برين شادمان و بلندپايه باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها