یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۳
«پارسيان»، روايتگر شكوفايي فرهنگ و امپراتوري ايران

«پارسيان» چهارمين عنوان از مجموعه كتاب‌هاي «تمدن‌هاي گمشده» اثر «جيمز بارتر» و با ترجمه «مهدي حقيقت‌خواه» با هدف آشنا كردن تاريخ‌نگاران و علاقه‌مندان به تاريخ و تمدن ايران باستان و جهان به پيشخوان كتاب‌فروشي‌ها راه يافت.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، مردم ايران در سال 550 پيش از ميلاد از گمنامي در‌آمدند و امپراتوري بزرگي به‌وجود آوردند. تنها در ظرف دو دهه، سپاه بسيار منضبط ايران زير فرمان كوروش‌ هخامنشي از جايي كه امروز جنوب غربي ايران است به پيشروي پرداخت تا پادشاهي‌اي را پديد آورد كه تمام پادشاهي‌هاي ديگري را كه پيش از آن سربرآورده بودند كوچك جلوه دهد و تنها در ظرف دو دهه ديگر، داريوش دوم مرزهاي ايران را وسعت داد تا يك امپراتوري پديد آورد كه وسعت آن 2/6 ميليون كيلومتر مربع بود، كه امروزه بخش عمده آن را خاورميانه مي‌نامند. 

اما در گذشته بزرگي ايران باستان تنها با وسعت آن ارزيابي نمي‌شد. شاهان قلمرو خود را باشكوه و عظمت نگه مي‌داشتند، كلان‌شهرهايي را مي‌ساختند كه به لحاظ استراتژيكي در سرتاسر امپراتوري واقع شده بودند. كاخ‌هاي باشكوهي بنا مي‌كردند كه خانواده‌هاي اشرافي را در خود جاي مي‌دادند و پرستشگاه‌هايي به احترام خداي ايرانيان برپا مي‌داشتند كه «اهورامزدا»، به معناي «آن كه بر همه چيز آگاه است» نام داشت.

برخي از معماران ايراني بناهايي مي‌ساختند كه از نظر اندازه و شكوه بر بسياري از بناهايي كه بعدها يونانيان و روميان ساختند برتري داشت و از نظر زيور و آرايه‌هاي شخصي، شاهان ايراني به زرگران و ديگر صنعتگران فرمان ساخت جواهرات و كارهاي هنر‌ي را مي‌دادند كه از همان ظرافتي برخوردار بودند كه توليدات صنعتگران ديگر تمدن‌هاي باستاني دارا بودند. 

مجموعه تمدن‌هاي گمشده خواننده و مخاطب را با تاريخ، دستاورد‌ها، زندگي روزانه و اهميت تمدن‌هاي باستاني آشنا مي‌كند، تمدن‌هايي كه تا كنون نامي از آن‌ها كم‌تر شنيده‌ايم. اين مجموعه از يافته‌هاي باستان‌شناختي و روش‌هاي به كار رفته براي گردآوري اين آگا‌هي‌ها مي‌گويد.

اين مجموعه از خود مردم باستان و نيز از تاريخ‌نگاران، باستان‌شناسان و ديگر كارشناسان پسين در تأييد متن و روح بخشيدن به آن نقل قول مي‌آورد و به خواننده كمك مي‌كند تا دريابد تمدني كه مدت‌ها پيش از بين رفته چگونه در پرتو دانش روز بار ديگر در برابر چشمان شيفته نسل امروز متجلي مي‌شود و رازهايش را آشكار مي‌سازد.

«نخستين امپراتوري بزرگ جهان»، «ايران پيش از امپراتوري»، «پيشوايان امپراتوري هخامنشي»، «نبوغ در كشورداري»، «زندگي روزانه در امپراتوري هخامنشي»، «ماشين جنگي هخامنشيان»، «فروپاشي و شكست» و «ميراث ارزشمند و مشترك» از جمله بخش‌هاي اين كتاب تاريخي است.

يادداشت‌ها، گاهشمار، براي مطالعه بيشتر، عمده منابع مورد استفاده، ديگر منابع مورد استفاده و نمايه پايان‌بخش كتاب «روميان باستان» سومين مجموعه از تمدن‌هاي گمشده است.

«بازمانده‌هاي پلكان و ستون‌هاي كاخ داريوش در تخت جمشيد»، «شكوه و عظمت شهر باستاني نينوا»، «الواح گلي»، «خط ميخي كهن»، «كوروش هخامنشي»، «نقاشي شاه كياكسار دوم»، «لوح سنگي قوانين حمورابي»، «كمبوجيه سوار بر اسب»، «مجسمه هرودوت»، «سكه طلا تصوير داريوش شاه»، «نقش برجسته‌هاي تخت‌جمشيد»، «كعبه زرتشت»، «سپاهيان اردشير دوم» و... از جمله تصاوير اين كتاب است.

چاپ نخست «پارسيان» چهارمين مجموعه از تمدن‌هاي گمشده در 140 صفحه با شمارگان 3000 نسخه و بهاي 3هزار و 800 تومان به كوشش انتشارات ققنوس منتشر شده و در دسترس تاريخ‌پژوهان ايران و جهان قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط