سه‌شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۸
«کتاب در راه مدرسه» روایتی از تلاش برای علم‌آموزی حتی در زیر برف و کولاک

اردبیل- نویسنده کتاب «در راه مدرسه» گفت: این کتاب تلاش انسان‌هایی برای علم‌آموزی حتی در زیر برف و کولاک و حادثه تلخ دانش‌آموزان روستای آرپاچایی از توابع شهرستان کوثر را روایت و بازخوانی کرده است.

زعفر احدزاده نویسنده کتاب «در راه مدرسه» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در اردبیل، اظهار کرد: این کتاب روایتِ حادثه ۱۹ اسفند سال 1370 برای معلمان و دانش آموزانِ روستای آرپاچایی در شهرستان کوثر است که هیچ وقت از ذهن اهالی و خانواده‌هایشان نمی‌رود.

وی در خصوص مستندنگاری حادثه روستای آرپاچایی در قالب کتاب بیان کرد: این کتاب در سه فصل پیشینه شناسی، آرپاچایی و در راه مدرسه تدوین شده که سرنوشت تلخ دو معلم دلسوز این روستا یعنی « محمد شاه محمدزاده» و «علیرضا رشیدی» به همراه دانش آموزان مدرسه «عدالت شکری»، «ملک میرقریشی»، «یعسوب اسکندری» و «شاپور اکبرزاده» که برای کمک به معلمان شان رفته بودند به قلم آوزده است.

وی با اشاره به اینکه معلمان اهل شهرستان سراب بودند، عنوان کرد: دانش آموزان یاد شده تا جاده اصلی اردبیل ـ خلخال و قهوه‌خانه کنار جاده روستای خلفلو می آیند تا معلمان، وسایل و تغذیه دانش آموزان مدرسه را با اسب‌هایی که با خود آورده بودند انتقال دهند.

نویسنده کتاب ادامه داد: مسافران در راه مدرسه در مسیر بازگشت، ساعت ۳ بعد از ظهر به روستای بنماران از توابع شهرستان کوثر می رسند و بعد از یک ساعت استراحت و صرف ناهار در مدرسه آن روستا دوباره به سمت روستای خود راه می افتند.

احد زاده افزود: زمستان بود و هوا به شدت مه آلود، رفته رفته کولاک و بارش برف شدت می‌گیرد. به دلیل امتحانات ثلث دوم معلم و دانش آموزان باید همان روز به روستا می رسیدند، مسیر را ادامه می دهند و به کوه‌های بین دو روستای بنماران و آرپاچایی می رسند، سرسختی سرما و برف شدید و هوای رو به تاریکی سبب می شود معلم جوان و چهار دانش آموز راه روستا را گم کنند.

وی اضافه کرد: اهالی روستا هم که نگران دیر کردن مسافران و فرزندان شان بودند بارها تا قسمتی از مسیر برای پیدا کردن آنان می روند اما بارش برف سنگین و کولاک شدید اجازه پیشروی بیشتر را نمی‌دهد مجبور می شوند تا نزدیکی صبح و آرام گرفتن نسبی هوا صبر کنند تا جگر گوشه ها و معلمان شان را به خانه و آبادی و مدرسه برگردانند.

نویسنده کتاب در راه مدرسه گفت: طبق گفته های شاپور اکبرزاده روای حادثه، تنها بازمانده از شش مسافر راه مدرسه به محض آرام شدن بارش برف و کولاک، نزدیک صبح تعدادی از اهالی با اسب های شان راهی کوهستان روستای بنماران می شوند، به دلیل برف زیاد، به سختی راه را طی می کنند تا اینکه کفش یکی از دانش آموزان را روی سنگی پوشیده از برف می بینند و همین نشانه را در پیش گرفته و حرکت می کنند، اما وقتی می رسند در کمال ناباوری با پیکرهای بی جان و یا در حال مرگ مسافران راه مدرسه مواجه می شوند.

وی افزود: کتاب در راه مدرسه در 144 صفحه توسط انتشارات نیکان امروز تهیه و به چاپ رسیده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی ناصری گیلانده IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    با سلام خدمت استاد محترم جناب آقای احدزاده من درهمان سال ۱۳۷۰درروستای وچین معلم بودم ازهمان دوران محنت بغض دلم می فشارد آرزوی چنین نوشته ای داشتیم تا یاد عزیز ان جاوید بماند روحشان شاد و یادشان گرامی باد ازشمابی نهایت سپاسگزارم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها