سه‌شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۲
کدام کتاب‌های ایران در بغداد مورد توجه است؟

غرفه جمهوری اسلامی ایران در بیست‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد، با عرضه 1100 عنوان کتاب فارسی و عربی در موضوعات مختلف برپاشده که برخی از عنوان‌ها به‌ویژه درباره اهل بیت‌ علیهم السلام نظر مخاطبان را جلب کرده است.

سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا): حدود 3هزار نسخه کتاب در غرفه جمهوری اسلامی ایران در بیست‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد عرضه شده است. تعداد در‌خور‌توجه 1100 عنوان کتاب در این رویداد با موضوعات متنوع و برای گروه‌های سنی مختلف، در غرفه وجود دارد. از آثار منتخب کودک و نوجوان به زبان عربی تا کتاب‌های مذهبی و فکری، ادبیات مقاومت، قرآن، تفاسیر قرآن و کتاب‌های مربوط به مقام معظم رهبری به چشم می‌خورد.
 
یکی از این کتاب‌ها «چُغُک» است که به عربی «العصفور» ترجمه شده است. چُغُک، رمانی از زبان یک نوجوان درباره مبارزات مردم مشهد در انقلاب اسلامی و نقش آیت‌الله خامنه‌ای در رهبری آن روایت می‌شود. این کتاب که به قلم علی‌اصغر عبادی نوشته و ازسوی انتشارات صهبا در ایران منتشر شده، به کوشش «أمیمة علیق» ترجمه شده است.
 
                             
اما مراجعه‌کنندگان به غرفه ایران بیشتر سراغ چه کتاب‌هایی را می‌گیرند؟ زندگی ائمه معصومین به‌ویژه حضرت فاطمه زهرا(س)، امام علی(ع) و امام زین‌العابدین(ع) در دسته پُرمخاطب‌ترین کتاب‌ها هستند. یکی از کسانی که به دنبال کتابی درباره زندگی و سیره حضرت زهرا(س) بود از مسئولین غرفه می‌خواست که به خاطر مظلومیت ایشان در این باره آثار بیشتری به عربی ترجمه و عرضه شود.
 
اشعار ترجمه‌شده شاعران بزرگ ایران مثل حافظ، سعدی و رودکی ازجمله موضوعاتی است که مخاطبین نمایشگاه کتاب بغداد درباره آن از مسئولین غرفه ایران سوال می پرسند. دیوان حافظ که به صورت ترجمه روبه‌رو که به دو زبان فارسی و عربی است از کتاب های پر فروش غرفه ایران محسوب می شود. این در حالیست که در بازدید از نمایشگاه متوجه شدیم اشعار حافظ، سعدی، خیام و دیگر شاعران ایران از سوی ناشران کشورهای عربی در این نمایشگاه عرضه شده و بعضی از آن‌ها چند زبانه است.
 
                         
شناخت و کسب اطلاعات درباره شهرها و دیدنی‌های کشور ایران سوژه بسیاری از مخاطبان غرفه ایران است. کتابی که به معرفی یک یا چند شهر پرداخته باشد مورد علاقه بازدید‌کنندگان است. مشهد، اصفهان، شیراز و... جالب اینکه در این میان چندین نفر درباره قزوین و الموت درخواست کتاب داشتند.
 
به اینها باید کتاب‌های تخصصی حقوق و قوانین در ایران به زبان عربی را هم اضافه کنیم که چند مراجعه کننده سراغ آن‌ها را گرفته‌اند که ازجمله آن می‌توان به قانون اساسی ایران و کتاب حقوق کیفری اشاره کرد. 
 
در کنار کتاب، تصاویر و پوسترهای مربوط به شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس جزو پرطرفدارترین محصولات فرهنگی عرضه شده در این غرفه است که موجودی آن در روزهای نخست نمایشگاه به اتمام رسید.
 
ناشران لبنانی و مصری از دیرباز در چاپ قرآن شهرت دارند؛ در‌حالی‌که این دو کشور حضوری پُرتعداد در نمایشگاه بغداد دارند و در بسیاری از غرفه‌ها مصحف کلام‌الله مجید عرضه می‌کنند، قرآن‌های عرضه شده در غرفه ایران در قطع‌های مختلف مورد استقبال قرارگرفته است. عرضه نسخه‌های نفیس به‌ویژه یک نسخه قرآن بزرگ با قطع سلطانی مشهور به قرآن بایسنقری در غرفه ایران موجب شده بسیاری از افراد با این قرآن و تصویر شهید سلیمانی که در کنار آن قرار دارد عکس یادگاری بگیرند.  
 
                             
قلم قرآنی، محصول دیگری است که خواهان زیادی در نمایشگاه دارد؛ علاوه بر این تفاسیر قرآن نیز مورد توجه است که به خاطر تعداد جلد زیاد قیمت بالایی هم دارد و هرکسی توان خرید آن را ندارد.
 
دیگر شخصیتی که مخاطبان سراغ کتاب‌های مربوط به ایشان را می‌گیرند مرحوم آیت‌الله محمد تقی بهجت است. مرحوم دکتر علی شریعتی هم از دیگر چهره‌های فقید ایرانی است که عرضه کتاب‌های مربوط به او در سطح نمایشگاه بغداد محدود به ناشران ایران نیست. 
 
بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب بغداد از 27 شهریور تا 7 مهرماه در محل نمایشگاه های بین المللی این شهر برپا شده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها