شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
پرداخت بدهی 50 میلیاردی پایگاه‌های اطلاعاتی دانشگاه تهران با کمک ایرانداک

رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد و تأمین منابع علمی دانشگاه تهران گفت: تلاش‌های زیادی برای تامین بودجه ارزی و بازپرداخت بدهی پایگاه‌های اطلاعاتی انجام شده و ایرانداک درصدد است قسمتی از این بدهی‌ها را پرداخت کند.

فاطمه ثقفی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره فعالیت‌های کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران در سال تحصیلی جدید اظهار کرد: امسال دانشگاه تهران 155 هزار دانشجوی جدید‌‌الورود دارد. در سال جاری تلاش خواهد شد، فعالیت‌های کتابخانه به‌شیوه تعاملی با همکاری دانشجویان داوطلب انجام شود، این همکاری در قالب بررسی مقدماتی در حوزه نشریات و روابط عمومی آغاز خواهد شد؛ زیرا کتابخانه دانشگاه تهران علاقه‌مند است از نظر دانشجویان برای خرید کتاب و به‌ویژه نشریات استفاده کند؛ همچنین این کتابخانه در نظر دارد از ایده‌‌های کاربردی دانشجویانی که تجربه زیسته در کتابخانه دانشگاه تهران دارند در بخش‌های مختلف ازجمله نشریات استفاده کند. 

وی در توضیح فعالیت تعاملی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران با دانشجویان اظهار کرد: دانشجویان در طول سالیان گذشته نیز در قالب کارآموزی در کتابخانه به فعالیت‌های آموزشی مانند «کدنویسی» و «فهرست‌نویسی کتاب‌ها» یا ساماندهی اسناد مشغول شدند یا فعالیت‌هایی را کاملا داوطلبانه بدون اینکه واحد درسی خاصی داشته باشند، ارائه و در عین حال با ارائه ایده به  فعالیت بهتر کتابخانه کمک می‌کردند؛ البته در بخش نابینایان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران استادان و دانشجویان زیادی هستند که داوطلبانه در طول چهار سال اخیر، برای گویا‌سازی منابع این بخش همکاری کردند.

تفاوت کتابخانه دانشگاه تهران با سایر کتابخانه‌های دانشگاهی

ثقفی درباره تفاوت‌های دیگر کتابخانه دانشگاه تهران با سایر کتابخانه‌های دانشگاهی کشور اظهار کرد: کتابخانه دانشگاه تهران تنها کتابخانه دانشگاهی کشور  است که در کنار سایر  کتابخانه بزرگ کشور حائز طرح واسپاری کتاب می‌شود؛ یعنی یک نسخه از کتاب‌های منتشر شده در کشور بر اساس تیراژ، بعد از کتابخانه ملی به 10 موسسه، نهاد و کتابخانه بزرگ کشور می‌رود که از جمله این نهادها می‌توان به کتابخانه دانشگاه تهران اشاره کرد. 

رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد و تأمین منابع علمی دانشگاه تهران بیان اینکه دانشگاه تهران بیشترین رشته‌های دانشگاهی و تنوع دانشکده‌ای را دارد، درباره تفاوت کتابخانه دانشگاه تهران با سایر کتابخانه‌های دانشگاهی عنوان کرد: دانشگاه تهران 52 کتابخانه دانشکده‌ای دارد و هر کدام از این کتابخانه‌ها در یک حوزه و رشته‌ فعالیت می‌کنند. تنوع کتاب‌ها، رشته‌ها و پایان‌نامه‌ها نیز از جمله ویژگی‌های دیگر این کتابخانه‌هاست.
 
ثقفی درباره تمایز دیگر کتابخانه دانشگاه تهران با سایر کتابخانه‌های دانشگاهی اظهار کرد:  این کتابخانه در بخش نشریات نیز آرشیو بسیار غنی دارد به طوریکه شماره‌های نخست منتشر‌شده از نشریات و روزنامه‌های قدیمی از دوران پهلوی اول و دوم و شماره نخست نشریات خاص را در آرشیو خود جای داده است، منابعی که ممکن است بعضا در کتابخانه ملی نیز موجود نباشد.
 
وی افزود: کتابخانه دانشگاه تهران آرشیو غنی از منابع دست اول نشریات قدیمی را  نیز در خود جای داده است و این منابع برای کسانی که در حوزه‌های مختلف از جمله  تاریخ مشغول فعالیت هستند، بسیار ارزشمند است.

دیجیتال‌سازی منابع کتابخانه‌ای و پیشرفت تا مرحله اسکن

رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد و تأمین منابع علمی دانشگاه تهران درباره دیجیتال‌سازی منابع کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران گفت: منابع کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران در حجم زیادی اسکن شده اما هنوز بر روی سامانه داخلی قرار نگرفته است و قرار است به زودی این فعالیت دیجیتال‌سازی منابع هم پیگیری شود. 
 
وی افزود: کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران در حال ساماندهی اسناد و عکس‌های قدیمی، و اسکن آنها  نیز هست. این گنجینه ارزشمند بالغ بر 5 هزار عکس از دوره قاجار و پهلوی اول و دوم دارد، این عکس‌ها بعد از فهرست نویسی، قابل استفاده محققان خواهد بود و تحقیقاتی بکر با رویکردی نو را امکانپذیر خواهد ساخت.

نگاهی به اعضا، کتاب‌ها و منابع کتابخانه 

رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد و تأمین منابع علمی دانشگاه تهران درباره تعداد اعضا و منابع این کتابخانه گفت: کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران 42 هزار و 708 عضو و بیش از 16 هزار جلد کتاب خطی شامل 32 هزار عنوان خطی دارد. این کتابخانه همچنین دارای 12 هزار و 322 منبع الکترونیکی، 9 هزار و 234 میکروفیلم، 40 هزار عکس، 36 هزار و 533 منبع غیرکتابی، 60 هزار برگ سند خطی، 34 هزار و 806 عکس دیجیتال، 2 هزار و 441 طرح تحقیقاتی و یک میلیون و 102 هزار و 979 جلد کتاب چاپی است.

سرنوشت بدهی پایگاه‌های اطلاعاتی دانشگاه تهران

ثقفی درباره بدهی پایگاه‌های علمی اطلاعاتی دانشگاه تهران عنوان کرد: برای حل مشکل  بدهی پایگاه‌های اطلاعاتی دانشگاه تهران جلساتی در ایرانداک برگزار شد و اعضای شورای تامین منابع اطلاعاتی نیز در این جلسه حضور داشتند و ریاست این جلسه را دکتر حسن‌زاده بر عهده داشت.

وی افزود: تلاش‌های زیادی برای تامین بودجه ارزی و پرداخت بدهی پایگاه‌های اطلاعاتی انجام شده و این جلسات تاکنون پیشرفت خوبی داشته و ایرانداک درصدد است قسمتی از این بدهی‌ها را پرداخت کند. امیدواریم به زودی پایگاه‌های اطلاعاتی علمی قطع شده، در دسترس دانشجویان قرار بگیرد.

به گزارش ایبنا؛ ثقفی پیش از این در مصاحبه با ایبنا درباره پایگاه‌های علمی مانند «امرالد»، «اسکوپوس» و «ساینس دایرکت» گفته بود: «متأسفانه بدهی اتصال به این پایگاه‌های اطلاعاتی و علمی، چند سال انباشته شده است. دانشگاه تهران اکنون ۶۴ میلیارد تومان بدهکار است  و این بدهی هنوز پرداخت نشده؛ زیرا دانشگاه توان پرداخت آن را ندارد.

فعلا منتظریم تا ایرانداک در قالب کمیسیون، با مدیران پایگاه‌ها صحبت کند تا راهی برای دسترسی فراهم شود. کتابخانه دانشگاه تهران پیش از این به پایگاه‌های علمی مانند امرالد، اسکوپوس، ساینس دایرکت متصل بود اما متأسفانه بدهی اتصال به این پایگاه‌های اطلاعاتی و علمی، چندین سال انباشته شده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها