چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳
مختومقلی فراغی مُنادی وحدت در پرتو حُب و دوستی امام حسین(ع) بود

گلستان- آخوند کرامت الله میرزاعلی پژوهشگر و مدرس ترکمن باور داد: مختومقلی فراغی انسان‌ها را به عدالت، انسانیت و وحدت فراخوانده و توجه ویژه‌ای به وحدت در پرتو حُب و دوستی امام حسین(ع) دارد.

آخوند کرامت الله میرزاعلی، دانش آموخته کارشناسی ارشد فقه و اصول  و پژوهشگر و مدرس مدارس علوم دینی آق قلا، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در آق‌قلا، گفت: وصف اهل بیت و امامان(ع) در ادبیات و شعر مختومقلی فراغی، شاعر شهیر ترکمن همواره کانون توجه بوده و در آثار ارزشمند وی موضوعیت داشته است.

وی افزود: مختومقلی‌فراغی ارادت قلبی خاصی به اهل­‌بیت (ع) دارد و حُب آن‌ها همواره در قلب وی می­‌جوشد و اعتقاد دارد که حب اهل‌­بیت(ع) یکی از مهمترین مشترکات اصیل اسلامی بوده که می‌­تواند محور شکل­­‌گیری امت واحده اسلامی شود.

میرزاعلی ادامه داد: تأمل و دقت در آثار ادبی مرحوم مختومقلی فراغی نشان از اوج ارادت وی به پیامبر اکرم(ص) و اهل­‌بیت وی به خصوص امام حسین(ع) دارد که اوج این عرض ارادت، در یکی از اشعارش تجلی یافته؛ آنجا که ضمن ارادت به آن امام همام، از مقام با عظمتشان، طلب توجه و شفاعت کرده و به ظلم یزید بر امام حسین(ع) اشاره خاصی دارد.

آخوندکرامت الله میرزاعلی گفت: اشعار مختومقلی فراغی دارای شوری عارفانه و خدامحورانه دارد. او انسان ها را به عدالت، انسانیت و وحدت فراخوانده و توجه ویژه‌­ای به وحدت در پرتو حب و دوستی امام حسین(ع) دارد.

وی ادامه داد: اشعار مختومقلی فراغی بُن­‌مایه‌­هایی از قرآن و سنت پیامبر اکرم(ص) و سنت اهل بیت (ع) دارد؛ زیرا اگر تأمل و دقت در اشعار معرفتی‌اش شود، حکایت از توجه وی به این الگوها  دارد. از این­‌رو، نیاز جامعه امروز توجه به اندیشه‌­هایی است تا بتوان در پرتو عمل به آن، به جامعه مطلوب اسلامی و امت واحده دست پیدا کنیم.

میرزاعلی ادامه داد: وی در آثار و نگاشته­‌های ادبی خویش نگاه راهبردی به دوازده امام (ع) داشته و مانند همه معتقدین سنی‌مذهب، چنان ارادتی به دوازده امام دارد که در شعری با عنوان «باغیشلا بیزنی» در هر بیت به ترتیب نام دوازده امام (ع) را ذکر کرده و ضمن تکریم آنها، از خداوند می‌خواهد تا به خاطر هر یک از این بزرگان، از گناه او درگذرد و از آن‌ها به عنوان مقربان درگاه رب العالمین یادکرده و از خداوند طلب مغفرت می‌کند.

وی افزود: بدین ترتیب، تبیین و تفسیر درست از اشعار مختومقلی فراغی، یکی از اضلاع مهم شکل­‌گیری تمدن نوین اسلامی در حوزه هنر و ادبیات آیینی و اسلامی است و ضرورت دارد که در شرایط کنونی که جهان اسلام نیازمند به وحدت و تقریب است، جایگاه امام حسین(ع) و کربلا در شعرهای وی تبیین و بررسی شود تا از این رهگذر بتوان به شکل­‌گیری امت واحده اسلامی و تمدن نوین اسلامی مدد رساند.

آخوند کرامت الله میرزاعلی سپس گفت: مختومقلی فراغی در تمامی اشعار خود حدود 10 بار مستقیماً از واقعه کربلا یاد کرده است. این شاعر گاه مصیبت وارده به امام حسین (ع) و یارانش را چنان سنگین و سخت و مظلومانه می‌بیند که زبان شِکوه می‌گشاید و گاهی نیز به این دنیای فانی شخصیتی استعاری می‌دهد و به آن می‌تازد که چرا باعث شهادت امام حسین (ع) و یارانش در صحرای کربلا شده‌ است.

وی ادامه داد: مختومقلی فراغی با نشان دادن ارادت خود به امام حسین (ع) و اهل بیت ، در قالب شعر به رخدادهای واقعه کربلا و ظلم‌هایی که در حق اهل بیت(ع) شده اشاره کرده و با ادبیات ترکمنی به توصیف و تبیین آن واقعه سنگین پرداخته است.

آخوند کرامت الله میرزاعلی در پایان، گفت: درمجموع توجه به اشعار مختومقلی فراغی شاعری سنی حنفی مذهب که ارادت خاصی به اهل بیت(ع) دارد و در شعرهایش از ظلم یزید و مظلومیت امام حسین(ع) سخن گفته است ضروری بوده و می توان او را قافله سالار شعرای ارزشمند آیینی  و تقریبی معرفی کرد.

به گزارش ایبنا، مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال ۱۷۳۳ میلادی برابر با سال ۱۱۱۲ شمسی در روستای حاجی قوشان از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از ۵۷ سال زندگی در کنار چشمه عباساری در دامنه رشته کوه سونگی داغی بین ایران و ترکمنستان درگذشت.

پیکر این شاعر برای دفن به روستای آق توقای در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه در منتهی الیه شرق استان گلستان منتقل و در جوار آرامگاه پدرش دولت محمد آزادی به خاک سپرده شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها