چهارشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۲
جهانی کردن قیام امام حسین(ع) وظیفه واجب شرعی است

آذربایجان‌غربی-رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین آذربایجان‌غربی گفت: امروزه هر کس به روش‌های مختلفی در راستای جهانی شدن قیام امام حسین(ع) و معرفی شخصیت ایشان گام برمی‌دارد که شامل اطعام، خدمت به زائرین، پیاده‌روی، سخنرانی، نگارش کتاب و مقاله بوده و جهانی کردن قیام امام و معرفی شخصیت ایشان، یک وظیفه واجب شرعی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ارومیه، حجت الاسلام علی میرزایی، در آئین معرفی و بررسی کتاب «کارکردهای فرهنگی اجتماعی پیاده‌روی اربعین» که ظهر چهارشنبه، در سالن جلسات خانه مطبوعات استان، برگزار شد، ضمن تقدیر از اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی جهت برگزاری این آئین، توضیحاتی پیرامون شخصیت امام حسین (ع) و قیام عاشورا ارائه داد و گفت: شخصیت امام حسین (ع)، شخصیتی والا و یگانه است که همچون قرآن کریم، مشابهی ندارد.

وی افزود: امروز هر کس به طریقی در راستای جهانی شدن قیام امام و معرفی شخصیت ایشان گام برمی‌دارد که شامل اطعام، خدمت به زائرین، پیاده‌روی، سخنرانی، نگارش کتاب و مقاله بوده و امروزه جهانی کردن قیام امام و معرفی شخصیت ایشان، یک وظیفه واجب شرعی است.
 
خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی، نیز در این مراسم گفت: امروز توفیق معرفی کتاب «کارکردهای فرهنگی  اجتماعی پیاده‌روی اربعین» اثر کریم مهری نصیب ما شده که در باب پیاده‌روی اربعین و بررسی این رویداد عظیم از جنبه‌های مختلف با رویکرد علمی و پژوهشی است.

وی ادامه داد: زیارت امام حسین (ع) در احادیث و روایات مختلف، موکداً توصیه شده است و در پیاده‌روی اربعین، این زیارت، در مقیاس جهانی و با حضور گسترده دوستداران اهل بیت (ع) انجام‌ می‌شود که نشانگر لزوم بررسی جنبه‌های مختلف به ویژه جنبه‌های جامعه شناختی و فرهنگی آن می‌باشد.

معصومی با اشاره به ظرفیت چشمگیر مرز تمرچین در پیاده‌روی اربعین و برپایی موکب «کتابخانه حسینی» اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان گفت: موکب اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی با عنوان «کتابخانه حسینی» و با شعار «سرفصل کتاب عشق ما، حسین (ع) است» در مرز تمرچین شهرستان پیرانشهر برای دومین سال متوالی، میزبان زائرین می‌باشد.

وی توزیع بسته فرهنگی «توشه راه زائر» شامل کتاب‌های صوتی و کلیپ‌های موضوعی، طرح زیارت به نیابت شهدا، پرده‌خوانی و نقالی، قصه‌گویی، اوریگامی، نمایشگاه کتاب، نقاشی و رنگ آمیزی با عنوان «پدر مهربان»، عضویت رایگان، نشست ادبی با همکاری محافل ادبی، خاطره نویسی «روایت اربعین»، طرح بیعت با شهدا، پوش کتابخوانی «کتاب عشق»، تهیه و توزیع بسته‌ها و اقلام فرهنگی را از جمله برنامه‌های کتابخانه حسینی در اربعین حسینی عنوان کرد.
 
در ادامه، مصطفی قلیزاده علیار، دبیر محفل ادبی هاتف اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌غربی توضیحاتی پیرامون کتاب ارائه داد و گفت: کتاب به لحاظ محتوا شامل دو مقوله فرهنگی و اجتماعی «معرفتی، عملیاتی» بوده که در کل کتابی مفید و ابتکاری است.

وی از نقش شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش در جهانی‌سازی پیاده‌روی اربعین یاد کرد و  افزود: امروزه  آیین مذهبی «پیاده‌روی اربعین حسینی» از شیوه سنتی گذشته و از نیت عبادی صرف به قصد ثواب، فراتر رفته و علاوه بر جنبه‌های معنوی و عبادیِ یادکرد خاطره جانگداز شهادت حضرت سیدالشهدا و یاران وفادارش، به یک جنبش اجتماعی، سیاسیِ جهانی از جنس اسلامی، شیعی و جهادی  تبدیل شده است.

قلیزاده‌علیار ادامه داد: لازم است ابعاد گوناگون این جنبش بزرگ و نوظهور اسلامی، شیعی، سیاسی و اجتماعی، مورد بررسی عالمانه و جامعه شناسانه قرار گیرد که کتاب «کارکردهای فرهنگی اجتماعی پیاده روی اربعین» در صدد بررسی و شناسایی زوایای مختلف این مسأله است.

دبیر محفل ادبی هاتف افزود: مسائل و مطالب مهم و راهبردی و ضروری کتاب شامل تاریخچه مختصر اربعین، ساخت اجتماعی واقعیت اربعین، وحدت نمادین و سیاست فرهنگی بر اساس اربعین، موکب‌های اربعین و مشکلات زائران ایرانی، اربعین و سرمایه اجتماعی، پیام‌های جهانی اربعین به مثابه ضد جهانی سازی، اربعین به مثابه جنبش عظیم اجتماعی، کارکرد امنیتی اربعین،کارکرد انسجام اجتماعی، حیات بخشی و انضباط بخشی اربعین، اربعین برای کودکان، کارکرد روحی روانی راهپیمایی اربعین، دستورالعمل پیاده‌روی از خانه تا کربلا، نکته‌هایی درباره پیاده‌روی اربعین از خانه بوده که در برخی مطالب، از نظر علائم و دستورات نگارشی نیازمند ویرایش است.

وی سخنان خود را با شعر «میراث دار خون شهیدان کربلا» نثار آستان حضرت زینب (س) پایان داد:
تا شعله زد به جان جهان الامان تو
آفاق خون گریست تمام از فغان تو
باری به دوش دل ز غم کشتگان طف
از نینوا به شام روان کاروان تو
آزادگی اسیر تو شد ای اسیر عشق
افتاد تا که شور حسینی به جان تو
بانوی بردبار! شگفتا، خجل شده ست
تاریخ از صلابت روح و روان تو
اینک مدافعان حرم سجده می‌برند
با جان و دل به بارگه آستان تو
دیری است ای مجاور حرمت سرای عشق
هستند آسمان و زمین پاسبان تو
میراثدار خون شهیدان کربلا
اینک زمین، زمان شده هر دو از آن تو
کریم مهری، نویسنده اثر و استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه گفت: پیاده‌روی اربعین حسینی، از مناسک تأثیرگذار است که نقش انسجام اجتماعی نیز دارد و زمانی پایدار خواهد بود که مردمی باشد.

وی افزود: کتاب «کارکردهای فرهنگی- اجتماعی پیاده‌روی اربعین»، حاصل تحقیقات و مطالعات 10 ساله من در زمینه این رویداد است که در نوع خود بی‌نظیر است و به کارکردهای آن در سه سطح خرد، میانه و کلان پرداخته است.

کریمی گفت: در سطح کلان، کارکرد تمدن‌سازی، در سطح خرد، کارکرد روحی روانی و در سطح میانه، کارکرد معیشت و معاشرت دارد و این کتاب در آینده به زبان عربی ترجمه شده و نسخه اربعینی آن به صورت چکیده برای استفاده زائرین چاپ خواهد شد.


به گزارش ایبنا؛ سخنرانی عزیز طالعی، دکترای تاریخ و استادیار دانشگاه ارومیه، یادمان نویسی، پخش کلیپ‌های مرتبط، تقدیر از نویسنده از بخش‌های دیگر این آئین بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها