شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴
«آشوراده» با رویکردی فرهنگی احیا می‌شود/ تدوین پیوست فرهنگی با رجوع به کتاب‌های با موضوع جزیره

گلستان- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان با اشاره به اینکه جزیره آشوراده، تاریخ پرماجرایی دارد، گفت: با رویکرد و پیوست فرهنگی به دنبال احیا یگانه جزیره دریای خزر هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرترکمن، پس از حدود ۲۵ سال انتظار و با پیگیری مجدانه مسئولان استانی، طرح طبیعت‌گردی و گردشگری جزیره آشوراده با رویکرد فرهنگی و توجه ویژه به زیست‌بوم، توسط استاندار گلستان و اعضای کمیته ملی طبیعت‌گردی تصویب و توافقنامه اجرایی طرح در سال جاری به امضاء رسید.

پس از امضای این توافقنامه و تصویب طرح طبیعت‌گردی جزیره آشوراده، شرایط قانونی برای جذب سرمایه‌گذار برای اجرای طرح در سایت ۲۲ هکتاری و منطقه روستای آشوراده با محوریت به‌کارگیری جوامع محلی و اجرای اقامت شبانه فراهم‌شده است.

در همین راستا مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان، با اشاره به اینکه جزیره آشوراده یگانه جزیره‌ای است که در دریای خزر قرار دارد، گفت: این منطقه در سفر نخست رئیس‌جمهور دولت مردمی سیزدهم به گلستان باهدف توسعه گردشگری مورد تأکید قرار گرفت و اجرای این طرح یکی از مصوبات سفر رئیس‌جمهور به گلستان بوده است.

محمدجواد ساوری، همچنین با اشاره به اینکه در راستای برند سازی مقصد گردشگری و با رویکردی فرهنگی که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست، مجدانه به دنبال این هستیم که جزیره آشوراده مجدداً احیا شود، افزود: جزیره آشوراده، تاریخ پرماجرایی دارد و با توجه به موقعیت جغرافیایی خود و همچنین موقعیت طبیعی زیستگاهی جزیره، همواره در طول تاریخ موردتوجه بوده است.



وی ادامه داد: آشوراده پس از آزادسازی و خروج روس‌ها تا سال‌های نخست دهه ۱۳۳۰ خالی از سکنه بود و در این زمان با پایان قرارداد شركت شیلات ایران و روس و ساخت تأسیسات بندری از سوی شیلات شمال ایران و استقرار آن در جزیره آشوراده، مردم در این منطقه ساکن شدند.

ساوری سپس، گفت: در آن زمان آشوراده دارای امکاناتی چون درمانگاه، پاسگاه، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه و مغازه و ... بود و در حدود 200 خانه با بیش از ۱۰۰۰ نفر سکنه تا سال‌ها پیش در این جزیره زندگی می‌کردند؛ اما با بالا آمدن سطح آب و وقوع سیل در سال ۱۳۷۲، مردم را مجبور به ترک این منطقه کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اهالی آشوراده به مشاغلی چون دامداری، کارگری، پیشه‌وری و ماهیگیری مشغول بوده‌اند و در حال حاضر تنها صیادان و ساکنان شیلات در آشوراده ساکن هستند و سایر مردم این جزیره در شهرهای اطراف زندگی می‌کنند، گفت: این جزیره با پیشینه‌ای غنی فرهنگی، قابلیت‌های متعددی برای توسعه فرهنگی و گردشگری ادبی و حتی سینمایی دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان، در این خصوص گفت: در آثار فرهنگی و هنری متعددی به این جزیره و ظرفیت‌های آن پرداخته‌شده است، به‌عنوان نمونه فیلم ماندگار «شیلات» ساخته «رضا میرلوحی» با نقش‌آفرینی زنده‌یاد «داوود رشیدی» در نقش «خوجه ممد» در این جزیره تصویربرداری شده است.

جواد ساوری افزود: همچنین مجموعه تلویزیونی «آتش بدون دود» که بر مبنای رمانی به همین نام به قلم زنده‌یاد «نادر ابراهیمی» به رشته تحریر درآمد و توسط خودش نیز کارگردانی شد به فرهنگ و مردم بندرترکمن و آشوراده پرداخته است و همچنان در گوشه و کنار شهرستان بندرترکمن و بر سر درب مغازه‌ها نام قهرمان داستان و سریال «گالان اوجا» به چشم می‌خورد که این خود نشانی از تأثیرگذاری فرهنگی است.



وی سپس با اشاره به اینکه راه‌اندازی موزه دریایی و بوم گردی با حفظ اصالت مکان و زیست‌بوم با نگاه فرهنگی مدنظر است، گفت: از دیگر منابع استانی که در آن به جزیره آشوراده اشاره‌شده می‌توان به کتاب 3 جلدی «پزشکی در سرزمین گرگان» اشاره کرد که در آن به وجود بیمارستانی در این جزیره زیر نظر روس‌ها اشاره می‌کند که معتقدم با توجه و گردآوری این‌چنین اطلاعاتی می‌توانیم برای شکل‌دهی پیوست‌های فرهنگی مناسب در مراحل احیا قدم‌های خوبی را برداریم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها