سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵
رسالتِ تبیین؛ میراثِ مقدس بانویِ رسانه

لرستان - تقارن ایام محرم و آغاز رسالت بانویِ رسانه، (حضرت زینب(س)) که تبیین؛ میراث بزرگ اوست، تلنگری‌ است بر جامعه خبرنگاری که رسالت رسانه آگاهی‌بخشی و روشنگری است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)  - سعیده خورشیدوند، روزنامه‌نگار و فعال فرهنگی: ۱۷مرداد ۱۴۰۲، روزِ خبرنگار فرا رسیده است، بازار تبریک و تهنیت گرم است، تعارف‌ها در فضای مجازی و حقیقی اصطلاحاٌ تکه‌پاره می‌شود، ژست‌های متفاوت در لوکیشن‌های مختلف از خبرنگاران رسانه‌های دیداری، شنیداری و مکتوب در فضای مجازی ترند می‌شوند.

برگزاری محافل تجلیل و تکریم با حضور رئیس جمهور و مسئولان مختلف و همچنین پیام‌های مهرآمیز دولتی‌ها، مجلسی‌ها و سایر مسئولان کشوری و لشگری و ...

صد البته که مطابق رسم هرساله، باب گلایه‌های ریز و درشت خبرنگاران و اصحاب رسانه باز شده، از مطالبه تاریخیِ اِعمال سخت و زیان‌آور بودن حرفه خبرنگاری در سوابق بیمه بازنشستگی تا مسکن، تسهیلات، مشکلات و موانع، معیشت و ...

اما در این هزاران، یک نکته بیشتر خودنمایی می‌کند؛ نقش خبرنگار در تحقق رسالتِ تبیین! موضوعی که در روزهای پرحادثه ۱۴۰۱ خودش را بروز داد و سرنوشت یک نسل را دست‌خوش بحران کرد. نسلی پرسشگر که به دلیل عدم یافتن پاسخ قانع‌کننده به سوالات جنجالی خود در ابهام فرو رفته و مرعوب بازی رسانه در آن سوی مرزها شدند.

 اما تقارن ایام محرم و آغاز رسالت بانویِ رسانه، حضرت زینب(س) که تبیین؛ میراث بزرگ اوست، تلنگری‌ است بر جامعه خبرنگاری!

در اینکه حضرت عقیله بنی هاشم، حرف اول و آخر را در خبرنگاری بدون مرز می‌زند هیچ تردیدی وجود ندارد. این بانوی بزرگ مرز اطلاع‌رسانی، تبیین و روشنگری را نه تنها در بُعد مکان که در طول زمان‌های مختلف نیز درنوردید و اگر امروز نام و نشانی از دین و قیام عاشورا باقی‌ست بخش اعظم آن به دلیل نقش‌آفرینی بانوی مصیبت‌زده دشتِ بلا در سنگر تبیین و روشنگری است.

روایت‌گری عاشورا و اهداف قیام و پرده برداشتن از فساد حکومت اموی، رسالتی خطیر بود که حضرت زینب کبری(س) در حادثه عاشورا به عنوان یک خبرنگار و رسانه به درستی به سرانجام رساند و مکتب حسینی را تثبیت کرد.

با تامل در سیره این بانوی بزرگ، رسالت خبرنگاران به‌ویژه جامعه بانوان خبرنگار و فعال در حوزه رسانه در تبیین و روشنگری بیش از پیش نمایان می‌شود. اینکه رسانه ابزار قدرت و پول نیست؛ بلکه رسالت رسانه آگاهی‌بخشی، روشنگری و جلوگیری از فساد و پیگیری حقوق ریز و درشت مردم و رفع موانع خدمت‌رسانی است. رسالتی که سرما، گرما، تهدید، تبعیض و... مانعی بر مسیر انجام آن نیست و چه بسیار خبرنگاران آزاده‌ای که در این مسير دچار آسیب شده‌اند.

رسالتی که شاید امروز در حاشیه مشکلات معیشتی و تبلیغات پرهیاهو کمرنگ جلوه می‌کند و بار سنگینی که بر دوش خبرنگار نهاده شده است. امید که با الگوبرداری از حضرت زینب (س) در انجام این رسالت خطیر سربلند باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها