دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳
مطالعۀ کتاب ضرورتی برای تقویت خبرنگاری /خبرنگار در تولید خبر باید کاملا بی‌طرف باشد

بوشهر- تقی دژاکام محقق و روزنامه‌نگار  با اشاره به اهمیت مطالعه کتاب در تقویت کار خبرنگاری، تاکید کرد: خبرنگار باید اهل مطالعه کتاب باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، تقی دژاکام محقق و روزنامه‌نگار ظهر دوشنبه در آیین بزرگداشت روز خبرنگار که  با حضور مدیران استانی و اصحاب رسانه استان بوشهر در سالن آمفی‌تئاتر مجتمع فرهنگی هنری 9 دی برگزار شد، گفت: نامگذاری روزی به نام خبرنگار به‌مناسبت شهادت محمود صارمی در افغانستان در سال 77 فرصتی شد تا پس از آن در چنین روزی مقام خبرنگاران پاس داشته شود.

به عقیده دژاکام، قرعه نامگذاری این روز به نام شهید صارمی افتاد. این در حالی است که می‌توانست سالروز شهادت خبرنگاران دیگری نظیر شهید سردار حسن باقری، شهادت 40 خبرنگار و عکاس در اثر صانحه سقوط هواپیمای شمارۀ سی- 130 و... نیز منشأ نامگذاری این روز شود. آنچه این‌جا مهم است، این است که روزی به نام خبرنگار در تقویم ثبت و ضبط شده‌است تا نقش و رسالت وی در حوزه اطلاع‌رسانی و جریان‌سازی در جامعه یادآوری شود.

وی سپس به شهدای جبهه مقاومت در خارج از مرزهای ایران اشاره و تصریح کرد: از سال 2000 تا کنون 50 خبرنگار در سرزمین اشغالی فلسطین از سوی رژیم صهیونیسم اسرائیل به شهادت رسیدند که آخرین آن‌ها خانم عایشه ابوعاقله، خبرنگار الجزیره با شلیک مستقیم نیروهای اسرائیلی بود که متاسفانه این موضوع مهم در رسانه‌های اسکتبار جهانی مسکوت مانده و هرگز بدان شکلی که باید در محکومیت این رفتار ضدبشر اسرائیل قلم بزنند، ننوشته‌اند.

دژاکام خبرنگاری را شغل سختی دانست و یادآور شد: ما اهالی رسانه در حوزه جهاد تبیین و روشنگری در جامعه رسالت سنگینی بر شانه داریم که باید بصیرانه و آگاهانه به این امر اهتمام بورزیم. اینجا می‌خواهم به تبیین رسالت خبرنگاری از دیدگاه جلال آل‌احمد که در مقاله‌ای به او لقب جلال آل‌قلم داده‌ام، بپردازم.

این روزنامه‌نگار ادامه داد: جلال بر این باور بود که «همۀ حرف و سخن‌های عالم از همین سی و دو تا حرف درست شده. به هر زبانی که بنویسی، ترکی یا فارسی یا عربی یا فرنگی. گیرم یکی دو تا بالا و پایین برود؛ اما اصل قضیه فرقی نمی‌کند،  همه‌شان را با همین سی و دو حرف می‌نویسند. می‌خواهم بگویم مبادا یک وقت این کوره سوادی که داری جلوی چشمت را بگیرد و حق را زیر پا بگذاری. یادت هم باشد که ابزار کار شیطان هم همین سی و دو تا حرف است. حکم قتل همۀ بی‌گناه‌ها و گناهکارها را هم با همین حروف می‌نویسند. حالا که این‌طور است مبادا قلمت به ناحق بگردد و این حروف در دست تو یا روی کاغذت بشود ابزار کار شیطان!»

وی بیان کرد: از دید من خبرنگاری هم می‌تواند شغل مقدسی باشد و هم نباشد؛ چراکه این قلم ما و نوشته‌های ما است که به آن تقدس می‌بخشد یا به‌عکس. بنابراین اگر می‌خواهید که قلمتان مقدس شود، هرگز آبروی شخصی را با برملا کردن مسائل شخصی او در رسانه بر باد ندهید. بی‌شک اگر شخصی مدیریت یا عملکرد ضعیفی دارد، سابقه و توان اجرایی او را مورد نقد قرار بدهید که کار بسیار بجایی هم است تا امور در جامعه اصلاح شود.

وی سپس توصیه کرد که یک خبرنگار حتما باید اهل مطالعه باشد؛ آن‌هم مطالعه کتاب نه مطالعه ساندویچی در فضای مجازی! همچنین خبرنگار در تولید خبر باید کاملا بی‌طرف باشد؛ اما مهم‌ترین توصیه‌ام به کسانی که در شغل خبرنگاری فعالیت دارند، این است که در رسانه احساساتی رفتار نکنند؛ چراکه احساساتی نوشتن آفت خبرنگاری حرفه‌ای است.
 

معاون سیاسی امنیتی استانداری بوشهر هم در این آیین، ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: فرهنگ و رسانه دغدغه ماست و بجد به‌دنبال شناسایی و رفع مشکلات این حوزه بسیط هستیم. متاسفانه کمبودهای بزرگی در این حوزه در استان وجود دارد که بزرگ‌ترین آن نبود یک کتابخانه مرکزی است. البته در نشست اخیر انجمن کتابخانه‌های عمومی استان، مسئله زمین آن را مطرح و تا حدودی مرتفع کرده‌ایم که در آینده نزیدک ساخت آن را رقم بزنیم.

اکبر پورات سپس به دشواری شغل خبرنگاری اشاره و تصریح کرد: خبرنگاران مجاهدان عرصه جنگ نرم هستند که مجدانه در زمینه جهاد تبیین و امیدآفرینی در جامعه قلم می‌زنند. وظیفۀ ما پشتیبانی و حمایت از این قشر سختکوش است.

وی ادامه داد: امروز عرصه رسانه استان شاهد ظهر خبرنگاران مستعد و باسوادی است که در حوزه رسانه می‌توانند مشاورهای خوبی برای صنایع نفت و گاز مستقر در استان و ادارات دولتی باشند که در این زمینه به سفارش استاندار بوشهر، برخی از این خبرنگاران به‌عنوان مشاوران رسانه‌ای در کنار مدیران ما خدمت می‌کنند و داریم رایزنی می‌کنیم که در بخش صنایع هم مشاورهای رسانه‌ای از خبرنگاران بومی استان انتخاب شوند.

پورات در بخش پایانی صحبت‌های خود به مسئله بی‌مکانی خانه مطبوعات استان بوشهر اشاره و تاکید کرد: در اسرع وقت و با رایزنی با ادارات دولتی تلاش می‌کنیم که مکانی در خور این خانه که تشکل مهم و معتبری است، تعیین شود.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در بخش دیگری از آیین بزرگداشت روز خبرنگار گفت: مهم‌ترین رسالتی که خبرنگاران در حوزه رسانه و تولید محتوا باید بدان توجه داشته باشند، مخاطب و نوعی نگاهی است که به مخاطب دارند.
 
عبدالرحیم افروغ ادامه داد: بعد از نهضت مردمی امام خمینی (ره)، یک افق فکری شکل گرفت که در این افق مخاطب جایگاه ویژه‌ای دارد. این‌جا منظور این است که خبرنگار در نوشتن دنبال تائید مخاطب نباید باشد، بلکه بایستی طوری بنویسد که او را به کنشگری و تعقل وادارد.

وی تاکید کرد: متاسفانه بخش عظیمی از تنش‌هایی که امروز در جامعه ایجاد می‌شود، متأثر از این است که ما با نوشته‌هایمان نتوانسته‌ایم مخاطب را با موضوع درگیر کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر یادآور شد: خبرنگار این نیست که صرفا سایتی یا رسانه‌ای در اختیار داشته باشد و خارج از اصول و قاعدۀ خبرنگاری بنویسد، بلکه رسالت او، این است که با نوشته‌های اصولی و قانونمند خود از حریم قلم دفاع کند. قطعا کسانی که در چارچوب خبرنگاری می‌نویسیند، آزادی کافی هم برای نوشتن دارند. بنابراین از خبرنگاران انتظار داریم که اصولی بنویسند.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، در ادامه این آیین 17 مرداد را روز بزرگی در تقویم رسمی کشور معرفی کرد و در خصوص وضعیت مطبوعات استان گفت: در حال حاضر 138 رسانه دارای مجوز در استان فعالیت می‌کنند که شامل3 روزنامه، 23 هفته‌نامه، 14 دوهفته‌نامه، ماهنامه و فصلنامه، 84 رسانه برخط (خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری) و 14 رسانه غیربرخط می‌شود. افزون بر این، در حال حاضر 106 نماینده نشریات سراسری نیز در استان فعالیت می‌کند.

وحید حیدری ادامه داد: همچنین در سال گذشته نیز مجوز 20 رسانه جدید صادر شد و بالغ بر 13 میلیارد تومان آگهی میان نشریات به عدالت و بر اساس نظم در انتشار تقسیم شد.

وی سپس در خصوص وام خبرنگاری هم یادآور شد: تاکنون معادل 4 میلیارد تومان وام خبرنگاری به اهالی رسانه استان تعلق گرفته است. به اطلاع اصحاب رسانه می‌رسانم اگر فردی متقاضی ثبت رسانه جدیدی است باید از سامانه جامع ای رسانه اقدام کند.
 

در بخش بعدی این مراسم، مدیرعامل خانه مطبوعات استان بوشهر با تبریک روز خبرنگار در خصوص این تشکل مطبوعاتی گفت: خانه مطبوعات یک تشکل رسانه‌ای و جامعی است که ارکان رسانه را در برمی‌گیرد و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کند.

مازیار هوشمند ادامه داد: این خانه سه وظیفه مهم که شامل حمایت از فعالیت‌های رسانه و اصحاب رسانه، تقویت فعالیت‌های رسانه‌ای و برطرف کردن مشکلات اهالی رسانه می‌شود. بدیهی است که یکی از مشکلات اهالی رسانه استان مربوط به بیمه می‌شود که با تعامل دولت و سازمان تأمین اجتماعی قابل حل است و ما در این زمینه پیگیری‌های زیادی داشتیم اما هنوز منتج به نتیجه نشده است.

وی، مالیات را مشکل دیگر رسانه‌های بومی دانست و گفت: رسانه به حمایت جدی نیازمند هستند. با اینکه این استان صنایع عظیم نفت و گازی را در خود جای داده اما رسانه‌های بومی کمترین حمایت را از این صنایع دریافت می‌کنند. متاسفانه ارادۀ کافی برای جذب آگهی‌های صنایع در استان وجود ندارد که امیدوارم مسئولان استانی در این زمینه گام‌های جدی‌تری بردارند.

هوشمند در پایان از انتشار دو فراخوان رسانه‌ای خبر داد و یادآور شد: به‌زودی فراخوان جشنواره مطبوعات و رسانه‌های استان بوشهر و فراخوان رسانه‌ای استان‌های مرزی با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر منتشر خواهد شد.
 

رئیس بسیج رسانه استان بوشهر هم در بخش پایانی این آیین گفت: در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که غول‌های رسانه‌ای جبهه باطل با سرکردگی آمریکا و اسرائیل با بمباران‌های شبانه‌روز در قالب جنگ ادراکی و ترکیبی در تلاش هستند تا باورهای جوانان ما را مسموم کنند.

سرهنگ محسن رضایی‌نژاد ادامه داد: خوشبختانه ما در جبهه رسانه امروز تمام‌قد مقابل این غول‌‎های رسانه‌ای ایستاده‌ایم؛ چون رسالت ما ایجاد می‌کند که در مقابل هجمه‌های بی‌اساس آن‌ها ایستادگی کنیم.

وی، مشکلات بیمه خبرنگاری و درآمد پایین این شغل را عاملی برای رفتن خبرنگاران به سمت شغل‌های دیگر معرفی کرد و افزود: بی‌شک خبرنگاری که با مشکلات مواجه است از رسالت خود بازمی‌ماند. بنابراین باید به طور جدی این قشر مورد حمایت قرار بگیرند. بی‌شک رسانه و خبرنگار برای اینکه تأثیرگذار باشد، باید امنیت شغلی پیدا کند.

رضایی‌نژاد سپس به انتشار نهمین فراخوان جشنواره استانی رسانه‌ای ابوذر اشاره و تصریح کرد: در این برنامه از پوستر این رویداد رونمایی خواهد شد که آیین پایانی این رویداد هفته اول بهمن‌ماه برگزار خواهد شد. همچنین یک جشنواره رسانه‌ای دیگر با عنوان جشنواره امید در پاییز امسال به همت بسیج رسانه استان بوشهر برگزار خواهد شد.

به گزارش ایبنا، در بخش پایانی آیین بزرگداشت روز خبرنگار که به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و با همکاری سپاه امام صادق (ع)، سازمان بسیج رسانه و خانه مطبوعات استان بوشهر برگزار شد، از پوستر نهمین جشنواره استانی رسانه‌ای ابوذر با حضور مسئولان نظامی و اجرایی استان رونمایی شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها