پنجشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
ساخت یک کتابخانه ویژه بهزیستی در شیراز

فارس- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس اعلام کرد: ساخت یک کتابخانه ویژه بهزیستی در شیراز در دست برنامه‌ریزی است؛ همچنین در بازطراحی کتابخانه عمومی رئیسی اردکانی بخش‌های مجهز ویژه نابینیان و ناشنوایان ایجاد خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در شیراز، نشست نقد و بررسی کتاب «آوازی برای یک نهنگ» به مناسبت گرامیداشت هفته بهزیستی با حضور محمدحسین فیروزی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس؛ محمدرضا هوشیار، مدیرکل بهزیستی استان؛ غلامرضا علی، کتابدار و منتقد ادبی و جمعی از کودکان دارای معلولیت شنوایی به همراه خانواده ها در سالن کتابدار کتابخانه عمومی رئیسی اردکانی شیراز برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در این دیدار با تأکید بر تعامل هرچه بیشتر دو دستگاه عنوان کرد: لازم است ارتباط مؤثرتری  میان کتابخانه‌های عمومی و بهزیستی شکل بگیرد تا مسائل و مشکلات این قشر از جامعه برای دسترسی به خدمات فرهنگی و کتاب محور تسهیل شود.

فیروزی عنوان کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مطابق تنوعی که در خدمات برای خود تعریف کرده است، به حوزه افراد با گروه‌های خاص اهمیت ویژه می‌دهد. خوشبختانه در استان فارس برنامه‌ریزی‌های گسترده میان کتابخانه‌های عمومی و بهزیستی شکل گرفته که به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک منجر شده است. امیدواریم با  همکاری و هم‌افزایی بیشتر بتوانیم جامعه گسترده‌تری از افراد با شرایط خاص را نه تنها در شیراز بلکه در کل استان با رویکرد جدید زیر پوشش قرار دهیم.

وی اضافه کرد: ارائه خدمات کتابخوانی به نابینایان و ناشنوایان و ایجاد بخش تخصصی ویژه این افراد در کتابخانه‌های عمومی در چند سال گذشته پی‌گیری شده و استان فارس در این زمینه پیشتاز است. دو کتابخانه در شهر شیراز دارای بخش ویژه ناشنوایان و سه کتابخانه عمومی در استان فارس بخش نابینایان فعال دارند؛ هرچند این بخش‌ها کافی نیست و خدمات‌رسانی به گروه‌های خاص را باید افزایش یابد.

فیروزی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی شده است تا در بلندمدت خدمات آموزشی و فرهنگی را برای این قشر گسترش دهیم، خاطرنشان کرد: به همراهی خانواده‌ها با کتابخانه‌ها نیاز داریم تا کودکان دارای معلولیت شنوایی بتوانند از خدمات کتابخوانی و آموزشی که برای این قشر ارائه می‌شود استفاده کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس با تأکید بر توسعه ظرفیت کتابخانه‌ها در حوزه بهزیستی گفت: ساخت یک کتابخانه ویژه بهزیستی در شیراز در دست برنامه‌ریزی است؛ همچنین در بازطراحی کتابخانه عمومی رئیسی اردکانی بخش‌های مجهز ویژه نابینیان و ناشنوایان ایجاد خواهد شد.

 مدیرکل بهزیستی استان فارس نیز در ادامه این نشست با قدردانی از خدمات اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس و افرادی که در راستای ترویج کتابخوانی به جامعه هدف بهزیستی تلاش می‌کنند، گفت: حوزه فعالیت‌های اداره کل بهزیستی بسیار است اما تا جایی که توان داریم در خدمت‌رسانی به جامعه مخاطب تلاش می‌کنیم.

وی اضافه کرد: برای کمک به گروه‌های خاص، همه پای کار آمدند و این به نفع خانواده بزرگ بهزیستی است. توجه به کتاب برای مخاطبان جامعه بهزیستی، کار درمانی است؛ با کتاب و ترویج کتابخوانی می‌توان بسیاری از مشکلات رفتاری و اجتماعی گروه‌های خاص و خانواده های آن‌ها را برطرف کرد.

محمدرضا هوشیار اضافه کرد: کار کردن در زمینه افراد با معلولیت و پذیرش این گروه در جامعه به فرهنگسازی نیاز دارد و این فرهنگسازی با کتاب رقم می خورد.

در ادامه کتاب «آوازی برای یک نهنگ» نوشته  «لین کلی» با ترجمه زهرا هدایتی که اثری با موضوع افراد با مشکلات شنوایی است نقد و بررسی شد.

غلامرضا علی، منتقد و فعال ادبی درباره این کتاب عنوان کرد: این کتاب بیش از هرچیز به نگاه افراد با معلولیت خاص به شرایط خود و مشکلات آن ها با خود و جامعه می‌پردازد.

به گفته وی، کتاب آوازی برای یک نهنگ به مخاطب ناشنوا نشان می‌دهد که یک فرد حتی با شرایط خاص چگونه می‌تواند از بحران عبور کند و به خودشکوفایی برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها