یکشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
خیابان‌های کتاب در چین و اروپا/ راهبردی موفق در توسعه کتابخوانی

راسته‌های کتاب‌ در سراسر جهان در دورانی که همه چیز حتی «خواندن» هم دیجیتالی شده است می‌تواند جالب باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) به نقل از شانگهای‌دیلی، خیابان وِید، راسته‌ای در نزدیکی جاده داکسو، به مرکز پررونقی برای کتاب‌دوستان تبدیل شده و کتاب‌فروشی‌های محبوبی ازجمله کتاب‌فروشی معروف فودان، Yue Yue و Mystery Books را در خود جای داده است.

تصمیم منطقه برای تبدیل جاده داکسو به خیابانی برای عابران پیاده در تعطیلات آخر هفته، جمعیت پیاده در این منطقه را به‌طور قابل توجهی افزایش داده و کتاب‌فروشی‌ها را ارتقا داده است.

جان راجرز، استاد امور مالی و اقتصاد ایالات متحده در دانشگاه فودان گفت: «من فکر می‌کنم این یک ایده عالی است که خیابان کتاب را توسعه دهیم و امید‌واریم گردش اقتصادی این کتاب‌فروشی‌ها درخور‌توجه باشد.»

راجرز ادامه داد: «هیچ چیز قابل مقایسه با یک نسخه چاپی خوب یا کتاب جلد شومیز نیست. دوست دارم وارد یک کتابفروشی شوم و به این امید که چیزی غیرمنتظره برای خرید پیدا کنم، کتاب‌ها را مرور کنم.»

علاوه بر کتابفروشی‌های خیابان وِید، خیابان فرعی ۱۶۲ متری در نزدیکی جاده داکسو، فضایی از مغازه‌های بوتیک‌، فروشگاه‌های ضبط، مغازه‌های قدیمی و دیگر فروشگاه‌های متمایز را ارائه می‌دهد.

ژانگ‌کیانگ، صاحب کتاب‌فروشی فودان‌یوزد و همسرش ژانگ‌کین معتقدند که مجذوب این محیط آرام شده‌اند؛ آن‌ها هنگامی که مغازه قبلی را اداره می‌کردند، مجبور شدند برای یک پروژه نوسازی شهری مغازه خود را تعطیل کنند، برای همین مکان‌های جدید نزدیک دانشگاه فودان را جست‌وجو کردند و خیابان وید کاملاً مطابق آنچه می‌خواستند بود.

این کتاب‌فروشی حدود یک‌سال است در محل جدید افتتاح شده و خوانندگان جدید و قدیمی را به خود جذب می‌کند. این فروشگاه سه طبقه‌ای شبیه یک اتاق زیر شیروانی بزرگ است، جایی که صدای ورق زدن کتاب و پله‌های چوبی، فضایی نوستالژیک ایجاد می‌کند.
 

شی‌چن نیز با تشویق ژانگ، کتاب‌فروشی با موضوع کتاب‌های پلیسی بازگشایی کرد و لو هونگ، دوست قدیمی ژانگ، کتاب‌فروشی «یو یو» را در همان خیابان تأسیس کرد.

بدین‌ترتیب طیف گسترده‌ای از ژانرها و عناوین را در این راسته به کتاب‌دوستان ارائه می‌دهند.

در‌حالی که این سه کتابفروشی مرکز جدیدی برای فرهنگ کتابخوانی شانگهای ایجاد می‌کنند، با چالش‌های مشابه خیابان‌های کتاب‌فروشی‌های مشهور جهان، مانند خیابان چِیرینگ‌کراس لندن، منطقه جیمبوچو توکیو و کتاب‌فروشی‌های کنار رودخانه در پاریس مواجه هستند.

البته با افزایش کتاب‌های الکترونیکی، خرده‌فروشی‌های آنلاین و پلتفرم‌های کتابخوانی دیجیتال، این کتاب‌فروشی‌ها نیز دچار کاهش فروش شده‌اند.

آخرین نظرسنجی از شهروندان شانگهای نشان داد که میزان مطالعه دیجیتال در میان ساکنان، سال گذشته تقریباً 94 درصد بود. کتاب‌های صوتی و سخنرانی‌های تصویری به تدریج به روش‌های مهم خواندن برای جوانان تبدیل شده‌اند.

جاناتان روزن، مدیر اجرایی United Book Distributors در استرالیا، معتقد است «کتابفروشی‌ها در حال تغییر و تحول هستند.»

او گفت که کتاب‌فروشی‌ها به «فضای اکتشاف» تبدیل شده‌اند که در آن خوانندگان می‌توانند نویسندگان و ژانرهای جدیدی را که ممکن است قبلاً به آن توجه نکردند، کشف کنند.

کتابفروشی‌های خیابان چیرینگ‌کراس در لندن بر ایجاد یک حضور آنلاین مکمل برای رقابت با محبوبیت روزافزون کتاب‌های الکترونیکی تمرکز کرده‌اند.

کتابفروشی‌های جیمبوچو توکیو نیز با ایجاد بازارهای خاص، خود را با تغییرات وفق داده‌اند؛ به‌عنوان مثال، بسیاری از فروشگاه‌ها در زمینه کتاب‌های دست دوم یا نسخه‌های کمیاب تخصص دارند.

همچنین غرفه‌های معروف کتاب در کنار رودخانه در پاریس، برای جذب مشتریان جوان‌تر، خطوط تولید جدیدی را پذیرفته‌اند تا عادات مطالعه جوانان تغییر دهند. آن‌ها اکنون کتاب‌های مصور، رمان‌های گرافیکی و کتابچه‌های کوچک و ارزان‌قیمت می‌فروشند.

کتابفروشی‌ها در Leidsestraat در آمستردام بر ایجاد مشارکت با مشاغل محلی مانند کافه‌ها برای ایجاد یک محیط اجتماعی مطلوب برای مشتریان تمرکز کرده‌اند.

خیابان کتابفروشی Kaifeng در مرکز استان هنان چین، که زمانی نماد فرهنگ و ادبیات بود، با تغییر تمرکز از ادبیات به غذا و بسیاری از کتابفروشی‌های تاریخی این خیابان با رستوران‌ها و فروشندگان غذای خیابانی جایگزین شده است.

کتابفروشی‌های واقع در جاده وید به‌شدت از روندهای تغییر و نیاز به اتخاذ استراتژی‌های جدید برای این جریان آگاه هستند. آن‌ها محل خود را بهینه کرده‌اند و تجارت خود را به کافه‌ها، سخنرانی‌های ادبی و کلوپ‌های کتاب، گسترش داده‌اند.

کتابفروشی Yue Yue نیز در این خیابان، برای رفاه بیشتر معلمان، دانش‌آموزان، کارکنان اداری و کسانی که در آن خیابان قدم می‌زنند، در فضای باز میز و صندلی همراه با نوشیدنی فراهم کرده است؛ همچنین این کتابفروشی، یک سالن چند منظوره برای فعالیت‌های فرهنگی و جلسات کتابخوانی دارد که برای جذب خوانندگان بیشتر با پلتفرم‌های آنلاین همکاری می‌کند.

 
 
لو، مدیر کتاب‌فروشی Yue Yue به شانگهای‌دیلی گفت: «این خیابان به رهگذران کمک می‌کند سرعت خود را کاهش دهند و شاید به مطالعه و فراغت بپردازند.»

همسایه او، ژانگ، معمولا آخر هفته، سه چرخه‌ای را در خیابان داکسو قرار می‌دهد که پر از کتاب‌های قدیمی است تا مشتریان بتوانند به صورت رایگان بخوانند، مبادله کنند یا به خانه ببرند.

او گفت: «امیدوارم پس از افتتاح این خیابان، مشتریان جوان و کودکان بیشتری به فروشگاه من بیایند. تشویق به هیجان خواندن برای من از درآمد مهم‌تر است.»
 
ژانگ همچنین گفت: «خوشحالم که می‌بینم بیش از نیمی از مشتریان، جوانان هستند، درحالی که مشتریان درگذشته عمدتاً افراد مسن‌تر و دانشگاهیان ارشد بودند.»

شی از Mystery Books با افتتاح یک فروشگاه دیجیتالی برای فروش کالاهای خلاقانه، قلمرو آنلاین را نیز پذیرفته است. او معتقد است از زمان افتتاح این راسته با افزایش ترافیک مشتریان روبه‌رو شده و او هم به دنبال استخدام نیروهای اضافی است.
 
شی، هر هفته با ایجاد یک معمای جذاب «صحنه جرم» روی سنگفرش بیرون فروشگاهش توجه عابران را به خود جلب می‌کند و از مشتریان دعوت می‌کند تا راز را کشف کنند و جنایت را حل کنند.
 

برایان اولری، مدیر اجرایی گروه مطالعه صنعت کتاب، (یک انجمن تجاری غیرانتفاعی که صنعت نشر کتاب را ترویج می‌کند) گفت: «من فکر می‌کنم آینده راسته‌های کتابفروشی و به‌طور کلی کتابفروشی‌های فیزیکی بسیار روشن است، به‌ویژه اگر بتوانند با خواسته‌های مصرف‌کننده برای تجربه خرده‌فروشی متفاوتی سازگار شوند.»
 
او ادامه داد: ایجاد محیط‌هایی که در آن افراد احساس خوشایندی داشته باشند و بتوانند با کتاب‌ها و سایر افراد مورد علاقه ارتباط برقرار کنند، فرصتی واقعی برای رونق کتابفروشی‌ها فراهم می‌کند. این کار آسانی نخواهد بود، اما کسانی که می‌توانند نحوه انجام این کار را به خوبی درک کنند، موفق خواهند بود.
 

مترجم:بهاره گلپرور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها