دوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
استمرار کاهش قیمت کاغذ تحریر در بازار

بررسی بازار ملزومات تولید کتاب در هفته اخیر، از کاهش بهای کاغذ تحریر و عرضه آن به قیمت حدود یک میلیون و 270 هزار تومان حکایت دارد.

به گزارش سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، بررسی بازار ملزومات تولید کتاب در ماه‌های اخیر از نوسان قیمت در بیشتر مواد اولیه به‌ویژه کاغذ حکایت دارد. کاغذ تحریر به‌عنوان اصلی‌ترین ماده اولیه تولید کتاب، طی دو هفته اخیر با کاهش قیمت همراه بوده است.
 
برخی از کارشناسان بازار بر این باورند که نبود تقاضا، کاهش قیمت جهانی کاغذ و نرخ ارز، طی روزهای اخیر ازجمله عوامل این وضعیت بازار ملوزمات تولید کتاب هستند؛ هرچند پیش‌بینی می‌شود به دلیل تولید کتاب‌های کمک آموزشی، دفتر مشق و دفتر یادداشت طی یک‌ماه آینده این بازار افزایش قیمت را تجربه کند. 
 
گزارش‌ها حاکی از این است که امروز دو‌شنبه(2 مرداد‌ماه) در بازار ظهیرالاسلام هر بند کاغذ چینی 70 گرمی 70 در 100 به قیمت یک‌میلیون و 270 هزار تومان خرید و فروش می‌شود؛ درحالی که این قیمت در هفته گذشته ـ هفته آخر تیر‌ماه ـ یک‌میلیون و 300 هزار تومان بود؛ همچنین هربند کاغذ چینی 70 گرمی 60 در 90 نیز به بهای 970 هزار در بازار عرضه شده که این قیمت در هفته گذشته یک‌میلیون تومان بود.
 
کاهش قیمت‌ها به بازار کاغذ چاپ و تحریر چینی 80 گرمی هم رسیده و هر بند 70 در 100 این نوع کاغذ، حدود یک‌میلیون و 370 هزار تومان آن اعلام شده است. هربند کاغذ 60 در 90 با توجه به اینکه در بازار اندک است، به بندی یک‌میلیون و 390 هزار تومان رسیده است.
 
قیمت کاغذ و مقوای گلاسه نیز کاهشی است؛ هر کیلو کاغذ گلاسه 130 گرمی به قیمت 55 هزار تومان و هرکیلو کاغذ گلاسه 250 گرمی حدود 49 هزار تومان و سایز 60 در 90 آن حدود 49 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.
 
ثبات در سایر ملزومات
ثبات در بازار سایر ملزومات چاپ و نشر همچنان ادامه دارد و افزایش نیافتن نرخ ارز، طی هفته‌های اخیر به این ثبات کمک کرده است؛ به‌خصوص که بخش عمده این ملزومات وارداتی هستند. هر کیلو مرکب گلاسه خارجی حدود 310 تا 350 هزار تومان، هر کیلو مرکب گلاسه ایرانی رنگی 290 هزار تومان، هرکیلو مرکب گلاسه مشکی به قیمت 220 هزار تومان، هرکیلو مرکب تحریر رنگی ایرانی، 215 هزار تومان و هرکیلو مرکب تحریر مشکی ایرانی نیز به 175 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.
 
بهای هر ورق زینک نیز حدود 80 هزار تومان است؛ هرکیلو چسب سرد ایرانی نیز حدود 108 هزار تومان و چسب گرم، کیلویی 250 هزار تومان و الکل ایزوپروپیل نیز به تناسب نشان تجاری و کشور تولید‌کننده، حدود 85 تا 90 هزار تومان در بازار عرضه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها