سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
علامه حکیمی فیلسوف عدالت/ ادب خراسانی بانی زبان و ادبیات فارسی است

خراسان رضوی- سیدخلیل حسینی عطار، نویسنده و پژوهشگر مشهدی گفت: علامه محمدرضا حکیمی جایگاه والایی در اندیشه‌ معاصر ایران دارد و به نام «فیلسوف عدالت» نام‌آور است، او منادی «جامعه‌ منهای فقر» است.

سیدخلیل حسینی عطار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب (ایبنا) در مشهد؛ در خصوص علامه محمدرضا حکیمی گفت: او جایگاه والایی در اندیشه‌ معاصر ایران دارد و به نام «فیلسوف عدالت» نام‌آور است، این متفکر و عالم بزرگ علوی مولف آثار گران‌سنگی چون دایره‌المعارف «الحیات»، «جامعه‌سازی قرآنی»، «پیام جاودانه»، «مرزبـان توحیـد»، «قصد و عدم وقوع» و... است. وی هم چنین منادی «جامعـه‌ منهـای فقـر» است.
 
این نویسنده و پژوهشگر ادامه داد: نـام وی در سنت دین پیرایی تطبیقی و به مثابه‌ یکی از چهره‌های بازگشـت بـه قرآن و پـروژه‌ اصلاح منابع، اخبار و احادیث دینـی ثبـت شـده است. چهـره‌ای کـه هیچـگاه بـا قـدرت و ثروت در نیامیخته و مسـتقل مانده است و با «نداشتن و نخواستن» تا پایان راه، به رویه‌ای که برگزیده بود نیز وفادار مانده از این رو توجه به آثار او از منظرهای گوناگون می‌تواند، برای خواننده‌ جویای حقیقت جذاب باشد.
 
خدمت به خلق در راس همه عبادات است

حسینی عطار در خصوص لزوم شناخت محمدرضا حکیمی اظهار کرد: ما با مراجعه به آثار حکیمی با دغدغه‌های او آشنا می‌شویم. درمی‌یابیم که دین در نزد او در توحید و عدالت خلاصه می‌شود، همچنین «نان و کتاب» برایش به یک اندازه مهم است. علامه حکیمی معتقد است در راس همه عبادات خدمت به خلق و خدمت به جامعه است و در نتیجه، اعمال دینی فقط به حجاب، نماز و روزه ختم نمی‌‌شود و اولویت آن قبل از هر چیز مبارزه با فقر، بی‌عدالتی و نابرابری است.

توجه به فرهنگ یکی از وجوه مهم آثار حکیمی

 سید خلیل حسینی‌عطار توجه به فرهنگ را یکی دیگر از وجوه مهم آثار  علامه حکیمی دانست و بیان کرد: خراسان نیز یک مکان حافظه است، مادی و غیر مادی، انتزاعی، انضمامی، جغرافیایی و تاریخی. یک دریچه‌ ورود جدید به آثار اندیشمندان ما از منظر مکان، اقلیم و جغرافیا و منطقه‌ فرهنگی، در تحول زمان است.
 
حسینی‌عطار ادامه داد:کار بعدی من و رضا سلیمان نوری، دیگر نویسنده این کتاب «خراسانیات، آثار دکتر علی شریعتی» است. در مقدمه کتاب یادها و خاطره‌ها یادمان استاد محمدتقی شریعتی که به سفارش چهارسو انجام شد، آورده‌ام: بارها گفته‌ایم که چهارسو در پس معرفی هرکدام از این سویه‌ها و چهره‌ها در جست و جوی حافظه‌ جمعی و «در پی آگاهی از هویت و شهر است و از بستری که شهر در آن روییده و بالیده و برای آگاهی‌افزایی شهروندان باید به شناخت و شناختن این هویت پرداخت» و «بازخوانی استاد شریعتی به عنوان تکه‌ای از تاریخ فکری و اجتماعی معاصر مشهد، بازخوانی و بازیابی پاره‌ای از هویت گمشده ما است.» چهارسو در پی این اندیشه است و مساعی او این‌گونه معنا می‌یابد و «مهم‌ترین خاصیت یک اندیشه، بیدار کردن اندیشه‌ها است».
 
نویسنده «کتابفروشی‌های مشهد در عهد قاجار» افزود: یکی از چهره‌هایی که به مفهوم خراسانیات توجه دارد و به شکلی پراکنده اما آگاهانه به کار می برد، شریعتی است. وی نویسنده‌ی «راهنمای خراسان» است و در مجموعه آثاری که دارد، ارجاعاتش به خراسان بی شمار است. تحلیل این ارجاعات و استخراج موارد پر تکرارش، خود نیازمند کار مستقلی است با این حال می‌توان سه محور را به عنوان برخی از برجسته‌ترین مواردی که شریعتی به آنها اشاره دارد، برشمرد: نخست خراسان به عنوان تلاقی شرق و غرب و  تکثر فرهنگی و مذهبی خراسان، سپس زبان و  ادبیات خراسانی و در نهایت نهضت‌های آزادبخش خراسان.
 
ادب خراسانی بانی زبان و ادبیات فارسی است

این نویسنده ادامه داد: تاریخ، ادب خراسانی را بانی زبان و ادبیات فارسی می‌داند نیک می‌دانیم که فارسی دری که زبان ملی ایرانیان است، لهجه‌ مردم خراسان بوده است که از مرزهای زادگاه خویش فراتر رفته و در سراسر سرزمین‌های فارسی زبان جای‌ گرفته است. بنابراین شناخت مفاخر خراسان دارای اهمیت بسیاری است.
 
به گزارش ایبنا، کتاب «خراسانیات، علامه محمدرضا حکیمی» به قلم سید خلیل حسینی‌عطار و رضاسلیمان‌نوری، در قطع وزیزی، 232 صفحه و توسط انتشارات جهاد دانشگاهی روانه بازار نشر شده است.

31 مرداد سالروز درگذشت علامه حکیمی است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها