شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۴
فرم از پيش تعيين شده، تنها ملاك داوري نيست

منوچهر اکبرلو، نویسنده و داور بخش هنر و کلیات کتاب سال، گفت: در بخش‌های مختلف، فرم از پیش تعیین شده برای داوری پاسخ‌گو نیست و در حقیقت در همه داوری‌ها ملاک اصلی، استدلال‌های شفاهی داوران بوده است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اکبرلو با اشاره به ملاک‌های ارزشیابی آثار در این جشنواره توضیح داد: هنر و کلیات همان‌طور که از نامش پیداست، مجموعه کتاب‌های هنری و کلیات شامل فرهنگ‌نامه‌ها و دایره‌المعارف‌ها را در بر می‌گیرد.

وی افزود: مسایلی که در این بخش وجود دارند، این است که دایره‌المعارف‌ها اشتراک‌هایی با بخش کتاب‌های علمی دارند. معمولا این گونه کتاب‌ها به گونه‌ای با تعامل داوری می‌شوند که حقی از مولفان از بین نرود. کتاب‌های هنری نیز برخی آموزش هنرند و برخی دیگر تاریخچه هنر. نکته مهم در بخش هنر و کلیات غلبه زیاد آثار ترجمه است.

این نویسنده توضیح داد: نویسندگان هنری تعدادشان کم است و کتاب‌های کلیات به دلیل هزینه‌های بالا، کمتر در ناشران برای چاپ این آثار ایجاد رغبت می‌کنند. از این رو در بخش کتاب‌های آموزش هنر همیشه غلبه با کتاب‌های ترجمه است.

این داور کتاب سال اضافه کرد: نکته دیگر درباره معیارهای ارزشیابی، آن است که مانند بخش‌های دیگر، کتاب سال نیز فرم از پیش تعیین شده‌ای دارد. این در حالی است که ارزیابی کتاب‌های هنری و کلیات یکسان نیستند. به عنوان مثال کتاب‌های کلیات بسیار به منابع استوارند، در حالی که کتاب‌های هنری بیشتر بر خلاقیت فردی نویسنده استوارند. بنابر‌این طبیعی است که این‌ گونه کتاب‌ها برای داوری منبع روشنی مانند کتاب‌های کلیات نداشته باشند.

این نمایشنامه نویس در ادامه تاکید کرد: همچنین در مورد معیارهایی مانند ضرورت پرداختن به موضوع یا نثر کتاب، تفاوت‌هایی میان کتاب‌های هنر و کلیات وجود دارد. اما تجربه نشان داده که همه چیز درمرحله نهایی و گفت و گو بین داوران تعیین خواهد شد و عملا هیچگاه نمره دادن صرف؛ ملاک انتخاب نبوده است.

اکبرلو در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی هماهنگی بین فرم از پیش تعیین شده در داوری، با نظرات شخصی داوران گفت: مسلما در بخش های مختلف داوری هم مانند بخش هنر و کلیات، این فرم پاسخگو نیست. اما در حقیقت در همه داوری‌ها ملاک اصلی، استدلال‌های شفاهی داوران بوده است. 

مراسم بيست‌وششمين جايزه كتاب سال جمهوري اسلامي و شانزدهمين جايزه جهاني كتاب سال عصر شنبه، ۱۹ بهمن سالجاري در تالار وحدت تهران برگزار شد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط