چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸
تولیدات حوزه ادبیات دفاع مقدس در اول راه است

قم- مدیر انتشارات حماسه یاران با اشاره به اینکه اگر بخواهیم تولید آثار هنری و هر اتفاق دیگری رخ بدهد، نیاز به ادبیات و آثار مکتوب داریم، تصریح کرد: در زمینه تولید ادبیات دفاع مقدس اول راه هستیم.

حسین کاجی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، با اشاره به تولید آثار درباره جنگ در دنیا، گفت: در دنیا برای جنگ‌هایی که اتفاق افتاده است یک قاعده‌ای وجود دارد که برای کشته‌های ملی ۱۰ اثر باید به جا بگذارند تا آن حماسه‌ها فراموش نشود.
 
وی ادامه داد: ما در طول دفاع مقدس ۲۳۰ هزار شهید دادیم. اگر این مقدار تعداد را ۱۰ برابر کنیم باید تا امروز ۲ میلیون و ۳۰۰ اثر داشته باشیم اما کل کتاب‌هایی که برای دفاع مقدس نوشته‌ایم بعید می‌دانم بیشتر از ۳۰ هزار اثر باشد، و از این تعداد بعید می‌دانم بیشتر از 5 هزار کتاب تاثیرگذار داشته باشیم.
 
کاجی با تاکید بر این نکته که ما هنوز اول راه هستیم، تصریح کرد: اگر بخواهیم تولید آثار هنری و هر اتفاق دیگری در این زمینه رخ بدهد، نیاز به ادبیات و آثار مکتوب داریم. بنابراین قدم اول ثبت تاریخ شفاهی است.
 
مدیر انتشارات حماسه یاران، یادآور شد: اگر ما امروز تاریخ شفاهی را ننویسیم در آینده اسنادی نداریم که برای تولید محتوا به هنرمندان بدهیم.
 
این فعال فرهنگی حوزه دفاع مقدس تاکید کرد: ما الان در شرایط بسیار حساسی هستیم. رزمندگان ما به به سن بالایی رسیده‌اند و از میانسالی عبور کرد‌ه‌اند. ۹۰ درصد پدر و مادر شهدا از دنیا رفتند.
 
وی بیان کرد: ما در زمینه ثبت تاریخ شفاهی کارهایی را انجام داده‌ایم و حداقل در قم مادرانه‌ها و همسرانه‌های خوبی درآورده‌ایم. از ۸ سال حماسه جنگ لشکر ۱۷ علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) ۶ سالش را ثبت کرده‌ایم تا هر نویسنده‌ای بخواهد شروع کند، یک مبنایی داشته باشد.
 
کاجی یادآور شد: در حوزه جهاد و شهادت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید نگاه ویژه‌ای داشته باشد و بسترها را آماده کند. اگر این اتفاق رقم بخورد معتقدم می‌توانیم کارهای فاخری را در حوزه ادبیات و تاریخ شفاهی دفاع مقدس تولید کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها