یکشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴
کتابخانه‌های انگلیس سالانه 3.4 میلیارد پوند درآمدزایی می‌کنند

در نتیجه یک پژوهش مشخص شد، کتابخانه‌ها در انگلستان سالانه حداقل 3.4 میلیارد پوند از طریق خدمات حمایت از سوادآموزی کودکان، فعالیت‌های دیجیتال کودکان و همچنین سلامت کودکان درآمدزایی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از گاردین، یک مطالعه نشان می‌دهد که کتابخانه‌ها در انگلستان سالانه حداقل 3.4 میلیارد پوند از طریق خدمات حمایت از سوادآموزی کودکان، فعالیت‌های دیجیتال کودکان و همچنین سلامت کودکان درآمدزایی می‌کنند.

محققان دانشگاه آنگلیای شرقی دریافتند، خدماتی که یک شعبه معمولی کتابخانه در یک سال ارائه می‌کند، یک میلیون پوند ارزش دارد و ارزش کتابخانه‌ها می‌تواند 6 برابر هزینه‌های جاری آن‌ها باشد.

ایزوبل هانتر، مدیر اجرایی موسسه خیریه Libraries Connected، که این گزارش را انجام داده است، گفت: نتیجه این گزارش می‌تواند به‌عنوان یک «تغییر بازی» برای این باشد که کتابخانه‌ها در دید مسئولان «محلی و ملی» چگونه است؛ نتیجه واضح است، سرمایه‌گذاری در کتابخانه‌ها بازدهی کلانی برای جوامع محلی و عمومی به همراه دارد.»

خدماتی که در این گزارش برجسته شده‌اند شامل جلسات آموزشی برای پناهندگان و برنامه‌های آموزشی پس از کووید در بین کودکان است. جیل ترل، رئیس موسسه خیریه Libraries Connected، گفت: این تحقیق بر ارزش زیرساخت کتابخانه‌های عمومی برای کمک به رفع برخی از چالش‌هایی که جامعه در حال حاضر با آن روبه‌رو است، تاکید دارد.

در کنار تجزیه و تحلیل مالی، محققان همچنین بازدیدهایی از کتابخانه‌های شرق انگلستان و مصاحبه با کاربران و کتابداران کتابخانه انجام دادند. جان گوردون که این پروژه تحقیقاتی را رهبری می‌کرد، گفت: آن‌ها دریافتند که کتابخانه‌ها «تدارک جامع» را ارائه می‌دهند و «به‌طور باورنکردنی انعطاف‌پذیر و پاسخگو به نیاز جامعه هستند.»

جان گوردون ادامه داد: به‌عنوان بخشی از این پروژه، تیم ما ابزار تعاملی را برای تخمین ارزش پولی فعالیت‌های کتابخانه ایجاد کرد که کارکنان کتابخانه می‌توانند از آن برای ارائه خدمات «تا حد امکان مؤثر» استفاده کنند. این مدل، ارزش مالی را برای خدمات کتابخانه بر اساس نرخ‌های تجاری آن‌ها، پس‌انداز ایجاد شده برای مالیات‌دهندگان و تأثیر پولی پیش‌بینی شده بر کاربران کتابخانه نسبت می‌دهد. به عنوان مثال، برنامه‌های سوادآموزی برای هر شرکت کننده 279 پوند ارزش داشت.

در این گزارش آمده، بسیاری از خدمات کتابخانه‌ای که در ارزیابی، شناسایی شده‌اند، خدماتی در حمایت از افرادی که دارای بیماری‌های مزمن هستند، ارائه می‌کنند که به‌طور کلی استفاده از خدمات مراقبت اجتماعی را کاهش می‌دهد.

گوردون گفت: شرکت‌کنندگان در این مطالعه معتقد بودند که صحبت درباره اینکه چرا کتابخانه‌ها مهم هستند، چالش‌برانگیز است؛ چرا‌که از بسیاری جهات کتابخانه‌ها تقریبا همه نوع خدماتی را ارائه می‌دهند.

این تحقیق همچنین نشان داد که به‌طور متوسط، هر ساعت دو نفر برای کاهش انزوای اجتماعی از یک شعبه کتابخانه بازدید می‌کنند. این امر از طریق سرنخ‌های رفتاری مانند مطالعه روزنامه با ورق زدن کوتاه، مرور قفسه‌ها و صحبت با کارکنان کتابخانه درباره مسائل غیرمرتبط با خدمات کتابخانه ارزیابی شد.

ترل افزود: در طول همه‌گیری کرونا، ظرفیت‌ها و قدرت کتابخانه‌ها بر همه مشخص شد. کتابداران با کاربران در معرض خطر انزوای اجتماعی تماس گرفتند و خدمات کتابخانه خانگی ارائه شد.

ترل ادامه داد: چالش کتابخانه‌ها این است که افراد در معرض خطر انزوای اجتماعی را در معرض جدیدترین و پیشرفته‌ترین محیط که جامعه نیاز دارد نگه می‌دارد و از آنجایی که افراد بیشتری از خانه به کار خود ادامه می‌دهند، این می‌تواند شامل ارائه فضاهای «کار نزدیک به خانه» باشد.

طیف وسیعی از خدمات دیجیتال در این گزارش برجسته شده است؛ ازجمله کلاس‌های کدنویسی برای کودکان، چاپ رزومه، دسترسی به ایمیل و اسکن اسناد.

در این گزارش آمده است: تعداد فزاینده خدمات صرفا دیجیتالی، به‌ویژه برای دولت الکترونیک به افرادی اختصاص می‌یابد که به‌دلیل ناتوانی یا مشکلات سلامت، دسترسی به زیرساخت‌های دیجیتال، سواد پایین یا ناآشنایی با سیستم‌های آنلاین نمی‌توانند به این خدمات دسترسی داشته باشند.

خدمات بهداشتی و رفاهی ذکر شده اعم از تعویض باتری‌های سمعک و فرول‌های عصا، کلاس‌های یوگا و «ذهن من را بخوان»(طرح بهداشت روان برای مردان) خواهد بود. در این گزارش آمده است که امانت کتاب و استفاده در کتابخانه همچنان «پایه اصلی ارزش کتابخانه‌ها» است.

این پروژه توسط خدمات کتابخانه در شرق انگلستان تامین مالی شد و 30 هزار پوند از شورای هنر انگلستان (ACE) دریافت کرد. آخرین آمار این موسسه خیریه نشان می‌دهد که 2581 کتابخانه عمومی در سراسر انگلیس وجود دارد.

لوک برتون، مدیر کتابخانه‌های ACE گفت: امیدوارم گزارش UEA بتواند به شرکای بالقوه و سرمایه‌گذاران محلی، منطقه‌ای و ملی کمک کند تا از کتابخانه‌ها در بهبود زندگی مردم در جوامعی که به آن‌ها خدمت می‌کنند، حمایت کنند.

تاریخچه کتابخانه‌های عمومی انگلستان
اولین کتابخانه «عمومی» که در انگلستان تاسیس شد، سال 1608 در نورویچ بود. این کتابخانه به همت مجمع شهرداری نوریچ اداره می شد و به‌عنوان اقامتگاه شبانه برای روحانیون خدمت می‌کرد. به دنبال آن سایر کتابخانه‌های مشابه در ایپسویچ در سال 1612 و بریستول در سال 1613 با حمایت خیرین افتتاح شد.

پس از آن، کتابخانه‌های اشتراکی در سراسر افتتاح شد که در این کتابخانه‌ها افراد می‌توانستند با پرداخت هزینه‌ بالاتر به کتاب‌ها دسترسی داشته باشند. کتابخانه‌های عمومی رایگانی که اکنون می‌شناسیم با قانون کتابخانه‌های عمومی در سال 1850 به‌عنوان بخشی از حرکتی برای آموزش طبقه کارگر در حال گسترش آغاز شد.

تنها در سال 1887، 77 کتابخانه جدید تاسیس شد. قانون کتابخانه‌های عمومی و موزه‌ها در سال 1964، مقامات محلی در انگلستان و ولز را ملزم به ارائه خدمات جامع و کارآمد کتابخانه‌ای کرد، که این تعهد را مستحکم کرد که کتابخانه‌ها نه‌تنها باید انبار کافی از کتاب‌ها را حفظ کنند، بلکه باید تصاویر و صفحه‌های گرامافون، فیلم‌ها و سایر مواد را حفظ کنند.

در سال 1994، یونسکو مانیفست کتابخانه عمومی را تصویب کرد که متعهد شد، کتابخانه‌های عمومی نه‌تنها باید سواد را بهبود بخشند، بلکه باید دسترسی به «همه انواع اطلاعات جامعه» را فراهم کنند و از توسعه مهارت‌های سواد رایانه‌ای اطمینان حاصل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها